چهلم حدیث نجفی؛ رویارویی نیروهای امنیتی با سیل معترضان در کرج

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۳

مراسم چلهم حدیث نجفی، یکی از صدها معترض کشته شده در جریان اعتراضات ضد حکومتی در ایران، به تیراندازی، انفجار بمب صوتی، شلیک گاز اشک آور و درگیری میان برخی معترضان و شماری از نیروهای انتظامی حکومت ایران منجر شده است.

عده نامشخصی از معترضان بازداشت شده‌اند و تصاویر منتشر شده از تیراندازی متعدد نیروهای امنیتی به سوی معترضان حاکی است.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از ابتدای روز پنجشنبه منتشر شده جمعیت انبوهی را نشان می‌دهد که پای پیاده راهی مراسم چهلمین روز کشته شدن حدیث نجفی هستند و از جمله شعار می‌دهند “امسال سال خونه، سید علی سرنگونه”.

حدیث نجفی روز ۳۰ شهریور بر اثر اصابت گلوله‌ نیروهای امنیتی در کرج کشته شد.

نام حدیث نجفی ابتدا به عنوان دختری که در یکی از ویدئوها موهایش را می‌بندد و به تظاهرات می‌رود مطرح شد. اما زنی که بستن موهایش نماد جسارت و شجاعت معترضان در خیابان‌های ایران شد، در تماس تصویری با بی‌بی‌سی فارسی گفت که او حدیث نجفی که در مهرشهر کرج کشته شده، نیست. او در پیامی ویدیویی می‌گوید «برای حدیث‌ها و مهساها می‌جنگم.»

تصاویری از تجمع بزرگی از مردم در حصارک خرمدشت و کمال‌شهر کرج نیز منتشر شده که در آنها صدای تیراندازی و گاهی انفجار شنیده می‌شود.

تصاویر متعددی از پرواز هلیکوپتر بر فراز منطقه در شبکه‌های اجتماعی نیز موجود است که برخی شاهدان عینی در این تصاویر می‌گویند از این هلیکوپترها برای پرتاب بمب صوتی و گاز اشک آور به سوی معترضان استفاده می‌شده است.

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نزدیک است شلیک گاز اشک ‌آور را در این منطقه تایید کرده است.

خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا که از آغاز اعتراضات روایت حکومتی از وقایع هفته‌های اخیر را تکرار می‌کند گزارش داده معترضان آزادراه کرج- قزوین را مسدود کرده‌اند و “به دلیل ترافیک سنگین، هلی کوپتر امداد هوایی به محل اعزام شد تا مجروحان اغتشاشات را به مراکز درمانی منتقل کند.”

در تصاویر دیگری از مسیرهای منتهی به گورستان موسوم به بهشت سکینه در کرج، محل برگزاری مراسم چهلم حدیث نجفی، عده‌ای از فاصله نزدیک به سوی یک خودروی پلیس که با جدول وسط خیابان برخورد کرده سنگ پرتاب می‌کنند.

در این ویدیو چند مامور با لباس‌های خونین در داخل یک خودرو با نشان نیروی انتظامی به چشم می‌خورند که تقریبا از حال رفته‌اند و در دست دو نفر از کسانی که خودرو را احاطه کرده‌اند، اسلحه دیده می‌شود.

ارزمی به آتش کشیده شده است.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av BBC NEWS فارسی (@bbcpersian)

شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفته‌اند نیروهای امنیتی با قمه، شات‌گان و گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرده‌اند.

یکی از این شاهدان می‌گویند یک معترض که در پی تیراندازی نیروهای امنیتی با گلوله ساچمه‌ای زخمی شده پس از زخمی شدن هم با قمه مورد حمله قرار گرفته است.

در همین حال مجتبی عبداللهی، استاندار البرز، در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت ایران معترضان را “اغتشاشگر و اراذل و اوباش” خوانده و گفته “دیگر گذشتی در کار نخواهد بود” و از این پس با آنها  “برخورد جدی خواهد شد.”

آقای عبداللهی گفته است “اغتشاشگران به صورت سازماندهی شده و با استفاده از چاقو، قمه” یک بسیجی را کشته‌اند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده یک نفر از نیروهای بسیجی با ضربات چاقو و قمه کشته شده و “چند نفر از نیروهای انتظامی نیز مصدوم شدند.”

خبرگزاری فارس که وابسته به سپاه پاسدارن است نیز گزارش داده که نیروهای امنیتی عده‌ای را در جریان این مراسم و اعتراضات همزمان با آن دستگیر کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از مرتضی ولی پوری، معاون سیاسی امنیتی استان البرز نوشته است که «تعدادی از اوباش اغتشاشات کرج دستگیر شدند و الان اوضاع استان عادی است.»

آقای ولی‌پوری بدون اشاره به تعداد افراد دستگیر شده، مدعی شده که معترضان در آزادراه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه «به خودروهای عبوری مردم خسارات سنگینی وارد کردند.»

این در حالی است که تا کنون فیلم‌های متعددی از موارد حمله نیروهای امنیتی در لباس‌های رسمی منتشر شده که به خانه‌های مردم و یا موتورسیکلت‌ها پارک شده حمله می‌کنند و عامدانه به اموال مردم آسیب می‌زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *