جو بایدن: مردم به زودی ایران را آزاد می‌کنند

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۳

رئیس جمهوری آمریکا وعده “آزادی ایران” را داد و گفت جای نگرانی نیست و معترضان ایرانی به زودی خود را آزاد می‌کنند. جو بایدن این سخنان را در جریان یک کارزار انتخاباتی ابراز کرد اما درباره اقدام‌های آمریکا توضیح بیشتری نداد.

جو بایدن شامگاه پنج‌شنبه، سوم نوامبر در جریان یک تجمع انتخاباتی در کالج میراکوستا در حومه سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا وعده “آزادی ایران” را داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به شماری از حاضران که پلاکاردهایی در حمایت از جنبش اعتراضی در ایران در دست داشتند گفت: «نگران نباشید ما ایران را آزاد می‌کنیم.»

بنابر این گزارش بایدن بدون ارائه توضیح بیشتری درباره “ما” و این که چه تدابیری اندیشیده شده بلافاصله افزود: «آنها [معترضان] به‌زودی خودشان را آزاد خواهند کرد.»

سکوت تاکنونی کاخ سفید درباره اظهارات بایدن

رویترز می‌گوید هنوز شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره سخنان جو بایدن اظهار نظری نکرده و به پرسش این خبرگزاری درباره آن پاسخی نداده است.

خیزش اعتراضی شهروندان ایرانی هفت هفته پیش آغاز شد و با وجود برخورد خشونت‌آمیز ماموران و هشدار چند روز پیش حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران به شدت ادامه دارد.

حرکت‌های اعتراضی در هفته پایانی شهریور ماه در واکنش به کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد آغاز شد و خیلی زود گسترش یافت و سویه‌ای ضد حکومتی به خود گرفت.

تظاهرکنندگان از نخستین روز و در شهرها و استان‌های مختلف ضمن واکنش به سیاست‌های سرکوب‌گرانه و محدودکننده حکومت، به خصوص علیه زنان، با شعارهایی نظیر “مرگ بر دیکتاتور” کلیت نظام و رهبر آن علی خامنه‌ای را هدف گرفته‌اند.

تداوم و گستردگی بی‌سابقه اعتراض‌ها

اعتراض‌های شهروندان ایران که به لحاظ گستردگی، قاطعیت و تداوم در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته با پشتیبانی گسترده ایرانیان خارج از کشور و شخصیت‌های فرهنگی، هنری و سیاسی جهان روبرو شده است.

از هفته پایانی مهرماه با فرارسیدن چهلمین روز درگذشت مهسا امینی خیزش اعتراضی مردم وارد مرحله تازه‌ای شد و تقریبا هر روز با گرامی‌داشت یاد دیگر قربانیان اوج تازه‌ای می‌گیرد.

روز گذشته در کرج تظاهرات و راهپیمایی بزرگی به مناسبت چهلمین روز درگذشت حدیت نجفی، یکی دیگر از قربانیان برگزار شد که در آن بار دیگر ماموران امنیتی و انتظامی گاز اشک‌آور و گلوله جنگی به سمت مردم شلیک کردند.

خبرگزاری فارس، از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران می‌گوید از حوالی ظهر پنج‌شنبه “در محدوده کمال‌شهر ترافیک سنگینی در هر دو خط اتوبان کرج-قزوین شکل گرفته” و میان معترضان و نیروهای امنیتی “درگیری‌های شدیدی” رخ داده است.

به گزارش فارس در تظاهرات دیروز معترضان “یک کیوسک پلیس در میدان حصارک و یک دستگاه ون در بلوار گلدشت به خوارزمی” را به آتش کشیدند.

گفته می‌شود در زد و خوردهای روز پنج‌شنبه یک بسیجی کشته و چند مامور نیروی انتظامی مجروح شده‌اند. هنوز به درستی مشخص نیست روز گذشته چه تعداد از تظاهرکنندگان مجروح یا بازداشت شده‌اند.

بر پایه برخی گزارش‌ها و برآورد شماری از سازمان‌های حقوق بشری تعداد قربانیان موج اخیر اعتراض‌ها در ایران به نزدیک ۳۰۰ نفر می‌رسد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *