دیده‌بان حقوق بشر «سرکوب وحشیانه» معترضان در سنندج را محکوم کرد / آزار جنسی زنان به دست ماموران امنیتی در اعتراضات سنندج

By | ۱۴۰۱-۰۹-۳۰

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی درباره «سرکوب وحشیانه» در سنندج مرکز استان کردستان ایران اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ماه‌های اکتبر و نوامبر از «نیروی مرگبار بیش از حد و غیرقانونی» علیه معترضان در این شهر استفاده کردند.

این سازمان حقوق بشری روز چهارشنبه، ۳۰ آذر، نوشت که هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد درباره ایران که به تازگی تشکیل شده، باید به عنوان بخشی از گزارش فراگیرتر خود درباره نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی علیه معترضان، این تخلفات شدید را نیز بررسی کند.

تارا سپهری پژوهشگر ارشد در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «مقام‌های ایران از ماه سپتامبر خشونت هشداردهنده علیه معترضان در سنندج را به راه انداخته‌اند.»

او افزود: «هم اعتراضات و هم واکنش وحشیانه دولت به آنها، منعکس‌کننده سرکوب طولانی‌مدت حکومت بر آزادی‌های فرهنگی و سیاسی مردم کرد است.»

دیده‌بان حقوق بشر با چهارده قربانی و شاهد سرکوب از جمله سه زندانی پیشین و سه نفر از اعضای خانواده بازداشت‌شدگان در سنندج مصاحبه کرده است.

محققان این سازمان همچنین ۱۷ فیلم و عکس منتشر شده در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام درباره اعتراضات سنندج در این مدت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

گزارش این سازمان تاکید می‌کند که سرکوب‌های خشونت‌آمیز در سنندج به ویژه روزهای هشتم اکتبر (۱۶ مهر) و ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) روی داد.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی با استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای و اسلحه‌های جنگی کلاشینکف با گلوله‌های واقعی و گاز اشک‌آور به سوی معترضان شلیک کردند.

همچنین در این گزارش آمده که نیروهای امنیتی به خانه‌های مردم گاز اشک‌آور پرتاب کردند و اموال شخصی مردم را ویران کردند. دیده‌بان حقوق بشر نوشت که یکی از ماموران با لباس غیرنظامی اما با تفنگ جنگی به آپارتمان‌ها شلیک می‌کرد.

این سازمان حقوق بشری افزود که دست‌کم شش نفر از مردم در این دو روز به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به قوانین بین‌المللی درباره استفاده از زور و سلاح گرم از سوی نیروهای امنیتی، تاکید کرده که نیروهای جمهوری اسلامی باید فورا استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و سایر سلاح‌های غیرمجاز را متوقف کنند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که تخلفات جدی علیه زندانیان از جمله زنان و کودکان زندانی را مستند کرده است. این تخلفات شامل دستگیری‌های خودسرانه، محرومیت از مراقبت‌های پزشکی، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله تهدید، ضرب و شتم و آزار و اذیت و تجاوز جنسی است.

اعتراضات جاری در ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی، ۲۲ ساله اهل سقز، پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد از کردستان آغاز شد و به سرعت به دیگر مناطق ایران سرایت کرد.

اما جمهوری اسلامی با متهم کردن کشورهای خارجی به دست داشتن در اعتراضات و همچنین گروه‌های کرد به «تجزیه‌طلبی»، به مواضع این گروه‌ها در اقلیم کردستان عراق در چندین نوبت حمله کرد.

این در حالی است که در جریان اعتراضات، معترضان بارها درباره همبستگی و اتحاد مناطق و اقوام مختلف ایرانی شعار داده‌اند.

در آذرماه، ابراهیم رئیسی به استان کردستان سفر کرد و در آنجا مدعی شد که «دشمنان» جمهوری اسلامی در پی «ناامن کردن» کردستان بودند.

این سفر پس از افشای یک بولتن محرمانه صورت گرفت که در آن به نارضایتی خامنه‌ای از عملکرد رئیسی در زمینه مهار اعتراضات اشاره شده است.

رادیوفردا

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از آزار جنسی زنان به دست ماموران امنیتی در اعتراضات سنندج

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی درباره سرکوب خیزش انقلابی در سنندج، از تخلفات جدی ماموران جمهوری اسلامی علیه زندانیان از جمله زنان و کودکان خبر داد. این سازمان حقوق بشری از آزار جنسی زنان بازداشت شده و تهدید آنها به تجاوز پرده برداشت.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که روز چهارشنبه ۳۰ آذر منتشر شد، آمده است: «این تخلفات شامل دستگیری‌های خودسرانه، محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، از جمله تهدید، ضرب و شتم، آزار و اذیت و تجاوز جنسی بوده است.»

دیده‌بان حقوق بشر نوشت: «مقامات به طور معمول در ارائه اطلاعات به خانواده‌ها در مورد شرایط و محل نگهداری افراد تحت بازداشت، کوتاهی می‌کنند.»

این سازمان به اظهارات دو زن اشاره کرد که در هفته اول تظاهرات ماه سپتامبر با هم دستگیر شده‌اند.

این دو زن به دیده‌بان حقوق بشر گفتند نیروهای امنیتی در حین دستگیری و زمانی که در پاسگاه پلیس نگهداری می‌شدند، آنها را هدف ضرب و جرح، آزار جنسی و تهدید به تجاوز قرار دادند.

همچنین یکی از اعضای خانواده یک دختر ۱۷ ساله که در ماه اکتبر دستگیر شد، به این سازمان گفت پلیس او را به تجاوز جنسی تهدید کرده و در پاسگاه او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

یکی از این زنان که در جریان دستگیری‌ها در ماه سپتامبر بازداشت شد، گفت که یک افسر امنیتی به گردن او ضربه زده، او را روی زمین انداخته و قبل از اینکه شش یا هفت مامور او را کتک بزنند، موهایش را کشیده. سپس یکی از آنها در حالی که او را به زور سوار ماشین می‌کرده، با باتوم او را هدف ضرب و جرح قرار داده.

او گفت که دچار خونریزی داخلی و شکستگی استخوان شده است.

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی از آزارهای جنسی ماموران سرکوب‌گر جمهوری اسلامی علیه معترضان ایرانی منتشر می‌شود.

سه روز پیش نیز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «حکومت ایران از تجاوز برای تحمیل عفاف استفاده می‌کند» به مواردی از تعرض جنسی به زندانیان زن اشاره کرد.

در این گزارش آمده یکی از معیار‌های دو رویی رژیم ایران این است که زنان را با عنوان بی‌عفتی بازداشت و سپس به آنها آزار جنسی می‌رساند.

نیویورک‌تایمز در این گزارش به روایت سی‌ان‌ان از تجاوز به یک زن ۲۰ ساله اشاره کرده که به اتهام رهبری اعتراضات بازداشت و سپس به بیمارستانی در کرج منتقل شد.

بر اساس این گزارش، این زن که موهایش تراشیده شده بوده، دچار لرزش‌های شدید و خونریزی مقعد شده.

بر اساس این گزارش، این معترض اکنون به زندان منتقل شده است.

همچنین در گزارش نیویورک‌تایمز به اسناد دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل از چندین مورد تجاوز جنسی به معترضان اشاره شده است.

از سوی دیگر هادی قائمی، مدیر سازمان حقوق بشری «کمپین حقوق بشر ایران»، مستقر در نیویورک، از دختری ۱۴ ساله به نام معصومه و ساکن یک محله فقیرنشین تهران گفته است.

به گفته قائمی، پس از اعتراض معصومه در مدرسه با برداشتن روسری، او با دوربین‌های مدرسه شناسایی و بازداشت شده است. این دختر دانش‌آموز به دنبال بازداشت دچار پارگی شدید واژن شده و به بیمارستان انتقال یافته است.

بر اساس این گزارش، معصومه جان باخته و مادرش در حالی که قصد داشته کشته شدن دخترش را علنی کند، ناپدید شده است.

نیویورک‌تایمز تاکید کرده است تایید گزارش‌های خشونت جنسی علیه معترضان به دلیل احساس شرم و ترس در قربانیان دشوار است.

سی‌ان‌ان هم گزارش داده است مقام‌های جمهوری اسلامی گاهی از تجاوز به معترضان فیلم می‌گیرند تا آنان را وادار به سکوت کنند.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *