اعلام سفر پوتین و اردوغان به تهران، در میانه جنگ اوکراین و تهدید ترکیه علیه سوریه

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۱

در حالی که پیشتر اعلام شده بود رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، به زودی به ایران سفر خواهد کرد، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، به تهران در هفته آینده خبر داد.

آقای پورابراهیمی روز سه‌شنبه، ۲۱ تیر، به خبرگزاری دولتی ایرنا بدون تعیین روز دقیق این سفر گفت: «برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های روسای جمهور دو کشور خواهد بود.»

هنوز مقام‌های روسیه در این باره اظهارنظری نکرده‌اند، اما پیشتر خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه نیز از سفر اردوغان به ایران در روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر، خبر داده بود.

پوتین و اردوغان پیشتر در شهریور سال ۱۳۹۷ در چارچوب مذاکرات سه کشور ایران، ترکیه و روسیه درباره بحران سوریه، به تهران سفر کرده بودند.

ابراهیم رئیسی در اواخر دی ۱۴۰۰ به مسکو سفر و با پوتین دیدار کرد و این دو آخرین بار، کمتر از دو هفته پیش در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان در حاشیه اجلاس کشورهای ساحلی خزر با یکدیگر دیدار کردند.

انتظار می‌رود مسائل مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین نیز در سفر آتی پوتین و اردوغان به تهران مطرح شود.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که معتقد است روسیه از ایران خواسته است «صدها هواپیمای بدون سرنشین» تحویل این کشور دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آنها استفاده کند.

پیشتر نیز روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از «افرادی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و منابع اطلاعاتی محلی» فاش کرده بود که روسیه بخشی از مهمات و تجهیزات نظامی مورد نیاز خود در جنگ اوکراین را از طریق «عراق و شبکه‌های قاچاق سلاح ایران» دریافت می‌کند.

همچنین سفر آتی پوتین و اردوغان به تهران در حالی است که ترکیه در هفته‌های اخیر از تصمیم خود برای حمله به شمال سوریه خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که روسیه و آمریکا مخالفت خود را با این حمله اعلام کرده‌اند. این در حالی است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز با سفر به آنکارا و دمشق برای میانجیگری در این زمینه تلاش کرده است.

ترکیه از شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند و روسیه و ایران از حامیان حکومت دمشق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *