گسترده شدن اعتصابات سراسری؛ مهمترین و بزرگترین مجتمع صنعت گاز به اعتصاب پیوست

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۶

– کارکنان کارگاه مرکزی مجتمع گازی پارس جنوبی در عسلویه به عنوان بزرگترین و یکی از مهمترین و واحدهای صنعت نفت که به «غول صنعت گاز ایران» معروف است امروز اعتصاب کردند.
– در استان خوزستان و در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز کارگران دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کردند.
– همچنین صدها تن از کارگران کارخانه «کیان تایر» از هفته گذشته اعتصاب کردند و از سوی قرارگاه سپاه پاسداران «اسلامشهر» و پلیس امنیت زیر فشار امنیتی برای پایان دادن به اعتصاب قرار دارند.
– کارگران کارخانه فولاد «غدیر» در نیریز فارس و کارگران در کارخانه لوله‌سازی ماهشهر نیز در روزهای گذشته به اعتصاب پیوستند.
– شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به کارگران اعتصابی صنایع نفت و پتروشیمی و فولاد نوشت: «دستان شما زحمتکشان میهن‌دوست را می‌فشارم و به اراده ستم‌ستیزانه شما درود می‌فرستم.» وی از همه شهروندان خواست تا از اعتصاب‌کنندگان و خانواده‌های آنان پشتیبانی کنند.

کارکنان اجرایی و اداری کارگاه مرکزی مجتمع گازی پارس جنوبی در عسلویه به عنوان بزرگترین و یکی از مهمترین و واحدهای صنعت نفت امروز اعتصاب کردند. کارگران نیشکر هفت تپه هم دست از کار کشیده و تجمع کردند؛ کارفرما به آنها هفت میلیون پاداش و به عبارتی دیگر رشوه داده بود تا تجمع امروز شکل نگیرد!

اعتصابات سراسری کارگران در ایران که از هفته گذشته و با اعتصاب در چند پالایشگاه و پتروشیمی آغاز شده بود اکنون ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. منابع کارگری اطلاع دادند که کارکنان کارگاه مرکزی مجتمع گازی پارس جنوبی در عسلویه به عنوان بزرگترین و یکی از مهمترین و واحدهای صنعت نفت که به «غول صنعت گاز ایران» معروف است امروز اعتصاب کردند. این کارکنان هم کارگران و مهندسان و هم بخش اداری را شامل می‌شود.

همزمان در استان خوزستان و در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز کارگران دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کردند. این اعتصاب به دو دلیل عقب افتادن پرداخت چند ماه حقوق و حمایت از اعتراضات سراسری مردم و اعتصاب کارکنان صنعت نفت صورت گرفته است.

کارکنان مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پیشتر در بیانیه‌ای اولتیماتوم داده بودند که در صورت ادامه سرکوب معترضان در خیابان و در حمایت از اعتصاب کارکنان صنعت نفت، دست به اعتصاب زده و به سوی اعتصابات سراسری گام برخواهند داشت.

طی روزهای گذشته کارفرما برای جلوگیری از اعتصاب در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به کارگران هفت میلیون تومان «پاداش» و درواقع «رشوه» داده بود تا از اعتصاب آنها جلوگیری کند.

کانال مستقل کارگران هفت تپه به نقل از یکی از کارگران اعتصاب‌کننده نوشته که «آغاز اجتماع همکاران مقابل مدیریت. با اون ۷ میلیون حواس‌مون پرت نمیشه. پاداش کشت و مطالبه همسان‌سازی دستمزد و دیگر مطالبات از جمله بازگشت به کار اسماعیل بخشی غیر قابل بحث است.» 

همچنین صدها تن از کارگران کارخانه «کیان تایر» نیز از هفته گذشته اعتصاب کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران اعتراض کارگران «کیان تایر» به پرداخت نشدن حق بیمه‌ها از تیرماه و بسته شدن خدمات درمانی آنها بوده اما با اغاز اعتصاب در چند پروژه صنعت نفت، این کارگران نیز دست به اعتصاب زدند. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران افزوده که کارگران اعتصاب‌کننده در کارخانه کیان‌تایر در «اسلامشهر»، از سوی قرارگاه سپاه پاسداران این شهر و پلیس امنیت تهدید شده‌اند.

دوشنبه هفته گذشته، ۱۸ مهر ۱۴۰۱، و همزمان با بیست و پنجمین روز خیزش ملی مردم علیه جمهوری اسلامی، صدها تن از نیروهای شاغل در پروژه‌های نفت و پتروشیمی دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.

این اعتصاب از نخستین ساعات صبح دوشنبه در پتروشیمی‌های بوشهر و هنگام واقع در عسلویه آغاز شد. ساعتی بعد کارکنان پتروشیمی دماوند و پتروپالایش کنگان و پالایشگاه آبادان نیز دست از کار کشیدند و به اعتصاب پیوستند. بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰۰ کارگر در پتروشیمی‌های بوشهر و دماوند و هنگام تا ظهر دوشنبه ۱۸ مهر اعتصاب کردند.

«امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «مرگ بر دیکتاتور» و «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» از جمله شعارهایی بود که کارگران اعتصاب‌کننده در تجمعات اعتراضی روزهای گذشته سر دادند.

نیروهای امنیتی بیش از ۱۰۰ کارگر اعتصاب‌کننده در عسلویه را بازداشت کردند. شورای سازماندهی اعتراضات  کارگران پیمانی نفت گزارش داده که «تعدادی از همکاران بازداشتی در عسلویه با سپردن وثیقه، قرار کفالت و جریمه نقدی آزاد شدند اما همچنان بخش زیادی از کارگران در بازداشت بسر می‌برند. 

در گزارش شورای سازماندهی اعتراضات  کارگران پیمانی نفت تأکید شده که به دلیل قطع اینترنت و عدم امکان تماس با کارگران هنوز تعداد دقیق و اسامی کارگرانی که آزاد شده‌اند در دست نیست. اینهمه در حالیست که اعتصاب کارگران در پروژه‌های نفتی همچنان برقرار است. 

روز گذشته همچنین کارگران کارخانه فولاد «غدیر» در نیریز فارس نیز به اعتصاب پیوستند. گزارش‌ها از اعتصاب کارگران در کارخانه لوله‌سازی ماهشهر خبر می‌دهند. جمهوری اسلامی همه تلاش خود را به کار گرفته تا با تهدید و وحشت‌آفرینی و احضار کارگران از سراسری شدن اعتصابات جلوگیری کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اعتصابات سراسری به عنوان مکمل مهمی برای اعتراضات خیابانی در خیزش ملی علیه جمهوری اسلامی نقش‌آفرین خواهد بود. اعتصابات سراسری کارگران به مراحل جدیدی رسیده و اعتصاب در واحدهای آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها با تحریم کلاس درس از سوی دانش‌آموزان و دانش‌آموزان نیز از هفته نخست اعتراضات در جریان است.

رضا پهلوی روز دوشنبه ۲۵ مهرماه در پیامی به کارگران اعتصابی صنایع نفت و پتروشیمی و فولاد نوشت: «دستان شما زحمتکشان میهن‌دوست را می‌فشارم و به اراده ستم‌ستیزانه شما درود می‌فرستم.» وی از همه شهروندان خواست تا از اعتصاب‌کنندگان و خانواده‌های آنان پشتیبانی کنند.

تشکل‌ها و سندیکاهای کارگری در کشورهای مختلف نیز با صدور بیانیه‌هایی از اعتصاب کارگران در ایران و پیوستن آنها به خیزش ملی علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند.

در یکی از تازه‌ترین حمایت‌ها سازمان مرکزی کارگران سوئد، اتحادیه سراسری کارکنان سوئد و اتحادیه سراسری دانش فرهیختگان سوئد در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی در این کشور نوشتند که به نمایندگی از بیش از ۴ میلیون کارگر در سوئد نگرانی شدید و عمیق‌شان را در مورد کاربرد خشونت و ادامه وحشیگری مقامات ایران نسبت به مردم خود را اعلام می‌کنند.

در این نامه آمده است «ما در کنار همه سوگواران مهسا امینی ایستاده‌ایم و انتظار داریم به این پرونده توسط یک هیئت تحقیق مستقل رسیدگی شود و عاملان آن پاسخگو باشند. ما به مردم فوق‌العاده شجاعی که در برابر حملات خشونت‌بار مقامات جمهوری اسلامی ایستاده‌اند و به مقاومتی که توسط زنان و دخترانی که با در معرض خطر قرار دادن جان خود، می‌خواهند به زن‌ستیزی و انقیاد حقوق اولیه خود در ایران پایان دهند ادای احترام می‌کنیم. ما همچنین بازداشت‌های اخیر فعالین کارگری ایرانی و بین‌المللی را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها هستیم.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *