تجمع‌های اعتراضی گسترده در سلسبیل؛ مقاومت مردم اکباتان مقابل یورش سرکوبگران

By | ۱۴۰۱-۰۹-۳۰

بسیاری از مناطق تهران از جمله آریاشهر، چیتگر، بلوار فردوس، محله سلسبیل، شهرک اکباتان و مناطق گوهردشت و گلشهر کرج سه‌شنبه شب صحنه تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی بودند

بسیاری از مناطق تهران از جمله آریاشهر، چیتگر، بلوار فردوس و به‌ویژه محله سلسبیل، یکی از محله‌های قدیمی پایتخت، سه‌شنبه شب صحنه تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی بودند. در همین حال، نیروهای سپاه و بسیج به شهرک اکباتان یورش برده و به واحدهای مسکونی تیراندازی کردند که در پاسخ، مردم این شهرک از داخل بلوک‌ها شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و«تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» سردادند.

محله سلسبیل یکی از محله‌های قدیمی تهران سه‌شنبه شب ۲۹ آذر، صحنه اعتراض‌های گسترده خیابانی با شعارهایی علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی بود.

مردم معترض در محله سلسبیل در چند شب گذشته نیز بارها اقدام به اعتراض‌های شبانه کرده بودند، اما تجمع‌های اعتراضی سه‌شنبه شب که یکی از گسترده‌ترین اعتراض‌های خیابانی مردم این منطقه از آغاز خیزش سراسری تاکنون بوده است.

در این منطقه، مردم با آتش زدن لاستیک و سطل آشغال خیابان‌ها را بسته و اقدام به سردادن شعارهای چون «مرگ بر دیکتاتور»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و دیگر شعارهای ضدجمهوری اسلامی کردند.

مردم شهرک اکباتان سه‌شنبه شب ۲۹ آذر، بار دیگر در محوطه این شهرک تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و از جمله شعار «وقتشه انقلابه، راهشم اعتصابه»، «اعتصاب، اعتراض، میرسه به انقلاب»، «فقر، فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» سردادند.

هم‌زمان با این تجمع‌های اعتراضی، تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران و بسیج، عمدتا با لباس شخصی اما مسلح به انواع سلاح‌های جنگی و ساچمه‌زن، به شهرک اکباتان یورش بردند.

این نیروها در خیابان‌ها و محوطه شهرک اکباتان اقدام به تیراندازی و فحاشی به ساکنان این شهرک کردند و با انداختن نور لیزر و شلیک به سوی منازل مردم درصدد ایجاد رعب و وحشت برآمدند که با واکنش مردم و شعارهای ضد حکومتی از فراز بلوک‌های اکباتان مواجه شدند.

مردم معترض در جریان حمله و تیراندازی نیروهای سپاه و بسیج شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و « مرگ بر بسیجی» سردادند.

با ادامه یورش این نیروها و ورود آن‌ها به برخی از بلوک‌های شهرک اکباتان، مردم معترض اقدام به سردادن شعارهای «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» کردند.

در شهرک چیتگر نیز مردم معترض سه‌شنبه شب باردیگر اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی و سردادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای کردند. «مرگ بر خامنه‌ای»، «فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی» و «به نام دین و ایمان، حراج زدن به ایران» از جمله شعارهای مردم معترض در چیتگر بود.

در بلوار فردوس در غرب تهران نیز مردم معترض سه‌شنبه شب، هم‌زمان با دومین روز از فراخوان‌های ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر ماه، در خیزشی شبانه شعارهای «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «مرگ بر بسیجی» سردادند.

مردم معترض در آریاشهر تهران نیز شامگاه سه‌شنبه با سردادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای و بسیج بار دیگر بر حمایت خود از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تاکید کردند. «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» از جمله شعارهای سه‌شنبه شب مردم معترض در آریاشهر بود.

مردم معترض در گوهردشت کرج نیز سه‌شنبه شب همچون شب اول فراخوان اعتراضی ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر، بار دیگر به خیابان آمده و شعارهای ضدحکومتی سردادند. در تجمع‌های اعتراضی گوهردشت، مردم شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، مهین، آبادی» سردادند.

در گلشهر کرج نیز مردم معترض سه‌شنبه شب بار دیگر به خیابان آمده و اقدام به سردادن شعارهای ضدحکومتی از جمله شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

یکی از جلوه‌های ویژه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعتراض نمادین یکی از سربازان ستاد مشترک ارتش در خیابان شریعتی تهران در عصر سه‌شنبه ۲۹ آذر، بود. این سرباز با بالا رفتن از دیوار و انداختن نمادین طناب دار بر گردن خود، به کشتار و سرکوب مردم معترض اعتراض کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این سرباز ستاد مشترک ارتش ایران در پی این اعتراض، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

موارد متعددی از مخالفت‌های پراکنده نیروهای ارتش در هفته‌های اخیر گزارش شده است که نشان می‌دهد با تداوم خیزش سراسری، به تدریج بخشی از نیروهای مسلح به شکل فردی و به‌ویژه نیروهای بدنه ارتش، به حمایت از خیزش سراسری پرداخته یا به آن تمایل نشان می‌دهند.

در جریان افشای بولتن‌های فرمانده سپاه پاسداران که پس از هک خبرگزاری فارس منتشر شد، مشخص شد که دست‌کم ۱۱۵ نیروی نظامی در جریان اعتراض‌ها به‌دلیل شرکت در تجمع‌های اعتراضی یا حمایت از خیزش سراسری مردم یا امتناع از سرکوب، بازداشت شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *