خانواده مهسا امینی: مراسم چهلم در آرامستان سقز برگزار می‌شود

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۴

یکی از اعضای خانواده مهسا امینی در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال، گزارش‌های رسانه‌های ایران درباره عدم برگزاری مراسم چهلم مهسا را رد کرد و گفت خانواده او‌‌ قصد دارند روز چهارشنبه بر سر مزارش در آرامستان آیچی سقز حاضر شوند.

پیش‌تر، در پی فشارهای شدید حکومت به خانواده مهسا امینی برای برگزار نکردن مراسم چهلم او، خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت بیانیه‌ای به دستش رسیده که خانواده در آن اعلام کرده‌اند در روز چهلم دخترشان مراسم ندارند.

خانواده مهسا امینی در روزهای اخیر علاوه بر فشار امنیتی تهدید جانی هم شده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که در ادامه فشارهای شدید امنیتی به خانواده مهسا امینی در آستانه مراسم چهلم او، اشکان برادر مهسا بازداشت شده است.

هه‌نگاو همچنین گزارش داد علی دایی و حامد لک، فوتبالیست، برای شرکت در مراسم چهلم مهسا امینی به سقز رفته و در هتل کُرد این شهر مستقر شدند، اما نیروهای امنیتی آنها را به مهمانسرای دولتی منتقل کرده و صاحب هتل را مجبور کردند این هتل را تعطیل کند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، سانتیاگو سانچز، هوادار فوتبال اهل اسپانیا، نیز که از سه هفته پیش و پس از ورود به ایران ناپدید شده بود، در شهر سقز و بر سر مزار مهسا_امینی بازداشت شده است. گفته می‌شود او به همراه مترجمش بازداشت و پس از آن، به تهران منتقل شده است.

بر اساس ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده، همزمان با حضور اعتراضی مردم سقز با خودروها در خیابان، نیروهای امنیتی در حوالی میدان مادر این شهر مستقر شدند.

در همین حال، فراخوان‌های مختلفی برای تجمع در چهلم مهسا امینی در شهرهای سراسر کشور منتشر شده است.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به گذشتن ۴۰ روز از قتل مهسا امینی از زنان و مردان در همه جای شهرها دعوت کرد روز چهارشنبه چهارم آبان با لباس کردی «‌بر سر مزار شهیدان» جمع شده و بعد از ظهر در میادین و خیابان‌ها تجمع کنند.

شماری از فعالان حقوق زنان نیز در فراخوانی از مردم خواستند روز چهارشنبه هم‌زمان با چهلم مهسا امینی ساعت پنج بعدازظهر در خیابان شریعتی تهران و میادین اصلی شهرها تجمع کنند.

گروه «جوانان محلات تهران» نیز در پیامی اعلام کرد:‌ «جمهوری اسلامی غلط کرد که خانواده مهسا امینی را تحت فشار گذاشت که به مردم بگویند برای چهلم ژینا مراسمی ندارند.»

این تشکل طی فراخوانی از مردم خواست روز چهارشنبه چهارم آبان از ساعت ۱۱ صبح به خیابان بیایند و همچنین ساعت ۱۵ روزهای بعد از آن در محلات مختلف تهران و سراسر ایران به تظاهرات علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه دهند.

جوانان محلات تبریز نیز برای اعتراض در روز چهارشنبه در محلات، مدارس، بازار و دانشگاه‌های تبریز همزمان با چهلم مهسا امینی فراخوان دادند.

در این اطلاعیه بر پیگیری اعتراض در رسانه‌های اجتماعی هم تاکید و از مردم خواسته شده مطالبه‌ اخراج سفرای جمهوری اسلامی را پیگیری کنند.

در همین حال، شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به چهلمین روز قتل مهسا امینی گفت: «چهارشنبه چهارم آبان، چله انقلاب ملی ایران است. همه ما در انتظار روز پیروزی و رهایی از زنجیر ظلم و ستم دیکتاتوری مذهبی هستیم. با پایداری و همبستگی، با تداوم و گسترش اعتراضات و اعتصابات، آن روز نزدیک است.»

او افزود: «چهارم آبان برای من معنای دیگری نیز دارد. زادروز پدرم که پس از رنج فراوان، در خاک غریب و با اندوهی عمیق به خاک سپرده شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *