فرانسه از تصمیم آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حمایت کرد

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۳

دولت فرانسه از تصمیم دولت آمریکا برای اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد حمایت و اعلام کرد که هیچ کشوری نباید مجامع بین‌المللی حقوق بشری را از اهداف خود منحرف کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر معاون رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: «فرانسه در حال همکاری نزدیک با شرکای خود است تا اطمینان حاصل کند ایران در قبال رعایت تعهدات حقوق بشری بین‌المللی خود، در مجامع چندجانبه که این موضوع مطرح می‌شود، پاسخگو است.»

پیشتر کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام تلاش این کشور برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، در بیانیه‌ای اظهار داشت که دلیل این اقدام، نقض حقوق زنان توسط حکومت و سرکوب وحشیانه معترضان در ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «هیچ دولتی نباید بتواند این مجامع را از اهداف خود منحرف کند. این بدیهی است که در مورد کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که مسئله حضور ایران در آن مطرح است، صادق است».

وزارت خارجه فرانسه همچنین با اشاره به تحریم‌های اخیر حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، اعلام کرد پاریس «از نقض آشکار و سیستماتیک حقوق زنان و دختران، تبعیض و سرکوب وحشیانه‌ای که از سوی مقام‌های ایرانی علیه آنان اعمال می‌شود، به شدت خشمگین است».

پیشتر نمایندگان پارلمان کانادا به اتفاق آرا دو طرح را به تصویب رساندند که از سازمان ملل متحد می‌خواهند جمهوری اسلامی را از کمیسیون مقام زن ملل متحد اخراج کند.

کمیسیون مقام زن ملل متحد دارای ۴۵ عضو است و بالاترین نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در زمینه برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان در جهان به شمار می‌رود.

جمهوری اسلامی اوایل سال جاری میلادی برای یک دوره چهار ساله به عضویت این کمیسیون درآمد.

همان زمان اعتراض‌هایی نسبت به عضویت جمهوری اسلامی در این کمیسیون مطرح شد، اما اکنون با سرکوب شدید اعتراضات ایران، انتقادها به این عضویت بیشتر شده است.

همچنین روز پنجشنبه، کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، در جریان نشست وزیران خارجه کشورهای عضو گروه هفت در آلمان، بار دیگر «سرکوب وحشیانه علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌جو» در ایران را محکوم کرد.

خانم کولونا اضافه کرد که فرانسه آماده است به دلیل مشارکت «تاسف‌بار» ایران در جنگ اوکراین، تحریم‌هایی جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کند.

او همچنین از جمهوری اسلامی خواست بازداشت‌شدگان اروپایی یا سایر ملیت‌ها در ایران را آزاد کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *