تظاهرات در ۱۰۰ شهر دنیا در روز شنبه؛ طنین صدای انقلاب ایران در جهان در سالگرد آبان ۹۸

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۹

در پی فراخوان انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی برای تظاهرات هماهنگ، بیش از ۱۰۰ شهر جهان به این فراخوان پاسخ دادند. با شروع روز شنبه ۱۹ نوامبر، ایرانیان خارج از کشور همچون هفته‌های گذشته تجمعات گسترده اعتراضی برگزار کردند.

روز شنبه جوامع ایرانی و ایرانی‌تبار خارج از کشور در سومین سالگرد «جنایات آبان ۹۸» تجمع کردند تا صدای مردم ایران را به جهان برسانند.

آمریکا؛ واشینگتن، نیویورک، لس‌آنجلس

هزاران نفر از ایرانیان و کنشگران از شهرهای مختلف آمریکا به واشینگتن دی‌سی آمدند و برای نهمین هفته متوالی در همبستگی با خیزش سراسری مردم ایران تا مقابل کاخ سفید تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان عکس‌ها و نمادهایی از کیان پیرفلک و سایر کودکان کشته شده در اعتراضات را حمل کردند.

هزاران نفر از ایرانیان و فعالان از ۲۲ ایالت آمریکا نیز در نیویورک در همبستگی با خیزش مردم ایران، از خیابان برادوی این شهر تا مقر سازمان ملل تظاهرات برپا کردند. تظاهرات‌کنندگان از سازمان ملل خواستند اعتباربخشی به جمهوری اسلامی را متوقف کند.

در لس‌آنجلس نیز، بیش از ده هزار نفر از ایرانیان و کنشگران برای هشتمین هفته متوالی در این شهر تجمع و تظاهرات برگزار کردند. در تجمع لس‌آنجلس هنرمندان به اجراهای هنری پرداخته و تعدادی از کنشگران سخنرانی کردند.

هزاران نفر از ایرانیان و فعالان در ونکوور نیز در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان سپس در تجمعی به خواندن سرودهای انقلابی و شعار علیه جمهوری اسلامی پرداختند. در این مراسم همچنین علاوه بر سخنرانی‌، اجراهای هنری مختلفی نیز انجام شد.

ایتالیا؛ رم

ایرانیان ساکن شهر رم ایتالیا در حمایت از خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

سوییس؛ زوریخ

در زوریخ، شماری از ایرانیان مقیم سوییس در حمایت از خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی تجمع و تصاویر کشته‌شدگان اعتراضات را با خود حمل کردند.

اسکاتلند؛ گلاسکو

در شهر گلاسکو، ایرانیان مقیم اسکاتلند تجمعی اعتراضی برپا کرده و همگام با معترضان دیگر شهرها، خواهان به رسمیت شناختن انقلاب مردم ایران از سوی دولت‌های غربی شدند.

مجارستان؛ بوداپست

ایرانیان مقیم مجارستان در شهر بوداپست، پایتخت این کشور تجمع کرده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

ایرلند؛ دوبلین

در دوبلین، پایتخت ایرلند، ایرانیان برای حمایت از اعتراضات علیه جمهوری اسلامی تجمع برگزار کردند.

انگلیس؛ لندن

ایرانیان مقیم لندن مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این شهر تجمع کرده و تظاهراتی گسترده شکل دادند.

فرانسه؛ پاریس

در شهر پاریس شماری از ایرانیان مقیم فرانسه در پاسخ به فراخوان هماهنگ، تجمعی بزرگ برپا کردند.

هلند؛ لاهه

ایرانیان مقیم هلند نیز تجمعی اعتراضی را در لاهه و در حمایت از خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شکل دادند.

بلژیک؛ بروکسل

در شهر بروکسل پایتخت بلژیک، شماری از ایرانیان با شعار «زن زندگی آزادی» و شعار علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

سوئد؛ استکهلم، گوتنبرگ، مالمو

ایرانیان مقیم سوئد در شهرهای مالمو و گوتنبرگ تجمع کرده و در حمایت از خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

در شهر استکهلم نیز شمار زیادی از ایرانیان ساکن این شهر در پاسخ به فراخوان تظاهرات هماهنگ، تجمع کردند.

در این شهر با وجود بارش برف، شمار زیادی از ایرانیان تجمع کرده و با شعار علیه جمهوری اسلامی، از خیزش انقلابی مردم ایران حمایت کردند.

آلمان؛ برلین، مونیخ، فرانکفورت، هامبورگ، مونستر

در شهر مونیخ، شمار زیادی از شهروندان ایرانی در حمایت از خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

در شهر فرانکفورت نیز تجمعی بزرگ با حضور ایرانیان مقیم این شهر برگزار شد. شهردار ایرانی‌تبار فرانکفورت در این تجمع گفت: «جمهوری اسلامی به هیچ وجه دیگر قابل قبول نیست.»

کانادا؛ هالیفکس

حامد اسماعیلیون و مسیح علی‌نژاد در کنفرانس امنیت بین‌المللی هالیفکس درباره ضرورت حمایت جهانی از خیزش سراسری مردم در داخل ایران تاکید کردند.

ایرانیان مقیم کانادا همچنین با حضور در این شهر، تجمعی اعتراضی تشکیل دادند. شماری از شهروندان با بستن چشمان خود با پارچه‌های سیاه و در دست داشتن عکس کشته‌شدگان آبان خونین از جنایت‌های جمهوری اسلامی گفتند.

استرالیا؛ ملبورن، پرت، بریزبن

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند ایرانیان در شهرهای مختلف استرالیا برای همراهی با خیزش سراسری در ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

شمار زیادی از ایرانیان مقیم ملبورن در یکی از میدان‌های این شهر تجمع کردند تا اعتراض خود را به کشتار کودکان به دست جمهوری اسلامی و رفتار خشونت‌آمیز با معترضان نشان دهند.

در شهرهای پرت، بریزبن و دیگر شهرهای استرالیا هم ایرانیان مقیم این کشور تظاهراتی هماهنگ بر پا کرده و با همخوانی سرودهای انقلابی، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

این گردهم‌آیی‌ها و راهپیمایی‌ها به دعوت انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی و حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن بر پا شده است.

اسماعیلیون روز جمعه در توییتی برای تجمع هماهنگ در سومین سالگرد جنایات آبان و رساندن صدای انقلاب مردم ایران به دنیا نوشت: «برای جان‌باختگان آبان، برای کیان عزیز، برای ایذه و بوکان و زاهدان و سنندج و ده‌ها شهر دیگر، برای جلوگیری از اعدام جوانان، برای گفتن از شجاعت، برای رسوا کردن آدمکش …»

پوستر این فراخوان نیز با جمله «کشتار خاموش آبان ۹۸» و «جنایات جمهوری اسلامی را فراموش نمی‌کنیم» منتشر شده است.

با گذشت دو ماه از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، تظاهرات ایرانیان خارج از کشور نیز هم‌زمان با اعتراضات داخل کشور ادامه یافته است.

یکی از بزرگترین تجمعات خارج از ایران، در تاریخ ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) در برلین بود که با ساماندهی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ برگزار شد.

حامد اسماعیلیون از برگزارکنندگان اصلی تظاهرات برلین و سخنگوی انجمن، در آن زمان از دولت‌های غربی خواست به مذاکره با جمهوری اسلامی پایان دهند.

اخراج سفیران جمهوری اسلامی و به رسمیت شناختن انقلاب مردم ایران از خواسته‌های مهم ایرانیان معترض خارج از کشور خطاب به دولتمردان و سیاستمدارن غربی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *