خط فقر از ۱۸ میلیون تومان عبور کرد!

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۶

خط فقر نسبی خانوارها در ایران به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است. این خبر را فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، اعلام کرد و گفت که بدنه جامعه کارگری ایران از منظر معیشت مانند بیماری است که با ۱۰ درصد قلبش زندگی می‌کند.

«محبت نیوز»- دامنه فقر در ایران روز به روز در حال افزایش است و جمعیت افراد استمداد طلب و نیازمند ایران نیز به طبع آن روز به روز بیشتر می‌شود؛ کما این که ۷۷.۴ میلیون و یعنی در حدود ۹۰ درصد ایرانیان یارانه بگیر هستند.

حالا و با توجه به دامنه فقر در ایران فرامرز توفیقی، عضو کمیته مزد «کانون عالی شوراهای اسلامی کار»، از تشکل‌های کارگری دولت‌ساخته، از عبور خط فقر نسبی از مرز ۱۸ میلیون تومان خبر داد. به گزارش اقتصاد ۲۴، توفیقی گفت: «اکنون خط فقر نسبی خانوار‌ها در ایران به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است.»

منابع دولتی ایران در سال‌های اخیر از اعلام رقم خط فقر خودداری کرده‌اند. تنها مدیرعامل کمیته امداد در زمستان سال ۱۴۰۰ گفته بود در‌آمد خط فقر ۱۰ میلیون تومان است. بر اساس آمار و معیارهای دولتی در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۶ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار داشتند.

عبور خط فقر از مرز ۱۸ میلیون تومان در شرایطی که شورای عالی کار در اسفند ۱۴۰۰ سبد معیشت را حدود ۹ میلیون تومان برآورد کرده بود بیانگر افزایش دو برابری هزینه معیشت در ایران در فاصله شش ماه است. دستمزد مصوب شورای عالی کار برای کارگران در سال جاری ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است که ۱۰۰ هزار تومان آن به دلیل تأخیر دولت در ابلاغ افزایش حق مسکن همچنان پرداخت نمی‌شود.

در این وضعیت حداقل دستمزد، رقمی کمتر از یک سوم خط فقر نسبی است که به گفته پژوهشگران و اقتصاددان‌های مستقل از دولت بیش از نیمی از جمعیت ایران را در برگرفته است. همچین این رقم نزدیک به دو برابر میانگین در‌آمد خانوار در سال ۱۴۰۰ است. مرکز آمار ایران میانگین درآمد خانوار در سال ۱۴۰۰ را ۹ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان برآورد کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *