شنبه‌های اعتراض ایرانیان خارجِ کشور؛ معترضان در روز جهانی حقوق بشر در ده‌ها شهر تجمع کردند

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۰

در شنبه اعتراضی دیگری، ایرانیان خارج از کشور برای اعلام مخالفت با جمهوری اسلامی و حمایت از خیزش انقلابی، با سر دادن شعارهایی علیه سرکوب معترضان بازداشت شده و اعدام محسن شکاری، تجمع کردند. این اعتراضات فراگیر در ده‌ها شهر جهان و هم‌زمان با روز جهانی حقوق بشر برگزار شد.

روز دهم دسامبر (۱۹ آذر)، ایرانیان مقیم کشورهای هلند، سوئد، انگلیس، مجارستان، دانمارک، ژاپن، استرالیا، ایتالیا، ترکیه، بلژیک، آلمان و …، همچون هفته‌های گذشته در حمایت از خیزش انقلابی مردم علیه جمهوری اسلامی، تجمع کردند.

به دنبال اعدام محسن شکاری افراد، نهادها و سازمان‌های مختلف از ایرانیان خارج از کشور خواستند تا حضوری پررنگ در تجمعات داشته باشند. از جمله، حامد اسماعیلیون و انجمن خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، خواستار حضور شهروندان با هر مرام و مسلکی، در تجمعات شدند.

آمریکا: واشینگتن‌دی‌سی، نیویورک، اورنج‌ کانتی، بوستون

جمعیت گسترده‌ای از ایرانیان و کنشگران در واشینگتن دی‌سی در همبستگی با خیزش انقلابی مردم ایران و در اعتراض به اعدام محسن شکاری تجمع کرده و پس از آن به سمت بنای یادبود واشینگتن‌دی‌سی تظاهرات کردند.

در نیویورک نیز، ایرانیان و فعالان مقابل خانه سعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در خیابان پنجم منهتن تجمع اعتراضی برگزار کرده و خواستار توقف اعدام و سرکوب معترضان در ایران شدند.

ایرانیان و کنشگران کشورهای مختلف در روز جهانی حقوق بشر با برگزاری تجمعی در اورنج‌ کانتی ایالت کالیفرنیا نسبت به نقض گسترده حقوق بشر در جمهوری اسلامی اعتراض کردند. در این مراسم علاوه بر سخنرانی کنشگران، هنرمندان نیز به اجراهای اعتراضی پرداختند.

ویدیوی ارسال‌شده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد ایرانیان ساکن بوستون آمریکا، عکس‌های جانباختگان خیزش انقلابی و زندانیان سیاسی ایران را بر روی تراکت‌‌های سفید در یکی از میادین اصلی شهر به نمایش گذاشتند.

کانادا: تورنتو، ونکوور، هالیفکس

جمعیت گسترده‌ای از ایرانیان و کنشگران کانادا در شهر تورنتو در همراهی با خیزش انقلابی مردم ایران و اعتراض به خطر ادعام زندانیان سیاسی در ایران تجمع برگزار کردند.

ایرانیان و کنشگران کانادا در شهر هالیفکس نیز در مراسمی به صورت نمادین پیکر محسن شکاری را تشییع کردند. در این مراسم که با اجراهای هنری اعتراضی همراه بود، شرکت‌کنندگان علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

در ونکوور نیز ایرانیان و کنشگران در محکومیت اعدام معترضان و حکومت نظامی در مناطق کردشنین ایران تظاهراتی گسترده را در مرکز این شهر برگزار کردند. در تجمعی که پیش از این تظاهرات برگزار شد، کنشگران سخنرانی کرده و هنرمندان به اجرای هنری پرداختند.

اسپانیا

در اسپانیا نیز، جمعى از ایرانیان مقیم بارسلونا در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران و اعتراض به اعدام معترضان در تجمع برگزار کردند.

هلند؛ لاهه

در هلند شماری از ایرانیان با تجمع مقابل دادگاه بین‌المللی لاهه، خواستار به رسمیت شناختن تروریستی بودن رژیم جمهوری اسلامی و نیز سپاه پاسداران شدند.

سوئد؛ استکهلم

گروهی از ایرانیان مقیم سوئد، همزمان با مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم و در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران، تجمع کردند.

انگلیس؛ لندن

در لندن شماری از ایرانیان مقیم این شهر تجمع کرده و نام «مهسا امینی» را فریاد زدند.

آلمان؛ کلن، فرانکفورت، برلین، برمن

در فرانکفورت نیز گروهی از ایرانیان همزمان با روز جهانی حقوق بشر و در محکومیت صدور حکم اعدام برای معترضان در ایران تجمع کردند.

شماری از ایرانیان مقیم کلن در اعتراض به اعدام محسن شکاری و حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران در این شهر تجمع کردند.

شماری از ایرانیان مقیم آلمان نیز تجمعاتی را در نقاط مختلف برلین شکل دادند.

این معترضان با هدف حساس کردن بیشتر مقامات و سیاستمداران آلمانی برای کمک به توقف ماشین کشتار جمهوری اسلامی، تظاهراتشان را برگزار کردند.

ویدیوهای ارسال‌شده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد شنبه ۱۹ آذر، ایرانیان ساکن برمن آلمان تجمع کرده و با نمایش عکس‌های کودکان کشته‌شده در اعتراضات سراسری و سر دادن شعارهایی همچون «مرگ بر خامنه‌ای»، اعدام محسن شکاری را محکوم کرده و از مردم معترض ایران حمایت کردند.

مجارستان؛ بوداپست

شماری از ایرانیان مقیم مجارستان در بوداپست، پایتخت این کشور و در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

دانمارک؛ کپنهاگ

در کپنهاگ نیز شماری از ایرانیان مقیم دانمارک تجمع کرده و حلقه و زنجیره‌ اعتراضی تشکیل دادند.

ژاپن؛ توکیو

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند ایرانیان مقیم ژاپن با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهر توکیو، شعارهایی چون «زن زندگی آزادی» سر دادند.

ایتالیا؛ میلان، تورین، رم، جنوآ

در شهرهایی از ایتالیا نیز همچون هفته‌های گذشته، ایرانیان مقیم این کشور در حمایت از خیزش انقلابی ایرانیان تجمع کردند.

از جمله در شهر میلان که شماری از ایرانیان، در اعتراض به اعدام محسن شکاری و در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران راهپیمایی کردند.

در رم هم جمعی از ایرانیان با سر دادن شعارهایی چون «زن زندگی آزادی»، مقابل سفارت جمهوری اسلامی در ایتالیا تحصن کردند و خواستار برخورد سیاستمداران ایتالیایی با جمهوری اسلامی و پایان روابط دیپلماتیک با حکومت ایران شدند.

در شهر تورین هم تجمعی برای اعتراض به اعدام‌ها و بی‌عملی ایتالیا، مقابل ساختمان رادیو تلویزیون ملی این کشور بر‌پا شد.

همزمان با جشنواره کمال زنانه در شهر جنوآ نیز تجمع اعتراضی ایرانیان در حمایت از خیزش انقلابی مردم برپا شد.

این جشنواره، جایزه خود را به نسترین ستوده، وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر اهدا کرد.

ترکیه؛ استانبول

ایرانیان مقیم ترکیه همزمان با روز جهانی حقوق بشر و در ادامه شنبه‌های اعتراضی، در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در این شهر تجمع کردند.

معترضان جمهوری اسلامی را قاتل مردم ایران دانستند و گفتند در روز جهانی حقوق بشر، مردم ایران اعدام می‌شوند.

این معترضان شعارهایی چون «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند و در حرکاتی نمادین، حلقه طناب دار به گردن انداخته و کفن پوشیدند.

بلژیک؛ بروکسل

در بروکسل نیز شماری از ایرانیان مقیم بلژیک در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند.

روز شنبه، صدها ایرانی از نقاط مختلف اروپا خود را به بروکسل رساندند تا در نزدیکی مقر نهادهای قانون‌گذاری اتحادیه اروپا تجمع کنند و صدای معترضان ایرانی در روز جهانی حقوق بشر باشند

استرالیا؛ سیدنی، پرث

ایرانیان شهر پرث استرالیا در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران تظاهرات کردند.

در سیدنی هم یکی از بزرگ‌ترین تجمعات اعتراضی ایرانیان ساکن در نیم‌کره جنوبی شکل گرفت و بیش از ۱۰هزار ایرانی مقیم استرالیا در این تجمع شرکت کردند.

معترضان در این تجمع با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران، خواهان برقراری «عدالت برای ایران» شدند.

این تجمع در حالی برگزار شد که دولت استرالیا همزمان با روز جهانی حقوق بشر، در بیانیه‌ای رسمی از تحریم‌های حقوق بشری علیه شش عضو ارشد سپاه پاسداران، بسیج و گشت ارشاد که در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی دست داشتند، خبر داد.

اما پیش از این اعتراضات هماهنگ جهانی، شب گذشته (شامگاه جمعه) نیز جمعی از ایرانیان مقیم نیویورک مقابل دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمعات اعتراضی در پی فراخوان برگزاری تظاهرات از سوی چندین نهاد و انجمن شکل گرفت.

از جمله انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که خواستار برگزاری تجمع در روزهای شنبه و یک‌شنبه در همه شهرهای دنیا در اعتراض به اعدام محسن شکاری شدند.

این انجمن اعلام کرد که «هدف جمهوری اسلامی ارعاب و ترساندن است» اما «ما به وظیفه‌ خود عمل و صدای مردم ایران را در دنیا منعکس می‌کنیم».

موسسه ترویج جامعه‌ باز هم در فراخوانی از مردم سراسر جهان دعوت کرد تا روز شنبه ۱۹ آذر، در همبستگی با «انقلاب مبتنی بر ارزش‌های سکولار و مطالبات زندگی‌محور» در ایران، در شهرهای مختلف تجمع کنند.

این موسسه همچنین اعلام کرد تاکنون ۱۰ موسسه و ۳۰ شهر از این فراخوان حمایت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *