پس از برکتِ کرونا، بنیاد «برکت» انحصار «نوشت‌افزار اسلامی» را در دست می‌گیرد! با تصاویر خامنه‌ای و سلیمانی و سلبریتی‌های حکومتی و شخصیت‌های کارتونی!

By | ۱۴۰۱-۰۶-۱۴

-آنگونه که نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار مدعیست، در حال حاضر، ۱۰۰ درصد وسایلی چون «دفتر، مداد، مداد رنگی و نظایر آن» در داخل تولید می‌شود. تأکید معاون ابراهیم رئیسی «قاضی مرگ» بر افزایش تولید داخلی نوشت‌افزار در حالیست که پارسال گردش مالی نوشت‌افزار در ایران حدود ۶هزار میلیارد تومان اعلام شد که ۴۰درصد آن داخلی بوده است.
– در نمایشگاه «نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی» نیز تولیدات ارائه شده نشان می‌دهد که محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سبک زندگی و سیاست‌های مورد تأیید نظام را ترویج کنند و همراه با نوشتارهایی عکس‌های علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی را با شخصیت‌های کارتونی درآمیخته‌اند. همچنین عکس‌ سلبریتی‌های حکومتی مانند شهاب حسینی بازیگر نیز روی جلد دفترچه‌ها دیده می‌شود!

مشکلات اقتصادی خانواده‌ها در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به عرصه‌ای برای تجارت مافیای محمد مخبر دزفولی و بنیاد «برکت» شده تا از کمبودها برای سودجویی از بازار نوشت‌افزار سود ببرند و با انتشار تصاویر قاسم سلیمانی و کشته‌شدگان جنگ‌های نیابتی، به تبلیغات  ایدئولوژیک و مذهبی و جنگ‌افروزانه پرداخته و کودکان را مغزشویی کنند.

محمد مخبر دزفولی معاون رئیس دولت سیزدهم در بازدید از هشتمین نمایشگاه «نوشت‌افزار ایرانی اسلامی» در مرکز همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عرصه تولید داخلی نوشت‌افزارها را نیازمند «یک حرکت جهشی» خوانده و در کلی‌گویی تبلیغاتی و توخالی خود گفته است: «هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل مسائل مالی از نوشت‌افزار محروم بماند، اگر نوشت‌افزار در اختیار دانش‌آموزان قرار نگیرد این موضوع در ذهن آن می‌ماند و اثری مخرب برجای می‌گذارد.»

در آستانه سال تحصیلی جدید، بحران معیشتی و اقتصادی، فقر و تنگدستی، خانواده‌ها را برای تأمین کتاب و دفتر و ابزار تحصیل برای فرزندانشان با مشکلات جدی روبرو کرده است. گزارش‌هایی نیز مبنی بر هزینه‌ی یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی نوشت‌افزار برای هر دانش‌آموز کلاس‌ اولی‌ نیز منتشر شده است. وضعیت نابسامان اقتصادی نیکوکاران را نیز به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان نوشت‌افزار برای کودکان و نوجوانان با مشکل روبرو کرده و گفته می‌شود تعداد محدودتری از دانش‌آموزان را نسبت به پارسال می‌توانند پوشش دهند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه نوشت‌افزار «ایرانی-اسلامی» که مافیای محمد مخبر دزفولی معاون رئیس دولت سیزدهم در کمبود و گرانی نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی جدید به راه انداخته است

با وجود این محمدرضا جویار نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار هم هزینه میلیونی نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان کلاس اولی را تکذیب کرده و هم گفته است: «نوشت‌افزار در کشور نسبت به دیگر اجناس مصرفی کمتر گران شده است.»

به گفته‌ی جویار، «اکنون قیمت بهترین نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نیست» و «به اندازه کافی جنس دربازار وجود دارد و نیاز مردم را تامین می‌کند.»

آنگونه که نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار مدعیست، در حال حاضر، ۱۰۰ درصد وسایلی چون «دفتر، مداد، مداد رنگی و نظایر آن» در داخل تولید می‌شود.

تأکید بر افزایش تولید داخلی نوشت‌افزار در حالیست که پارسال گردش مالی نوشت‌افزار در ایران حدود ۶هزار میلیارد تومان اعلام شد که ۴۰درصد آن داخلی بوده است.

گران شدن نوشت‌افزار نیز در شرایطی تکذیب می‌شود که بنیاد «برکت» زیرمجموعه «ستاد اجرایی فرمان امام» یکی از بزرگترین مافیاهای اقتصادی در جمهوری اسلامی، پس از سودجویی‌های کرونایی حالا به بهانه تأمین نوشت‌افزار دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار وارد این عرصه پُر سود نیز شده تا با آنچه نوشت‌افزار «ایرانی- اسلامی» نامیده، به بهانه تأمین وسایل مدرسه ۱۶ میلیونی دانش‌آموز امسال به سوء استفاده بپردازد.

هادی جوهری معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد «برکت» در اینباره گفته است: «شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی با مشارکت بنیاد برکت و باهدف تسهیل‌گری و توسعه‌گری در حوزه صنایع فرهنگی و به‌ویژه نوشت‌افزار ایرانی آغاز به کار کرده و علاوه‌ بر اشتغال‌زایی در این حوزه، بر تولید محصولاتی که پیش‌ از این امکان ساخته‌شان در داخل کشور وجود نداشته، تمرکز کرده است.»

جوهری ولی تأکید داشته که «شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی به شکل مستقیم در فرآیند تولید نوشت‌افزار ایرانی مشارکت نمی‌کند و بر تسهیل‌گری در این حوزه متمرکز است.»

بر این مبنا، بنیاد «برکت» که زیر نظر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، نوشت‌افزار به سوریه صادر می‌کند و «کشورهای دیگری از جمله عراق، افغانستان، عمان و روسیه نیز به‌ عنوان مقاصد صادراتی لوازم‌التحریر ایرانی هدف‌گذاری شده‌اند.»

طبق توضیحات معاون مشارکت‌های اقتصادی بنیاد «برکت»، این بازوی اقتصادی زیر نظر خامنه‌ای،  «با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید محصولاتی همچون مداد اتود و ماژیک نشانه‌زن (هایلایت) برای اولین‌ بار در کشور آغاز شده است.»

در سال‌های ابتدایی شیوع کرونا در ایران و برگزاری کلاس‌های درس به صورت آنلاین، تولیدکنندگان نوشت‌افزار در داخل در آستانه ورشکستگی بودند و کرونا و مشکلات اقتصادی باعث کاهش چشمگیر خرید دفتر و نوشت‌افزار شده بود که همچنان نیز ادامه پیدا کرده است.

در این بین، مسئولان وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد اسلامی و معاون رئیس دولت، در یک اقدام یکدست، محصولاتی را به بازار نوشت‌افزار عرضه می‌کنند که الگوهای مورد نظر حکومت را تحت عناوینی چون «هویت‌ اسلامی- ایرانی» تبلیغ و ترویج می‌کنند. این محصولات شامل دفترچه‌های مشق با تصاویری از قاسم سلیمانی، کُشته‌شدگان جنگ‌ ایران و عراق و جنگ‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه و عراق هستند تا از این طریق  مغزشویی کودکان و نوجوانان همچنان ادامه یابد.

در نمایشگاه «نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی» نیز تولیدات ارائه شده نشان می‌دهد که محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سبک زندگی و سیاست‌های مورد تأیید نظام را ترویج کنند و همراه با نوشتارهایی عکس‌های علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی را با شخصیت‌های کارتونی درآمیخته‌اند. همچنین عکس‌ سلبریتی‌های حکومتی مانند شهاب حسینی بازیگر نیز روی جلد دفترچه‌ها دیده می‌شود!

زنگ خطر زمانی با صدای بلندتر شنیده می‌شود که نهادهای تولیدکننده این محصولات را در مناطق محروم از طریق نهادهایی چون «کمیته امداد» بین کودکان و نوجوانان توزیع می‌کنند. سال گذشته رضا فاطمی امین وزیر صنعت و معدن در دهمین سالگرد تولید اینگونه نوشت‌افزارها گفته بود: «حرکتی غیردولتی توسط کسب و کار‌های دغدغه‌مند این حوزه شکل گرفته که قابل تقدیر است، ۱۵ درصد کاراکتر‌های نوشت‌افزار اکنون ایرانی- اسلامی هستند، تولید نوشت‌افزار این حوزه ۲ برابر شده و ۱۰۰ کسب و کار وارد این فضا شدند که پنج هزار محصول تولید می‌کنند و این مسائل قابل افتخار است.» خامنه‌ای نیز با صدور پیامی از تولید این نوشت‌افزارها ابراز خرسندی کرده بود.

در حالی که ۱۶ میلیون دانش‌آموز در ایران خانواده‌هایشان با بیکاری، فقر، اعتیاد و مشکلات جدی اقتصادی روبرو هستند، تولید نوشت‌افزارهای ایدئولوژیک و تبلیغاتی حکومت و سودکلانی که بنیادهای مافیایی رژیم از انحصار بازار نوشت‌افزار نیز می‌برند، تکرار سودجویی سیری‌ناپذیر نظام از مشکلاتی است که  جامعه در آنها بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زند.
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *