افزایش فروش فوری خانه زیر قیمت بازار در محل سکونت مدیران نظام

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۳

این خانه‌ها به دلیل مهاجرت مالکان زیر قیمت بازار برای فروش گذاشته شده‌اند

با گذشت حدود سه ماه از آغاز یکی از بی‌سابقه‌ترین اعتراض‌های مردمی در تاریخ جمهوری اسلامی، گزارش‌ها از افزایش فروش خانه‌ها در شمال تهران زیر قیمت بازار با هدف مهاجرت از ایران حکایت دارد.

سایت فرارو گزارش کرده که در چند هفته اخیر، این پدیده در قالب «فروش فوری خانه به علت مهاجرت» در آگهی‌های فروش افزایش یافته است.

در سایت‌های عرضه مسکن طی یک ماه گذشته، دست‌کم ۱۵۰ خانه واقع در شمال شهر تهران برای فروش فوری آگهی شده‌اند که تعدادشان در این بازه زمانی کوتاه، قابل‌توجه است و می‌تواند با تحولات سیاسی جاری در ایران مرتبط باشد.

آن‌طور که در این گزارش آمده است، اغلب این خانه‌ها در مناطق ۱ تا ۵ تهران قرار دارند؛ از محله‌های جردن، پونک، جنت‌آباد، نیاوران، بلوار فردوس شرق و غرب و باغ فیض گرفته تا سعادت‌آباد و شهرک غرب و.. . این مناطق از دیرباز محل زندگی ثروتمندان و طبقه‌ای بودند که وضعیت مالی خوبی داشتند و پس از سال ۱۳۵۷ نیز محل زندگی بخش قابل‌توجهی از مقام‌های جمهوری اسلامی و خانواده‌هایشان‌اند.

در سال‌هایی که دولت‌های محمد خاتمی و حسن روحانی روی کار بودند، برخی رسانه‌های محافظه‌کار محل زندگی اعضای کابینه و مدیران این دولت‌ها را فاش کردند که آشکار می‌کرد بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در مناطق شمالی شهر تهران سکونت دارند. گزارشی که سایت محافظه‌کار جهان‌نیوز در سال ۱۳۸۸ به نقل از شهردار وقت منطقه ۱ تهران منتشر کرد، آشکار کرد که بیش از ۶۰ درصد مسئولان دولتی و مدیران در این منطقه سکونت دارند.

بی‌تردید این آمار در ۱۳ سال اخیر رشد همچنان داشته، اما از جزئیات این افزایش تاکنون اطلاعات بیشتری منتشر نشده است و در آگهی‌های اخیر هم هویت مالکانی که می‌خواهند خانه‌های خود را زیر قیمت بازار بفروشند، مشخص نیست. صاحبان این خانه‌های آگهی‌شده افراد متمولی گزارش شده‌اند که هنوز کاملا مشخص نیست چرا قصد دارند به‌سرعت ایران را ترک کنند.

در سه ماهی که از آغاز موج تازه اعتراض‌ها در ایران می‌گذرد، دست‌کم سه گزارش درباره خروج خانواده برخی مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی منتشر شده است.

گزارش نخست مربوط به هفته‌های نخست اعتراض‌ها و خروج خانواده‌ برخی مسئولان از ایران بود و گزارش دوم را هم برخی منابع اروپایی به ویژه بریتانیایی منتشر کردند. در این گزارش به نقل از چند نماینده پارلمان بریتانیا آمده بود که برخی اعضای خانواده‌ مقام‌های جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه بریتانیایی اقدام کرده‌اند.

باب استوارت، نماینده محافظه‌کار پارلمان، در این زمینه گفت «شایعات قابل‌توجهی» مبنی بر  تلاش برخی وابستگان قدرت در ایران وجود دارد که می‌خواهند لندن را به «مکانی برای پناه گرفتن» تبدیل کنند.

بریتانیا در حال حاضر محل زندگی تعداد زیادی از مقام‌های سابق جمهوری اسلامی، خانواده و فرزندان صد‌ها مدیر فعلی این نظام است که با پنهان کردن هویت خود در حال تحصیل و زندگی‌اند. کانادا و آمریکا دو کشور دیگری‌اند که طی سالیان اخیر، گزارش‌هایی از سکونت خانواده برخی مقام‌های جمهوری اسلامی در آن‌ها منتشر شده است. نام ونزوئلا هم در سومین گزارشی که به‌تازگی منتشر شد، به عنوان یکی دیگر از مقاصد احتمالی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و خانواده‌های آن‌ها عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، برخی مقام‌ها برای پناهندگی پس از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی با ونزوئلا مذاکره کرده‌اند. ونزوئلا یکی از مهم‌ترین متحدان راهبردی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر، سطح روابط آن‌ها به دلیل تشدید تحریم‌های بین‌المللی، افزایش یافته است.

موضوع خروج مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از ایران و پناه گرفتن در یکی از کشور‌های متحد، معطوف و مشروط به سرنگونی نظامی است که آن‌ها همچنان سکان هدایت آن را در دست دارند، اما سال‌ها است که گزارش‌هایی از سکونت بیش از چهار هزار تن از فرزندان مدیران ارشد و میانی نظام در کشور‌های غربی منتشر می‌شود که می‌تواند زمینه‌ و دروازه‌ای برای اخذ اقامت این کشور‌ها برای این دسته از مدیران شود.

برخی کشور‌های غربی برای مقابله با این مسئله، تحریم‌ها و قوانین هدفمندی به منظور ممانعت از ورود این مقام‌ها و خانواده‌هایشان به خاک خود وضع کرده و به اجرا گذاشته‌اند؛ این مسئله در سه ماه اخیر تشدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *