۶۰۰ استاد دانشگاه: در صورت نادیده گرفتن فریاد دادخواهی، با دانشجویان همراه می‌شویم

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۶

۶۰۰ تن از استادان دانشگاه‌ها با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از «اعتراضات قانونی دانشجویان» اعلام کردند در صورت نادیده گرفتن «فریاد دادخواهی» این استادان در مورد آزادی دانشجویان، «همسو و همراه با دانشجویان، از تمام مجاری اعتراضی و مدنی برای احقاق حقوق مطالبه‌شده» استفاده خواهند کرد.

استادان دانشگاه در این بیانیه که متن آن روز دوشنبه، ۱۶ آبان به رادیوفردا رسیده است با اشاره به «رفتارهای غیر مدنی، خشونت‌بار و ناعادلانه با اقشار جامعه، به‌ویژه دانشجویان» در اعتراضات سراسری اعلام کرده‌اند که «نخستین وظیفه حاکمان و نهادهای بالادست، تامین امنیت روانی، تحصیلی و حرفه‌ای اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور» است، ‌اما «این اولویت در جامعه ما تعمداً و یا از سر جهل و بی‌لیاقتی مسئولان، نادیده گرفته شده و هرگونه اعتراض و اندیشه انتقادی با برچسب‌هایی چون هم‌سویی با برنامه‌های دشمن، همکاری با توطئه‌های خارجی و اتهاماتی چون اغتشاش و آشوب روبرو بوده است.»

در ادامه این نامه، استادان معترض، به مجازات‌ شمار قابل توجهی از دانشجویان از جمله «بازداشت، تعلیق تحصیلی، ممنوعیت ورود به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، اخذ تعهد و تهدید و آزار جسمی و روانی سازمان‌یافته و هدفمند دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها» اشاره کرده و خواستار «آزادی بی‌قید و شرط» و لغو «احکام ضد حقوق مدنی» و تمامی مجازات‌های گفته‌شده در مورد همه دانشجویان شدند.

اعتراض‌های گسترده دانشجویی هم‌زمان با شروع سال تحصیلی و چند روز پس از کشته شدن مهسا امینی، قربانی حجاب اجباری در بسیاری از دانشگاه‌های کشور آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

این اعتراض‌ها در موارد بسیار با حمله نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی به خشونت کشیده و تاکنون بازداشت ده‌ها دانشجو از دانشگاه‌های مختلف تایید شده است. در همین حال از آغاز هفته جاری حراست برخی دانشگاه‌ها با کمک نیروهای لباس شخصی اقدام به تفتیش دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌ها کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته استادان بسیاری از دانشگاه‌ها به‌صورت فردی و گروهی با انتشار بیانیه‌هایی خواستار توقف سرکوب اعتراضات دانشجویی و آزادی دانشجویان بازداشت‌شده شده‌اند.

۱۲۱ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز روز شنبه، ۱۴ آبان با انتشار نامه‌ای به مقام‌های حکومتی هشدار دادند که تشدید سرکوب دانشجویان «اعتراضات را شعله‌ورتر» خواهد کرد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *