سه تن از معترضان در دیواندره کردستان کشته شدند

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۹

شهر دیواندره در استان کردستان روز شنبه ۲۸ آبان صحنه تظاهرات صدها تن بود که با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شد.

سازمان حقوق بشر ایران که از نروژ رویدادهای اعتراضات اخیر ایران را رصد و آمار کشته‌ها را ثبت می‌کند، به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای حکومتی سه تن را که در اعتراض مردم این شهر به افزایش قربانیان در استان‌های کردنشین به خیابان آمده بودند، با شلیک گلوله کشتند.

اسامی این سه قربانی در فضای مجازی منتشر شده است.

دیواندره، در نزدیکی شهر سنندج، یکی از نقاطی است که در روزهای اخیر اعتراضات در آن بالا گرفته است.

شماری از روستاهای اطراف سنندج و برخی شهرهای دیگر این استان نیز در روزهای اخیر به اعتراضات پیوسته‌اند. این در حالی است که چنین اعتراضاتی در بخش‌های روستانشین در گذشته کمتر سابقه داشته است.

گزارش‌ها از مهاباد و بوکان، دو شهر مهم کردنشین در استان آذربایجان غربی نیز حاکی است که این شهرها در سه روز اخیر شاهد اعتضات گسترده‌ای بوده و جوانان معترض در طول ساعات زیادی به طور نسبی کنترل شهر را دست گرفته‌اند.

از هفته گذشته که در پی فراخوان انجمن‌های دانشجویی در ده‌ها دانشگاه و نیز با حمایت انجمن قربانیان هواپیمای اوکراینی اعتراضات و اعتصابات در بخش‌های گسترده‌ای از ایران به یاد سه روز خونین آبان سال ۱۳۹۸ برقرار شد، شمار کشته‌ها در میان معترضین به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته دست‌کم ۳۰ تن بر شمار قربانیان خشونت‌های اخیر حکومتی افزوده شد. معترضین نیز در واکنش به خشونت‌های ماموران اطلاعاتی و امنیتی، ظاهرا در دفاع از خود، چند تن از این افراد را از پای درآورده‌اند.

افزایش تعداد کشته‌ها به احتمال زیاد نشان از عزم حکومت در تشدید برخوردهای مسلحانه با معترضین دارد.

با این حال، علی خامنه‌ای روز شنبه در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد که هدف «دشمن» که به گفته او، «خسته کردن» مسئولان نظام است، حاصل نخواهد شد. به ادعای او، به جای آن، «مردم، خسته و از معترضین بیزار خواهند شد».

مادر کیان پیرفلک، یکی از سه کودک کشته شده اخیر در شهر ایذه، روز جمعه در خاکسپاری پسرش شعری را خواند که می‌گوید، خامنه‌ای سینه‌ای پر زکینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *