ادامه بی‌خبری از سرنوشت چهار روزنامه‌نگار زندانی در اوین

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۶

روح‌الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی، احمدرضا حلبی‌ساز و فرشید قربانپور، خبرنگارانی‌اند که با خانواده‌هایشان هیچ تماسی نگرفته‌اند

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای نوشت که پس از آتش‌سوزی در زندان اوین، از سرنوشت چهار نفر از روزنامه‌نگاری که در آنجا نگهداری می‌شوند، خبری نیست.

این نهاد ضمن ابراز نگرانی شدید از سرنوشت این چهار نفر، از مقامات‌ جمهوری اسلامی ایران خواست تا هرچه زودتر درباره وضعیت آنان اطلاع‌رسانی کند.

به دنبال آتش‌سوزی در زندان اوین تهران در شامگاه ۲۳ مهر، که محل نگهداری بسیاری از زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران است، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران مطلع شده که خانواده‌های چهار روزنامه‌نگار بازداشتی هنوز خبری درباره وضعیت عزیزانشان دریافت نکرده‌اند.

روح‌الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی، احمدرضا حلبی‌ساز و فرشید قربانپور، خبرنگارانی‌اند که با خانواده‌هایشان هیچ تماسی نگرفته‌اند و نگرانی درباره سرنوشت آنان افزایش یافته است.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان آتش‌سوزی در زندان اوین، هشت زندانی جان باختند و بیش از ۶۰ نفر مجروح شدند.

برخی روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده – الهه محمدی، نیلوفر حامدی، علی مطلب‌زاده، علیرضا خوشبخت، ویدا ربانی و فاطمه رجبی – در تماس با خانواده‌ها از سلامت خود خبر داده‌اند اما تاکنون از چهار نفر از این روزنامه‌نگاران خبری در دست نیست.

در حوادث شنبه گذشته در زندان اوین، گفته شد که میان زندانیان و کارکنان زندان درگیری رخ داد که منجر به آتش‌سوزی در زندان شد. صدای چندین انفجار و تیراندازی از محوطه زندان شنیده شد و زندانیان در معرض گاز اشک‌آور قرار گرفتند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) می‌گوید که اکنون ۱۰ روزنامه‌نگار در حال حاضر در اوین به سر می‌برند که برخی از آنان پس از اعتراضات سراسری در ایران به دنبال قتل مهسا امینی بازداشت شدند.

در حال حاضر تمامی ملاقات‌های حضوری در زندان اوین متوقف شده است.

بر اساس آمار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از آغاز اعتراضات فراگیر ضدحکومت در ایران، ۲۴ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که شش نفرشان آزاد شدند و ۱۸ نفر کماکان در زندان‌اند.

طبق این آمار، چهار روزنامه‌نگار دیگر نیز قبل از شروع اعتراضات بازداشت شده بودند که شمار کلی روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را به ۲۲ نفر می‌رساند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «ما درباره سرنوشت همکاران‌مان در اوین به شدت نگرانیم و به مقامات ایرانی یادآوری می‌کنیم که مسئول جان خبرنگاران زندانی هستند.»

بلانگر گفت:‌ «ما بار دیگر خواستار آزادی فوری تمامی خبرنگارانی می‌شویم که به ناحق و به دلیل انجام دادن شغل خود در اوین و سایر زندان‌های ایران در بازداشت به سر می‌برند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *