مشارکت نمایندگان ایرانی‌تبار پارلمان سوئد در برعهده‌گرفتن کفالت سیاسی معترضان محکوم به اعدام 

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۳

هرچند کفالت سیاسی، جایگاه حقوقی مشخصی ندارد، اما می‌‌‌تواند هزینه‌های سیاسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور را افزایش دهد

پس از نمایندگان آلمانی و ایرانی‌تبار پارلمان آلمان که کفالت سیاسی تعدادی از معترضان محکوم به اعدام در ایران را برعهده گرفتند، تعدادی از نمایندگان سوئدی و ایرانی‌تبار پارلمان سوئد نیز در رسانه‌های اجتماعی اعلام‌کردند کفالت سیاسی شماری از معترضان خیزش سراسری مردم ایران را که به اعدام محکوم شده‌اند، بر‌عهده می‌گیرند.

اردلان شکرآبی، نماینده مردم اوپسالا در پارلمان سوئد، با انتشار توییتی خود را دانش‌آموز پیشین «دبستان شهید اسدی شهرستان شهریار» معرفی کرد و نوشت که «کفالت سیاسی مهدی کرمی را به‌عهده می‌گیرم. اعدام‌ها را متوقف کنید.»

علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد، نیز اعلام کرد که کفالت سیاسی رضا آریا را «که فقط به‌خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز محکوم به اعدام شده است»، برعهده می‌گیرد. او با اعلام این خبر، نوشت: «این تعهد سیاسی کاربرد حقوقی در سوئد ندارد، اما در ایران پذیرفته شده است. اعدام ها را متوقف کنید.»

همچنین آزاده رجحان، نماینده کنونی مردم استکهلم در پارلمان سوئد و متولد تهران، با انتشار توییتی اعلام کرد: «کفالت سیاسی فرزانه قره‌حسنلو را به‌عهده می‌گیرم. اعدام‌ها را متوقف کنید.»

آرین کاراپت، نماینده پارلمان سوئد، نیز با انتشار توئیتی کفالت سیاسی آرین فرزام‌نیا را برعهده گرفت و نوشت: «اعدام‌ها را متوقف کنید.»

همچنین در فرانسه نیز، الزا فوسیون، نماینده پارلمان از ائتلاف چپ‌ها نیز کفالت سیاسی رضا آریا را برعهده گرفت و نوشت: «او به اعدام محکوم شده است، به‌دلیل محاربه و ممکن است هر لحظه اعدام شود. من کفالت سیاسی او را برعهده می‌گیرم و خواستار توقف فوری تمام احکام اعدام در ایران‌ام.»

کفالت سیاسی یک نماینده در خارج از ایران، جایگاه حقوقی در ایران یا در کشورهای خارج از ایران ندارد، اما می‌تواند فشار سیاسی به جمهوری اسلامی و نمایندگان سیاسی‌اش در خارج از کشور وارد کند. همچنین کفیل سیاسی می‌تواند با بسیج نیروهای سیاسی و رسانه‌ای و همچنین فشار به وزیر خارجه کشور متبوع خود، عاملی شود تا سفیر جمهوری اسلامی را در ارتباط با احکام اعدام معترضان احضار کنند.

پیش از این نیز چند تن از نمایندگان آلمانی و ایرانی‌تبار پارلمان آلمان وکالت سیاسی تعدادی از معترضان محکوم به اعدام در ایران را برعهده گرفتند.

هاکان دمیر، نماینده پارلمان آلمان از برلین، اعلام کرد کفالت سیاسی فرزاد و فرهاد طه‌زاده را که به اعدام محکوم شده‌اند، برعهده می‌گیرد. همچنین آریو میرزایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان، در توییتی، با اشاره به اینکه «آنها کودک هستند»، اعلام کرد که کفالت سیاسی دو برادر زیر ۱۸ سال، علی رخشانی (۱۵ساله) و محمد رخشانی (۱۶ساله) از استان سیستان‌وبلوچستان را برعهده می‌گیرد. او همچنین نوشت: «آن‌ها پشت میله‌های زندان زاهدان هستند.»

همچنین خانم یه-وُن ری (Ye-One Rhie)، نماینده حزب سوسیال‌دمکرات آلمان در مجلس فدرال و امید نوری‌پور، رئیس حزب سبزهای آلمان و نماینده پارلمان، اعلام کردند که کفالت سیاسی توماج صالحی را به‌عهده می‌گیرند.

کارلوس کاسپر، نماینده حزب سوسیال‌دمکرات در پارلمان فدرال آلمان، نیز اعلام کرد که کفالت سیاسی سامان یاسین، خواننده رپ کرمانشاهی، را به‌عهده گرفته است. مارتین دیدن‌هوفن، دیگر نماینده حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، نیز اعلام کرد که کفالت سیاسی محمد بروغنی را برعهده می‌گیرد و همه تلاش‌هایش را برای ممانعت از تهدید مجازات مرگ علیه او به‌کار خواهد گرفت.

کلارا بونگر، نماینده چپ آلمان در پارلمان این کشور، نیز اعلام کرده است که کفالت سیاسی محمد قبادلو را برعهده می‌گیرد تا به‌عنوان نماینده پارلمان فدرال برای نجات جان و آزادی او کاری کرده باشد.

مریم بلومنتال، عضو پارلمان ایالتی هامبورگ آلمان، و لوکاس بنر، نماینده پارلمان آلمان، نیز اعلام کرده‌اند که کفالت ماهان صدرات را برعهده می‌گیرند. مریم بلومنتال نوشته است: «ماهان ۲۳ساله به‌جد در معرض خطر اعدام قرار دارد. قرار بود قبل از طلوع آفتاب حکم اعدام او اجرا شود. لطفا برای نجات جان ماهان در همرسانی این کفالت سیاسی با من هم‌صدا شده و کوشا باشیم.»

موج اعلام قبول کفالت سیاسی معترضان محکوم به اعدام هر لحظه در حال گسترش است و ایرانیان ساکن کانادا نیز قصد ارسال تقاضایی جمعی به نمایندگان پارلمان کانادا را دارند تا آن‌ها نیز به این کارزار بپیوندند.

نگرانی از اجرای احکام اعدام پس از اعدام محسن شکاری در تهران و مجید‌رضا رهنورد در مشهد، افزایش یافته است و خانواده‌های محکومان به اعدام با نگرانی در پی یافتن راهی برای متوقف‌کردن این اعدام‌هایند.

در تازه‌ترین تلاش‌‌ها، تیمور صیدی، پدر سامان صیدی (یاسین)، خواننده رپ کرمانشاهی که به اعدام محکوم شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرد پرونده پسرش ابهاماتی دارد که قاضی اجازه نمی‌دهد این ابهامات برطرف شود. او همچنین افزوده است که پسرش حتی یک‌بار هم سابقه حبس ندارد و فیلم پخش‌شده در دادگاه بسیار تاریک است و «فردی که سطل آشغال را جا‌به‌جا می‌کند، دستش تتو ندارد، درحالی‌که پسر من تتو دارد». پدر سامان صیدی درخواستش از قوه‌قضاییه را این‌گونه بیان کرده است: «درخواست دارم پسرم مورد بخشش قرار گیرد، اگر خطایی از پسر من سر زده است، می‌خواهم که مورد بخشش و رافت اسلامی قرار گیرد. حتی خانوادگی تعهد می‌دهیم اگر یکی از اعضای ما در یک جمعی به ضرر جمهوری اسلامی حرکتی کرد، بدون چون‌وچرا همه‌مان را اعدام کنند.»

او همچنین گفته است: «خدا می‌داند اگر خدایی‌نکرده اتفاقی پیش بیاید، ما ۴، ۵ نفر مرده‌ایم و دیگر زندگی نداریم. همسرم و دخترم چندبار می‌خواستند خودکشی کنند، که گفتم روله چیزی نیست، صبر کن، خدا بزرگ است. به‌خدا همین الان هم جلویشان را گرفته‌ام. خانواده‌ام از هم متلاشی می‌شود.»

در جریان نزدیک به ۳ ماه اعتراضات سراسری در ایران، جمهوری اسلامی بیش از ۴۵۰ نفر را کشته است و بیش از ۱۸هزار نفر دستگیر شده‌اند. رژیم جمهوری اسلامی همچنین ده‌ها نفر از معترضان را به «محاربه» متهم کرده است که این اتهام می‌تواند حکم اعدام درپی داشته باشد. اعدام حربه‌ای سیاسی است که جمهوری اسلامی برای متوقف‌کردن اعتراضات مردم از آن استفاده می‌کند و امیدوار است ترس ناشی از اعدام‌ها بر خشم مردم غلبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *