گزارش سالانه وزارت کار: دو برابر شدن خط فقر مطلق طی یک سال

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۲

وزارت کار ایران در گزارش سالانهٔ «پایش خط فقر»، که روز یکشنبه ۱۱ دی‌ منتشر شد، از رشد چشمگیر شمار فقیران کشور و افزایش خط فقر در ایران خبر داده است، به‌گونه‌ای که از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ یک‌سوم جمعیت کشور به زیر خط فقر مطلق کشیده شدند.

بر اساس این گزارش ، خط فقر مطلق در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد حدود ۵۰ درصدی داشت و به یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان سرانه در ماه رسید و بر این اساس، خط فقر مطلق یک خانوار چهارنفره در سال گذشته به چهار میلیون و ۵۴۱ هزار تومان و برای ساکنان تهران به ۷.۴ میلیون رسید.

خبرگزاری ایلنا می‌نویسد آخرین اعداد خط و نرخ فقر بر اساس آخرین داده‌های موجود، مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و خط فقر برای سال ۱۴۰۱ بر اساس برآوردها به‌طور متوسط در کل کشور به طور سرانه ۲.۸۵ میلیون تومان، برای خانوار چهارنفره در حدود ۷.۷ میلیون تومان و برای ساکنان تهران حدود ۱۵ میلیون تومان است.

گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، شمار کسانی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند، دو برابر شده و یک‌سوم جمعیت کشور به زیر خط فقر مطلق کشیده شده‌اند.

همچنین متوسط سرانه دریافت کالری به خاطر ناتوانی خانوارها برای تأمین خوراک، از ۲۷۰۰ کیلوکالری در سال ۱۳۹۰ به زیر ۲۲۰۰ کیلوکالری در سال گذشته سقوط کرده است.
طی ماهها و سال‌های گذشته گزارش‌های روزافزونی از کوچک‌تر شدن سفره مردم و کاهش مصرف گوشت، لبنیات و سایر اقلام خوراکی منتشر شده است.

همچنین تورم سالانه افسارگسیخته در ایران طی چند سال گذشته، حتی بنابر آمارهای رسمی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده و تورم اقلام خوراکی بسیار بیشتر از متوسط تورم کل اقلام و خدمات بوده است.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی نیز ۴۰ درصد خواهد بود که بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، سودان، زیمبابوه، ترکیه و آرژانتین است.

ترکیه نیز برای اولین بار در سال گذشته میلادی به خاطر افت ارزش لیر و رشد چشمگیر قیمتهای انرژی با تورم بالا مواجه شد و امسال نیز نرخ تورم ۵۰ درصدی خواهد داشت. دولت ترکیه هفته گذشته به همین میزان دستمزدها را افزایش داد.

همچنین آخرین ارزیابی صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی مربوط به گزارش اکتبر پارسال است؛ در حالی که از آن زمان ریال ایران در مقابل دلار ۲۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، فردای اقتصاد، صندوق بین‌المللی پول. د.خ,رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *