بحران معیشت در ایران ابعاد تازه‌تری گرفت؛ معاوضه لوازم خانه و شخصی با غذا

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۱

روزنامه شرق در گزارش خبر داد که تورم و فقر ناشی از آن موجب رواج معاوضه لوازم خانه و وسایل شخصی با مواد غذایی شده است.

در این گزارش آمده که آگهی معاوضه کتانی با برنج و روغن در اصفهان، پیراهن ۲۶۰ هزار تومانی با هرگونه مواد غذایی در ارومیه، معاوضه کتاب های درسی فرزندان خانواده با مرغ در تهران و معاوضه کفش زمستانی با حبوبات در تهران تنها مواردی از آگهی‌های معاوضه لوازم منزل و شخصی با غذا است.

مرکز مرکز آمار ایران هم خبر از عبور تورم غذا از نرخ تورم عمومی داده است. بر اساس آمار منتشر شده توسط این مرکز در آبان امسال نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به حدود ۶۸ درصد و نرخ تورم سالانه به ۶۱.۳ درصد رسیده است.

آخرین بررسی‌های وزارت رفاه نشان می‌دهد که کالری دریافتی ایرانیان از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ روند کاهشی داشته است و میزان متوسط کالری دریافتی ایرانیان به مقداری پایین‌تر از حداقل کالری موردنیاز یعنی ۲۱۰۰ کیلوگرم کالری در روز رسیده است. طبق آمارها، میزان سرانه کالری دریافتی ایرانیان از ۲۳۲۰ کیلوگرم کالری در سال ۱۳۹۰ به ۱۹۵۰ کیلوگرم کالری در روز طی سال ۱۳۹۸ رسیده است.

از طرفی براساس تازه ترین آمارهای رسمی بانک جهانی، ایران با دارا بودن تورم سالانه ۸۱ درصدی مواد غذایی، یکی از پایین ترین سطوح امنیت غذایی شهروندان در جهان را دارد.

تازه ترین فهرست بانک جهانی نشان می‌دهد ایران در رتبه ششم از نظر تورم اسمی مواد غذایی و در رتبه چهارم از نظر تورم واقعی مواد غذایی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *