آمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران به «دست‌کم ۱۸۵ نفر» رسید 

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۶

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی آمار دقیقی از کشته‌شدگان اعتراضات ایران اعلام نمی‌کنند، سازمان‌های مستقل حقوق بشری تاکنون توانسته‌اند کشته شدن دست‌کم ۱۸۵ نفر در این اعتراضات را تایید کنند.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۶ مهر در تازه‌ترین گزارش خود درباره قربانیان اعتراضات جاری در ایران نوشت که از دست‌کم ۱۸۵ نفری که در این اعتراضات جان باخته‌اند، احتمالا ۱۹ نفر زیر هجده سال سن داشتند.

تردید درباره افراد کشته شده زیر هجده سال در حالی است که هنوز همه اسنادی که نشانگر سن دقیق آنان باشد، منتشر نشده است.

تاکنون اسامی معترضانی چون نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده به عنوان کشته‌شدگان زیر هجده سال اعتراضات ثبت شده است.

پیشتر مهتاب کرامتی، بازیگر سینما و سفیر حسن نیت «یونیسف» در ایران، در واکنش به انتقادها مبنی‌ بر سکوت و انفعال در برابر کشته‌شدن کودکان در نقاط مختلف ایران در جریان «سرکوب» اعتراضات اخیر گفت که مقام‌های یونیسف را از این موارد مطلع کرده است.

بر اعلام سازمان حقوق بشر ایران، کشته‌شدگان مربوط به ۱۷ استان این کشور بوده‌اند اما بیشترین کشتار در استان‌های سیستان و بلوچستان روی داده، به طوری که نیمی از جان‌باختگان مربوط به این استان واقع در جنوب شرقی ایران هستند.

همچنین بر اساس اعلام سازمان‌های حقوق بشری، اعتراضات ایران حداقل در ۱۰۳ شهر و شهرستان و در تمامی ۳۱ استان کشور رخ داده است.

در جریان اعتراضات نیز صدها نفر از معترضان از جمله فعالان مدنی، دانشجویان، ورزشکاران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند که آمار دقیقی از همه بازداشت‌شدگان در دست نیست.

علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرده که میانگین سنی بسیاری از بازداشت‌شدگان ۱۵ سال است.

همچنین بنا بر گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، شمار فعالان رسانه‌ای بازداشت‌شده در ایران دست‌کم به ۲۱ نفر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *