فرماندهان سپاه و صداوسیما در بسته تحریمی جدید اروپا

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۲

فرمانده کل ارتش، فرماندهان سپاه چند استان، امام جمعه تهران و دو خبرنگار دستگاه امنیتی در فهرست تحریم‌های جدید اروپا قرار دارند. رضا پهلوی خواستار همکاری نخبگان برای سرنگونی شد. معترضان در برلین به سفارت ایران قفل زدند.

در  بسته تحریمی جدید اروپا که واکنشی به خشونت حکومتی و اعدام مجیدرضا رهنورد، دومین جوان معترض در ایران است، نام ۲۰ شخص و یک سازمان به چشم می‌خورد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی و پیمان جبلی، رئیس این نهاد در لیست قرار دارند. علی رضوانی و آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگاران وابسته به رسانه‌های امنیتی، فرمانده سپاه سیدالشهدا در استان تهران، معاون وزارت کشور، فرماندهان سپاه استان‌های مرکزی، لرستان، البرز، گیلان، معاون فرمانده ناجا در سیستان و بلوچستان، معاون فرمانده سپاه کرمانشاه و فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده نصیرزاده ارتش در مهاباد در زمره تحریم شدگان هستند.

عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و احمد خاتمی، امام جمعه تهران نیز تحریم شده‌اند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، اعدام این جوان ۲۳ ساله مشهدی را آزمونی برای جامعه جهانی دانسته که برای تحمیل “تبعات سنگین و موثر” بر یک حکومت ظالم تصمیم بگیرد.

قفل زدن به در سفارت جمهوری اسلامی در برلین

دوشنبه ۲۱ آذر، پایتخت‌های اتریش و آلمان صحنه تجمعات اعتراضی و ابراز انزجار به اعدام دومین بازداشتی اعتراضات سراسری ایران بودند.

در برلین گروه های مختلفی از فعالان سیاسی از ساعت سه بعدازظهر تا شب جلوی سفارت جمهوری اسلامی جمع شدند. چند تن از معترضان در همراهی با فراخوان اخراج سفرای ایرانی، به در ساختمان سفارت قفل زدند.

گروه “فمینستا” که از دو ماه قبل جلوی دفتر مرکزی حزب سبز‌ها در برلین تحصن کرده، یک ساعت صدای شعار و تیراندازی پخش کرد که باعث شد این حزب با پلیس تماس بگیرد. آنها گفته‌اند اگر این صدا ناخوشایند است، باید سفیر اخراج شود.

فراخوان رضا پهلوی: نافرمانی در داخل، بسیج جهانی در خارج

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران در پیامی توییتری یادآوری کرده که توقف ماشین کشتار و اعدام جمهوری اسلامی با اعتصاب، اعتراض، پرداخت نکردن مالیات و قبوض در داخل و با بسیج بین‌المللی و فشار حداکثری در خارج امکان پذیر است.

او از نخبگان سیاسی که به تمامیت ارضی ایران و دمکراسی سکولار پایبند هستند، خواسته است که برای سرنگوی جمهوری اسلامی با یکدیگر همکاری کنند.

تعدادی از مخاطبان نیز متقابلا از رضا پهلوی خواسته‌اند برای معرفی این نخبگان و ترغیب آنها به ائتلاف، پا پیش بگذارد.

 تحمعات اعتراضی در تهران و مشهد

برخی محله‌های تهران از جمله  هفت حوض نارمک، ستارخان و شهرک چیتگر صحنه تجمعات اعتراضی در واکنش به اعدام مجیدرضا رهنوردبودند.

تصویری از یک ایستگاه مترو همرسانی شده که پلاکادی را با این مضمون در دست یک دختر بدون روسری نشان می‌دهد: «بیدار شوید تا بی‌دار شویم»

در ویدئویی از مشهد این شعار به گوش می‌خورد: «آهای آهای نشسته‌ها، جوون بعدی از شماست»

در فیلمی دیگر از همین شهر مردم فریاد می‌کشند: «ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین»

حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر، فیلمی را از زنی در مشهد منتشر کرده که طناب داری بر گردن دارد و وسط خیابان ایستاده است.

از مزار مجیدرضا رهنورد فیلمی بازنشر شده که یکی از عزاداران می‌گوید، «خامنه‌ای قاتله… وقتی جوون ۲۳ ساله‌مون اینجاست آدم دیگه از چی بترسه؟»

جان باختن شهریار عادلی، معترض کرد بر اثر شکنجه

شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن شهریار عادلی، معترض ۲۷ ساله کرد بر اثر شکنجه‌های اداره اطلاعات سردشت خبر داده و نوشته که این شهروند پس از آن که با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد، در بیمارستان جان باخت.

همین منبع از زمین‌گیر شدن یک نوجوان ۱۷ ساله بر اثر جراحت‌های ناشی از شلیک گلوله ساچمه‌ای در جریان اتراضات کامیاران خبر داد. طبق این گزارش مبین فیضی که پس از اصابت گلوله به سرش در ۲۴ آبان به شدت مصدوم شده بود، پس از دو عمل جراحی از مرگ نجات یافته اما یک دست و پایش توان حرکت ندارند.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *