ترور صیاد خدایی در تهران؛ سخنگوی قوه قضائیه از شبکه «ترور» و «بازداشت چند نفر» خبر داد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۲

سه ماه نیم پس ترور حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران در خیابان‌های تهران، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در تازه‌ترین نشست خبری گفت در جریان پرونده چند نفر «بازداشت» شده‌اند.

مسعود ستایشی همزمان ابراز امیدواری کرده با تلاشی که «واحد قضایی مربوط» و «نیروهای گمنام امام زمان» انجام می‌دهند «عناصر اصلی دستگیر شوند».

«نیروهای گمنام امام زمان» پیشتر در اشاره به ماموران وزارت اطلاعات به کار می‌رفت اما برخی مسئولان در سال‌های اخیر این اصطلاح را در ارتباط با نیروهای اطلاعاتی سپاه هم به کار می‌برند.

احمد وحیدی دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت و گفت با همکاری و هماهنگی نهادهای نظامی و امنیتی کمیته‌ای تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است.

سرهنگ صیاد خدایی، ۵۰ ساله که از اعضای سپاه پاسدارن بود روز یکشنبه اول خرداد – ۲۲ مه – هنگام خروج از خانه‌‌اش در خیابان مجاهدین اسلام با «پنج» گلوله دو موتور سوار کشته شد.

سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید او گفته برای بازداشت‌شدگان «قرار قانونی لازم صادر شده است.»

«پرونده‌ای محرمانه» و «شبکه‌ترور»

سخنگوی قوه قضائیه اما اطلاعات بیشتری اضافه نکرد و گفت پرونده این عضو سپاه پاسداران «واجد طبقه‌بندی است». گمان می‌رود منظور او محرمانه بودن تحقیقات این پرونده است.

مسعود ستایشی با این حال اضافه کرد که این ترورها غالبا شبکه‌ای است و نیاز به بررسی و کار کیفی و فنی دارد.

او گفته پرونده اکنون در «تحقیقات مقدماتی» است و «تحقیقاتی قوی» در جریان اصلی است.

مسئولان ایرانی و رسانه‌های نزدیک به این کشور انگشت اتهام را به سوی اسرائیل گرفته و وعده انتقام داده بودند.

از صیاد خدایی چه می‌دانیم؟

بعضی منابع حسن صیاد خدایی را عضو نیروی قدس سپاه پاسداران و «مدافع حرم» معرفی کرده‌اند. مدافعان حرم به نیروهایی گفته می‌شود که در جنگ داخلی سوریه شرکت کرده‌اند.

رسانه‌های ایران از او با نام خانوادگی خدایی، خدایاری و خداپناهی نیز نام برده‌اند.

چند شبکه تلویزیونی و روزنامه‌های اسرائیلی می‌گویند سرهنگ خدایی مسئول سازماندهی عملیات علیه اسرائیلی‌ها در گوشه و کنار دنیا بوده است.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای پس از این ترور نوشته بود «مقام‌های اسرائیلی گفتند که سرهنگ خدایی معاون فرمانده واحد ۸۴۰ بود و در برنامه‌ریزی نقشه‌های فرامرزی علیه شهروندان خارجی از جمله اسرائیلی‌ها دست داشت.»

«آنها گفتند که او مسئول عملیات این واحد در خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران بود و در دو سال گذشته در تلاش برای انجام حملات تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی، اروپایی و آمریکایی و مقام‌های دولتی در کلمبیا، کنیا، اتیوپی، امارات متحده عربی و قبرس دست داشت.»

وعده «انتقام»؛ پرونده‌ای جنجالی

بلافاصله پس از ترور صیاد خدایی، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و حسین سلامی فرمانده کل سپاه وعده انتقام دادند.

یک هفته پس از ترور صیاد خدایی اسرائیل به شهروندانش هشدار داد و از آنها خواست به ویژه به ترکیه سفر نکنند.

پیش از این هشدار، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «یک مقام اطلاعاتی» که در پی ترور یک سرهنگ سپاه پاسداران در تهران، در جریان تماس‌های اسرائیل و آمریکا قرار داشته می‌نویسد که اسرائیل به مقام‌های آمریکایی اطلاع داده است که مسئول این قتل است.

نیویورک تایمز می‌نویسد «به گفته این مقام اطلاعاتی که نخواست نامش فاش شود، اسرائیلی‌ها به آمریکا گفتند که این قتل هشداری به ایران بود تا عملیات یک گروه مخفی در داخل نیروی قدس (واحد برون مرزی سپاه) به نام واحد ۸۴۰ را متوقف کند.»

بنابر مقاله‌ای که رونن برگمن و فرناز فصیح نوشته‌اند واحد ۸۴۰ وظیفه ربایش و ترور شهروندان خارجی در اطراف جهان را به عهده دارد.

رونن برگمن سال‌هاست که بر روابط ایران و اسرائیل و ترورهای موساد تمرکز دارد در این رابطه کتاب مشهور «برخیز و اول تو بکش» را نوشته است.

سرانجام روزنامه صباح ترکیه نزدیک به دولت این کشور چندی پیش گزارش داد گروهی هشت نفره از ماموران سپاه پاسداران و هم‌دستان ترکیه‌ای‌شان به دنبال سوء‌قصد به یوسف لوی سفری، کنسول پیشین اسرائیل در استانبول و گروهی از گردشگران اسرائیلی، بوده‌اند که نقشه‌شان لو رفت و در شانزدهم ژوئن (۲۶ خرداد) به دام ماموران سازمان امنیت (میت) و حفاظت اطلاعات پلیس ترکیه افتادند.

به نوشته صباح، این افراد برای انتقام‌گیری از ترور سرهنگ حسن صیاد خدایی، از اعضای نیروی قدس سپاه، به استانبول فرستاده شده بودند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *