جواد شهرستانی, نماینده آیت‌الله سیستانی معترضان در ایران را «جمعی از اراذل و اوباش» خواند

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۹

داماد و نماینده آیت‌الله سیستانی روز چهارشنبه ۱۸ آبان مدعی شد که اعتراضات سراسری در ایران «به هیچ عنوان مردمی نیست» و معترضان را «جمعی از اراذل و اوباش» خواند.

جواد شهرستانی در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: «این اغتشاشات اخیر به هیچ عنوان مردمی نیست و این‌ها جمعی از اراذل و اوباش هستند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و از چه دشمنی خط گرفته‌اند».

رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها در سخنرانی‌ها و واکنش‌های خود به اعتراضات سراسری در کشور، معترضان را «زباله»، «هرزه»، «لاابالی»، «پشه»، «اراذل و اوباش» و «داعش» معرفی کرده‌اند، از جمله فرمانده نیروی زمینی ارتش که او نیز روز چهارشنبه در سخنانی معترضان را به «مگسان» تشبیه کرد.

به‌علاوه، حکومت ایران در چهار دهه گذشته همواره اعتراضات مردمی را «اغتشاش» خوانده و با کاربرد مکرر واژه «دشمن»، دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا و بریتانیا را به هدایت این اعتراضات متهم کرده‌اند.

در همین زمینه، نماینده سیستانی دولت‌های غربی را به «توطئه‌چینی» برای جوانان ایران و به‌ویژه دختران جامعه از سنین کودکی متهم کرد و افزود که «بانوان طلبه» و حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند نقش مهمی در آشنایی نسل جوان با معارف اسلامی داشته باشند.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که دور تازه اعتراضات سراسری در ایران از هشت هفته پیش در واکنش به جان باختن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و اعتراض به حجاب اجباری و احقاق حقوق زنان به محورهای اصلی این جنبش مبدل شده است.

روز گذشته، مقتدی صدر، رهبر روحانی پرنفوذ در عراق، هم با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر خود و در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران نوشت که مخالفت با حجاب ممکن است به دیگر کشورهای منطقه هم گسترش یابد و از «انداختن عمامه به برداشتن حجاب از سر زنان عفیف برسد».

در اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در ایران، سردادن شعار علیه آخوندها از جمله شعارهای اصلی معترضان در خیابان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *