خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی؛ ادامه اعتصاب‌ها در تهران و شهرهای کُردنشین ایران

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۶

کسبه و بازاریان بازار بزرگ و بازار تجریش تهران دست به اعتصاب زدند. کاسبان شماری از شهرهای کردنشین ایران نیز در روز شنبه ۱۶ مهر با بستن مغازه‌های خود، اعتصاب‌ها در این مناطق را در همصدایی با خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

ویدیو‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهند کسبه بازار بزرگ تهران همزمان با تجمع‌های اعتراضی در سراسر ایران، مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

ویدیویی دیگر هم حاکی از این است که تمام کسبه بازار تجریش در تهران مغازه‌های خود را در روز شنبه تعطیل کردند.

بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، کسبه و بازاریان در شهرهای جوانرود کرمانشاه، سنندج، مریوان، بوکان و سقز هم مغازه‌‌های خود را تعطیل کردند.

بر اساس خبرهای رسیده به اینترنشنال، کسبه و بازاریان جوانرود در استان کرمانشاه نیز روز شنبه اعتصاب کردند.

تصاویر منتشر شده از مهاباد هم نشان می‌دهند در این شهر مردم در تداوم اعتراضات سراسری دست به اعتصاب زده‌اند.

این اعتصاب‌ها در حالی شکل گرفته‌اند که در روزهای گذشته فراخوان‌هایی هم برای برگزاری تجمعات اعتراضی در روز شنبه ۱۶ مهر منتشر شدند.

در تهران، روز شنبه دانشگاه شریف اعلام کرد کلاس‌های این دانشگاه در هفته جاری نیز به صورت مجازی برگزار می‌شود و به جز در اصلی، همه درهای دانشگاه بسته است.

این در حالی است که پیش از این محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری خطاب به دانشجویان دانشگاه شریف گفته بود: «شما با اعتصاب دارید بودجه بیت‌المال را از بین می‌برید.»

اعتصاب دانش‌آموزان و معلمان و حاضر نشدنشان سر کلاس‌های درس حتی در آموزش آنلاین نیز در روزهای گذشته ادامه داشته است. حرکتی که واکنش یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش را هم به دنبال داشت.

نوری روز شنبه ۱۶ مهر با اشاره به این‌که «هر ساعتی که دانش‌آموزان از درس جا بمانند ضرر کرده‌اند» گفت: «امروز دشمن در پی غیرحضوری کردن آموزش است.»

او حضور دانش‌آموز در فضای مجازی را «برنامه‌ریزی دشمن» برای «فرصت‌سوزی» خواند.

اما علاوه بر اعتصابات، از صبح روز شنبه ویدیوهایی از سنندج منتشر شده که شهروندان با بوق‌های ممتد خودروهایشان در خیابان‌ها، با اعتراضات سراسری همراهی می‌کنند.

دانش‌آموزان دختر در مدارس سقز نیز با حضور در محوطه مدرسه‌شان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

در حالی که از هفته گذشته دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های ایران در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران و در اعتراض به جو امنیتی در دانشگاه‌ها اعتصاب کرده‌اند، اعتصاب‌ها به دیگر اصناف و اقشار نیز گسترش یافته است.

پیش از این تعدادی از چهره‌های برجسته سیاسی، هنری و آکادمیک خارج از کشور و همچنین ۴۰۰ نویسنده و مترجم در داخل و خارج ایران، در اطلاعیه‌هایی جداگانه از گروه‌ها و اصناف مختلف خواسته بودند تا برای به ثمر نشستن جنبش اعتراضی در ایران، اعتصابات را آغاز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *