اوج‌گیری انتقادات از وضعیت نابسامان در ایران؛ رسانه‌های ایران: همه را برکنار و انتخابات زودهنگام‌ برگزار کنید

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۲

برخی از رسانه‌های داخلی در واکنش به وضعیت کنونی اداره کشور و بروز نابسامانی‌های فراوان، خواستار انحلال مجلس، دولت و برکناری شهردار تهران شده‌اند.

تارنمای «آفتاب‌نیوز» به نقل از جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی طیف اصلاح طلب حکومت ایران نوشت: سوال این است که با چنین «وضعیت بحرانی و دولت ناکارآمد و مجلس بی‌اثری»، چرا نباید «انتخابات زودرس» به عنوان یک گزینه، روی میز باشد.

او افزوده است: «انتخاباتی که برون دادش نمایندگان و مسئولینی باشد که «به صورت واقعی» پاسخگوی مردم و وعده‌هایشان باشند.»

در ماه‌های اخیر تورم مواد غذایی در کنار افزایش روزانه نرخ برابری ارزهای خارجی در برابر ریال جمهوری اسلامی و سیر صعودی بهای سکه و طلا، موجب تلاطم زیادی در بازارهای مختلف ایران و اثرگذاری شدید بر معیشت ایرانیان شده است.

همزمان روزنامه «سازندگی» از دیگر رسانه‌های طیف اصلاح‌طلب حکومت ایران نیز در شماره امروز دوشنبه دوازدهم دی‌ماه خود در تیتر و عکس نخست خواستار «برکناری» شهردار تهران شده است.

این رسانه از «نامه» اعضای شورای شهر تهران به «سران قوا»ی جمهوری اسلامی خبر داده که در آن اشاره شده «سالانه ۲۶ هزار نفر به علت آلودگی هوا می‌میرند» و در ادامه پرسیده است چرا اعضای شورای شهر تهران، «علیرضا زاکانی را استیضاح و برکنار نمی‌کنند؟»

در هفته‌های اخیر بسیاری از چهره‌های طیف اصولگرای حاکمیت ایران از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم بر مواردی همچون «لزوم اصلاحات در مدیریت کشور» یا «اصلاح شیوه‌های حکمرانی» اشاره کرده‌اند‌.

برخی افراد همچون محمدعلی وکیلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز خواستار برکناری مجلس کنونی و آنچه «بازگشت مردم به سمت صندوق رای» نامیده‌اند، برای «برون رفت از بحران» شده‌اند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر و در جریان اعتراضات سراسری، بسیاری از معترضان در شهرهای مختلف ایران خواستار تغییر حکومت شده‌اند. در جریان اعتراضات سراسری که از شهریور ماه سال جاری در شهرهای مختلف ایران در جریان است، به گزارش نهادهای حقوق بشری بیش از ۵۰۰ نفر کشته، صدها نفر زخمی و بیش از ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی در مواجه با این اعتراضات جدا از سرکوب خشن که به کشته شدن صدها نفر انجامیده، با برگزاری دادگاه‌هایی که به گفته فعالان حقوق بشری و وکلای مستقل، فاقد حداقل‌ استانداردهای دادرسی عادلانه هستند، برای معترضان احکام سنگین اعدام و حبس‌های طولانی مدت صادر کرده‌اند.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *