سقوطِ نرمِ نظام

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۰

در کنار سرکوب‌گرانی که به‌یاری باتوم تا اسلحه‌هایی با کالیبر ۵۰، در خیابان‌ها به ضرب و شتم و کشتار معترضان مشغولند، در پشت صحنه «سربازان گمنام» نظام جمهوری اسلامی هم این روزها سخت مشغول کارند.

هم‌زمان با ادامه اعتراضات در ایران، عاملان پروپاگاندای نظام، از نهادهای امنیتی- نظامی گرفته تا رسانه‌های حکومتی در تلاشند تا با سناریوسازی، سیاه‌نمایی و دستکاری واقعیت اعتراضات و مردم معترض را «اغتشاش‌گر»، «خشونت‌طلب» و «تجزیه‌طلب» معرفی کنند.

هر روز فیلم‌های جدیدی از دستگیری «اغتشاشگران خشن» و اعترافات اجباری و دروغ معترضان در رسانه‌های حکومتی منتشر می‌شود.

اما سناریونویسان و فیلم‌سازان در نهادهای امنیتی بارها نشان داده‌اند که حتی توانایی ساختن ویدئوهای چند دقیقه‌ایِ باورپذیر و بدون اشکال را نیز ندارند؛ در شرایط امروز که شمار شهرهای اعتراضی و تجمعات از صد گذشته است، وضعیت معلوم است.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۱۸ مهر ویدئویی یک و نیم دقیقه‌ای با عنوان « لحظه دستگیری اغتشاشگران توسط یگان‌های عملیاتی بسیج» منتشر کرد.

بر اساس اطلاعات رسیده به زیتون، این فیلم توسط بخش امنیتی و رسانه‌ای «سپاه محمد رسول‌الله» ساخته شده و تمامی افراد حاضر در فیلم (از نیروهای امنیتی گرفته تا اهالی محل) بازیگر هستند و با وجود استفاده از دوربین حرفه‌ای با کیفیت پایین منتشر شده است.

«نمایش» در کوچه‌ای باریک ساخته شده و در آن ادعا می‌شود که «اغتشاشگران و مخلان امنیت» با استفاده از «نارنجک صوتی» به اتومبیل یکی از اهالی کوچه آسیب رسانده‌، باعث شدند که شیشه‌های منازل مجاور بشکند و مردم را ترسانده‌اند.

یک مستندساز در مورد این فیلم به زیتون گفت که هر فردی که فقط یک بار در اعتراضات داشته و یا درگیری نیروهای نظامی-امنیتی با معترضان را دیده باشد به سادگی متوجه تصنعی بودن این فیلم می‌شود. هیچ‌یک از صحنه‌های این ویدیو از محل وقوع گرفته تا رفتار نیروهای امنیتی، همدلی با مردم و واکنش‌های اهالی محل، نسبتی با واقعیت ندارد، حتی روی خودرو آسیب‌دیده‌ای که نمایش داده می‌شود اثری از انفجار نیست و به نظر می‌رسد که تصادف کرده است.

اما اوج ناشی‌گری این سناریو در صحنه آخر یعنی دستگیری «اغتشاشگران فرضی» است؛ نمایش مردی درشت‌اندام که سن، رفتار و پوشش او بیشتر شبیه «اراذل و اوباشی» است که پیش از این در نمایش‌های قدرت نیروی انتظامی حضور داشتند و هیچ ربط نسبتی با معترضان غالبا جوان این روزها ندارد.

در این فیلم گفته می‌شود که «اغتشاشگران» از نارنجک یا بمب صوتی استفاده کرده‌اند، در حالی که بمب صوتی ابزاری نظامی است که تنها در اختیار نیروهای امنیتی است و کسی نمی‌تواند مانند کوکتل مولوتوف آن را بسازد.

علاوه بر این یک فرد امنیتی به زیتون گفت که فرماندهی سرکوب در تهران ازهمان روزهای اولیه توسط سپاه محمد رسول‌الله هدایت می‌شود و افزود که حسن حسن‌زاده، فرمانده کنونی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، شخصا بر مناطق کلیدی شهر تهران نظارت می کند.

این منبع با ذکر نمونه به زیتون گفت که به طور خاص برخورد با معترضان از چهارراه ولی‌عصر تا میدان آزادی که دانشگاه‌های تهران و شریف نیز در همین مسیر قرار دارند، با هدایت سپاه محمد رسول‌الله بوده و مسئولیت تمامی اتفاقات رخ داده با این نهاد است.

حسن حسن‌زاده، فرمانده کنونی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، روز ۶ مهر مدعی شد که تاکنون ۱۸۵ بسیجی هنگام «ماموریت» در تهران زخمی شده‌اند. او گفت: «حتی جمجمه یکی از بسیجیان» شکسته شده و «پنج نفر از بسیجیان الان در آی‌سی‌یو بستری هستند.»

این فرمانده سپاه که مشخصا قصد دارد معترضان را افرادی ضدمردمی و جنایتکار معرفی کند، گفت که «هیچ یک از بسیجیان هدف اسلحه گرم قرار نگرفته‌اند.» اما در ادامه ادعاهای خود افزود که معترضان «سلاح کمری داشتند» و «در کوچه‌های تاریک با سلاح کمری مردم را هدف قرار می‌دهند.»

این در حالی است که تصاویر و ویدئوهای متعددی از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد، لباس‌‌شخصی‌های وابسته به نهادهای امنیتی مسلح هستند و تقریبا در تمامی نقاط ایران در کنار نیروهای انتظامی در سرکوب مردم معترض شرکت دارند.

سپاه محمد رسول‌الله در سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ در تهران به فرماندهی حسین همدانی، نقش تعیین‌کننده‌ای داشت. این نهاد نظامی به عنوان بزرگترین یگان تحت امر سپاه شناخته می‌شود.

دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی در حالی مردم معترض را به خشونت و اغتشاش متهم می‌کند که بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی دستگاه‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های اخیر، تمام توان و نیروهای خود را برای سرکوب مردم معترض در ده‌ها شهر به کار گرفته‌اند که نتیجه آن کشته شدن ده‌ها تن از معترضان در شهرهای مختلف ایران در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی، انتظامی و سپاه پاسداران بوده است.

وب‌سایت مشرق وابسته به سپاه ویدیویی با عنوان «فیلم/ رصد و دستگیری لیدر اغتشاشات با پهپاد سپاه» منتشر کرده، ویدئویی که بر اساس روند داستانی آن، فردی در خیابان به عنوان لیدر اعتراضات از همان ابتدا شناسایی می‌شود و اصلا مشخص نیست که چرا این فرد با پهپاد و صرف هزینه سنگین امنیتی تعقیب شده است.

تصاویر و ویدیوهایی از این دست کم نیست، فیلم‌هایی که در گوشه بالایی آن نشان «ستاد ۴-۱-۱» وجود دارد. عددی که شماره تماس ستاد خبری سپاه پاسداران است.

نمایش‌هایی اینگونه که سناریوهای تکراری آنها در طول ۴۴ سال گذشته تغییری نکرده است، برای مردم معترض غیرقابل باور است و به نظر می‌رسد، بعید است که هدف نهادهای امنیتی از ساختن چنین فیلم‌هایی تغییر دادن نگاه و نظر مردم باشد.

با توجه به واکنش کاربران اصولگرا و وفادار به جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان گفت که بدنه هواداران نظام به شدت در حال ریزش است، از سوی دیگر تاکنون چندین مقام حکومتی از ریزش و خستگی نیروهای سرکوب سخن گفته‌اند.

یک تفاوت مهم را نباید از یاد برد. دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی، برخلاف همیشه، این روزها بیش از آنکه نگران  اقناع عموم مردم و یا رضایت معترض باشد، درصدد راضی کردن بدنه خود و تهییج نیروهای امنیتی و سرکوبگر است و تولید چنین سناریوهایی با هدف جلب مخاطب خاص است؛ «هدفی حداقلی» که نرسیدن به آن نشانه‌ی شکست نظام و شاید هم سقوط پروپاگاندای جمهوری اسلامی به‌عنوان بخش نرم نظام است.
زیتون:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *