داروهای سرماخوردگی کودکان نایاب شد؛ کمبود آنتی‌بیوتیک و سهمیه‌بندی سرم در داروخانه‌ها

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۳

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران، از نایاب شدن برخی داروهای ساده در داروخانه‌ها به ویژه در حوزه کودکان خبر داد. او گفت که کشور همچنان با کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک روبه‌روست.

فاطمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، کمبود داروهای کودکان را عمدتا در شربت‌ها خواند و گفت: «شربت دیفن‌هیدرامین، شربت استامینوفن و بروفن برای تب بچه‌ها و شیاف استامینوفن برای کودکانی که خیلی کوچک‌اند و باید استامینوفن را به صورت شیاف استفاده کنند در داروخانه‌ها به اندازه کافی پیدا نمی‌شود.»

به نظر می‌رسد این کمبود در پی اجرای «طرح دارویار» و قیمت دستوری برای دارو باشد.

فاطمی پیش از این درباره ایرادات این طرح و کمبود دارو گفته بود: «افزایش قیمتی که سازمان غذا و دارو برای آنتی‌بیوتیک‌ها داده، مورد رضایت تولیدکنندگان نبوده و باعث شده که تولیدشان را کاهش دهند.»

این مقام مسوول از سوی دیگر با اشاره به اینکه «برای سرفه کودکان هم داروها کمبود دارند»، کمبودهای طولانی‌مدت دارویی در کشور را به دلیل این دانست که ذخایر استراتژیک دارو در ایران تعریف نشده است.

به گفته فاطمی کمبود دارو تنها در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها نیست و حتی داروهای خیلی ساده مانند قطره نمکی شست‌وشوی بینی نیز که برای کودکان استفاده می‌شود، در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.

نایب رییس انجمن داروسازان مشکل کمبود سرم را نیز ادامه‌دار خواند و گفت: «سرم همچنان جزو اقلامی است که کمبود دارد و به صورت سهمیه‌ای و جیره‌بندی به داروخانه‌ها ارائه می‌شود.»

فاطمی پیش از این و در اواخر شهریور ماه هم از سهمیه‌بندی سرم در داروخانه‌ها خبر داده و گفته بود ذخایر استراتژیک داروها در ایران به صفر رسیده است.

او در گفت‌وگویی دیگر در اوایل مهر ماه امسال نیز به کمبود آنتی‌بیوتیک و وضعیت بازار دارو بعد از اجرای طرح دارویاری و همچنین وضعیت کمبودهای دارویی، اشاره و تاکید کرده بود علی‌رغم این‌که اعلام شده بود با اجرای طرح دارویاری، کمبودهای دارویی رفع می‌شود اما هنوز برخی کمبودها در بازار دارو وجود دارد.

به گفته فاطمی، در طرح دارویاری باید پیش‌بینی‌هایی در زمینه قیمت‌گذاری دارو انجام می‌شد که انجام نشد و بر همین اساس برخی از تولیدکنندگان به قیمت‌گذاری‌های بعد از اجرای طرح دارویاری، انتقاد دارند.

این انتقادها به ویژه در مورد تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک قابل توجه است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی درباره کمبود دارو و همچنین افزایش شدید قیمت داروها منتشر شده و انجمن داروسازان از نایاب شدن ۱۰۰ دارو خبر داده بود.

در همین حال همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در اردیبهشت ماه گفت علاوه بر داروهای خاص، داروهای بسیار معمولی هم کمیاب شده است.

در فروردین ماه نیز بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو، تایید کرده بود در سال گذشته قیمت داروهای وارداتی شش برابر شده و داروهای داخلی نیز تا دو برابر افزایش قیمت داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *