دو زن بهایی در ایران پس از تحمل ۱۰ سال حبس، دوباره به ۱۰ سال زندان محکوم شدند

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۱

مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی ۹ مرداد امسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دستگیر شده بودند.

جامعه جهانی بهایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دوباره برای مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی که ۱۰ سال حبس تحمل کرده بودند، حکم ۱۰ سال زندان صادر کرده است.

این بیانیه که روز یکشنبه ۲۰ آذر منتشر شد، می‌افزاید حکم ۱۰ سال زندان در دادگاهی یک ساعته که بیشترین قسمت آن به «توهین و تحقیر از جانب قاضی نسبت به متهمین» گذشت صادر شده است.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید همزمان با اقدامات خشونت‌بار و سرکوبگرانه مقامات حکومت جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان خود، دو زن بهایی، مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، پس از گذراندن ده سال در زندان، برای دومین بار به حکم بی‌رحمانه ده ساله حبس محکوم شده‌‌اند.

در بیانیه این جامعه آمده است که ایمان افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به این دو نفر به‌دلیل این‌که از حبس قبلی خود «درس نگرفته‌اند»، پرخاش کرد.

مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی ۹ مرداد امسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دستگیر شده بودند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی یک روز پس از بازداشت همزمان ده‌ها شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران، به این شهروندان اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» زد.

بنابر گزارش‌ها از ایران، نیروهای امنیتی به خانه ده‌ها شهروند بهایی در نقاط مختلف ایران یورش بردند و ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی این شهروندان، شماری از آن‌ها را از جمله مهوش ثابت شهریاری و فریبا کمال‌آبادی را دستگیر کردند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز ۱۰ مرداد مدعی شد که بازداشت‌شدگان «مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل در ارتباطِ تشکیلاتی بودند».

بیت‌العدل اعظم که شورای بین‌المللی آیین بهایی به‌شمار می‌رود، در شهر حیفا اسرائیل واقع است.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید از زمان دستگیری مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، بیش از ۳۲۰ بهایی مورد آزار و اذیت فردی قرار گرفته‌‌اند: «در زمان‌های مختلف در شیراز، استان مازندران و در سایر نقاط کشور ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند. خانه‌های متعلق به بهائیان در روستای روشنکوه تخریب شده‌اند. نقشه‌های حکومتی برای تخریب وجهه بهاییان از طریق نفرت‌پراکنی و پروپاگاندا برملا شده است. در حال حاضر حداقل ۹۰ بهایی در زندان به سر می‌برند یا با استفاده از پابند الکترونیک به شکل تحقیرآمیزی تحت کنترل هستند».

جمهوری اسلامی ایران آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌وکار علیه آن‌ها صادر کرده‌اند.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهایی، رفتار حکومت جمهوری اسلامی را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.

با استفاده از بیانیه جامعه جهانی بهایی و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *