تهدید ملی‌پوش‌های فوتبال ساحلی؛ غیر مستقیم از وزارت، مستقیم از لباس شخصی‌ها

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۶

نخواندن سرود ملی، حرکت نمادین کوتاه کردن مو پس از به ثمر رساندن گل و شادی نکردن پس از قهرمانی؛ تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در رقابت‌های جام بین‌المللی قاره‌ای تمام قد کنار شهروندان معترض ایران ایستاد. همه این کارها با خشم دو مدیر امنیتی همراه شد. «وحید یامین‌پور» و «سینا کلهر» درباره این دو چه می‌دانیم ؟ و نگرانی آن‌ها از چیست؟

رفتار تیمی بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در رقابت‌های جام بین‌المللی قاره‌ای در امارات، با خشم دو مدیر امنیتی وزارت ورزش و جوانان همراه شد.

«وحید یامین‌پور» مجری سابق صدا‌وسیما و چهره افراطی نزدیک به گرایش موسوم به «جوانان انقلابی»، که معاونت جوانان این وزارت را برعهده دارد، در توییتی نوشت: «آیا می‌دانید با ساختارهای جهانی جدید در ورزش، وزارت ورزش و جوانان دخالت چندانی در مدیریت تیم‌های ملی فوتبال ایران نداشته و صرفا عضو افتخاری مجمع فدراسیون فوتبال است؟»

همچنین «سینا کلهر»، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز در توییتی دیگر نوشت: «چند سال پیش در گزارش اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ نوشتم که مساله اصلی ۲۰۳۰، نقض حاکمیت ملی است و الگوی آن هم فوتبال.»

بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران، برخلاف بازیکنان تیم فوتبال در اردوی اتریش، رفتاری همسو با مردم ایران داشتند. موضوعی که واکنش سریع وزارت ورزش و جوانان دولت «ابراهیم رئیسی» را به همراه داشت.

هم‌زمان با اظهار نظر دو مقام امنیتی در وزارت ورزش و جوانان، «صدای آمریکا» در خبری به نقل از «شبکه‌های اجتماعی وابسته به بسیج و نهادهای امنیتی»، مدعی شد نیروهای لباس شخصی قصد دارند در پاسخ به عدم همراهی با سرود جمهوری اسلامی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی، و شادی نکردن آنان پس از دریافت کاپ قهرمانی، در فرودگاه حاضر و با آن‌ها برخورد کنند.

چرا تیم فوتبال ساحلی ایران خبرساز شد؟

آن‌چه باعث خشم وحید یامین‌پور، سینا کلهر، رسانه‌های اجتماعی وابسته به بسیج، سپاه پاسداران و در کلیت، جمهوری اسلامی شده است، از رفتار بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در رقابت‌های بین‌ قاره‌ای سرچشمه می‌گیرد.

در دیدار نیمه‌نهایی این مسابقات، تیم ملی فوتبال ساحلی ایران مقابل تیم امارات، میزبان مسابقات قرار گرفت. بازیکنان این تیم حاضر نشدند در مراسم پیش از آغاز مسابقه، سرود جمهوری اسلامی را بخوانند. این اتفاق باعث شد صداوسیما جمهوری اسلامی، تصاویر مربوط به مراسم آغاز مسابقه را سانسور کند. تیم ملی ساحلی ایران با پیروزی ۵ بر ۲ مقابل امارات، به فینال بین قاره‌ای راه یافت.

در بازی فینال، تیم ایران برابر تیم فوتبال ساحلی برزیل با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و به مقام قهرمانی رسید. «سعید پیرامون» پس از گل‌زنی در این بازی، به جای شادی گل، حرکت نمادین زنان ایران در کوتاه کردن موهای‌شان را نمایش داد.

بازیکنان تیم ملی ساحلی ایران پس از قهرمانی و زمان بالا بردن جام، هیچ شادمانی انجام ندادند.

نمونه این رفتار را پیش از این، بازیکنان تیم فوتبال استقلال در زمان بالا بردن جام قهرمانی سوپرجام ایران در ۱۱آبان انجام داده بودند.

چنین واکنش‌هایی پس از قهرمانی، در تاریخ ورزش جهان بی‌سابقه بوده است.

آیا وزارت ورزش هیچ نقشی در فوتبال ایران ندارد؟

واکنش وحید یامین‌پور و سینا کلهر، احتمالا آغاز ماجرای نفوذ بیشتر وزارت ورزش دولت ابراهیم رئیسی و نهادهای امنیتی به فوتبال ایران است. هرچند که هم‌اکنون هم ریاست فدراسیون فوتبال ایران را «مهدی تاج»، فرمانده پیشین اطلاعات سپاه اصفهان برعهده دارد.

وحید یامین‌پور از تندروترین شخصیت‌هایی است که تاکنون وارد وزارت ورزش و جوانان شده است. او به عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیون حکومتی ایران، درخواست اعدام «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی»، از سران جنبش موسوم به جنبش سبز را مطرح کرد.

او  سال ۱۳۹۵ در جریان مصاحبه‌ای با «انیس نقاش»، رو به دوربین صداوسیما حکومتی ایران گفت: «آقای نقاش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای ماموریتی عازم پاریس شد.» وحید یامین‌پور در این لحظه، برای تشریح ماموریت مهمان برنامه، از عبارت «به درک واصل کردن» «شاپور بختیار» استفاده کرد.

سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش، خرداد سال ۱۴۰۱ گفته بود: «فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور زنان نیست.» او از رسانه‌ها خواسته بود به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها نپردازند.

با وجود ادعای وحید یامین‌پور در مورد «نمایشی بودن نقش وزارت ورزش در فوتبال ایران»، اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، در دست این وزارت است. مهدی تاج با همراهی وزارت ورزش، بار دیگر وارد انتخابات فدراسیون فوتبال شد. مدیر حراست این فدراسیون را نیز، مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان منصوب می‌کند؛ البته با تایید وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی.

به نظر می‌رسد نگرانی وحید یامین‌پور، سینا کلهر و کلیت وزارت ورزش و جوانان، از آینده‌ای است که با فوتبال ایران در روزهای اعتراضات رقم خواهد خورد؛ شاید روزهای بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر.

آیا ورزش، دغدغه جمهوری اسلامی خواهد شد؟

نیروهای امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند از آن‌چه طی هفته‌های اخیر و در طول اعتراضات مردمی رخ داده، استفاده کنند. پس بحث حضور نیروهای ارزشی و بسیجی در فرودگاه را در مورد تیم ملی فوتبال ساحلی، ساعاتی قبل از پرواز این تیم منتشر می‌کنند.

«الناز رکابی» نخستین ورزشکار ایرانی بود که در قبال قتل «مهسا امینی» سکوت نکرد و بدون حجاب اجباری در رقابت‌های صخره‌نوردی قهرمانی آسیا حاضر شد.

پس از این اتفاق، ماموران حراست وزارت ورزش، او را به سفارت جمهوری اسلامی در سئول (محل برگزاری مسابقات) انتقال داده، و سپس برای پرواز به سمت ایران، به فرودگاه بردند.

در زمان انتقال الناز رکابی به تهران، «ایران‌وایر» مطلع شد که نهادهای امنیتی قرار است او را در فرودگاه خمینی بازداشت کنند.

بامداد روز چهارشنبه اما جمعیتی از مردم، در فرودگاه بین‌المللی تهران به استقبال الناز رکابی رفتند. همچنین گستردگی این خبر در رسانه‌های بین‌المللی هم باعث حساسیت فدراسیون‌ جهانی صخره‌نوردی، و پیگیری این نهاد برای کسب اطمینان از سلامت او شد.

با این وجود، الناز رکابی طی روزهای نخست، در بازداشت خانگی بود.

مبارزه کردن الناز رکابی بدون حجاب اجباری، پیامدی مانند ممانعت وزارت ورزش و جوانان از حضور تیم ملی اسکیت ایران در رقابت‌های جهانی آرژانتین را به همراه داشت. حالا کنش بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی، چقدر جمهوری اسلامی را نگران تیم فوتبال در رقابت‌های جام جهانی قطر خواهد کرد؟

این سوالی است که در صفحات اجتماعی منسوب به کاربران ارزشی مطرح می‌شود و البته به نظر نمی‌رسد تیم فعلی فوتبال ایران، در جام جهانی قطر، باعث نگرانی جمهوری اسلامی شود.
پیام یونسی‌پور
ایران وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *