قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد، هم‌چنان بالاتر از ۴۱ هزار تومان

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۲

قیمت دلار آمریکا پس از آن که در بازار غیررسمی ایران مدتی کوتاه در حدود ۴۰ هزار تومان تثبیت شده بود، بار دیگر در روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، از ۴۱ هزار تومان فراتر رفت و به ۴۱ هزار و ۲۵۰ تومان هم رسید.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در ایران را ثبت می‌کنند، نرخ برابری پوند بریتانیا نیز در روز پنج‌شنبه ۵۰ هزار و ۱۴۰ تومان ثبت شد، و هر یورو با قیمت ۴۴ هزار و ۳۹۵ تومان معامله می‌شود.

این گزارش‌ها حاکی است که هر سکه به قیمت ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌‌شود. سکه طرح قدیم نیز ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان فروخته شد و بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز ۱۲ میلیون و صد هزار تومان شد.

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در ایران، درباره وضعیت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «دلار با توجه به وضعیت رشد نقدینگی، نرخ تورم، قاعده برابری قدرت خرید و نظریه مقداری پول گران نیست، گرچه ارزان هم نیست.»

او افزود: «دلار در کانال ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان در حال معامله است. انتظار داریم متناسب با نرخ تورم و قاعده برابری خرید تا پایان سال با یک روند رشد آرام، اما صعودی همراه باشد.»

صادقین در پاسخ به‌ اینکه آیا اگر قیمت دلار در روزهای آینده افزایشی نباشد، تقاضا کم می‌شود و سرمایه‌ها به بازار طلا و سکه سرازیر می‌شوند یا خیر، گفت: «بین دلار و طلا تفکیکی وجود ندارد و طلا نیز دارایی کاملا دلارمحور است؛ اگر چه انس جهانی در حال افزایش است و این موضوع بر تقاضا اثرگذار است. افزایش قیمت طلای جهانی عاملی شده که طلا از دلار جذاب‌تر شود. ولی به عقیده من بازار دلار و طلا همبستگی بالای ۹۰ درصد دارند و به نوعی جایگزین هم نیستند، بلکه مکمل هم تلقی می‌شوند.»

افزایش شدید قیمت طلا سبب شده تا بازار طلا در ایران با «رکود شدید» روبه‌رو شود، تا آنجا که حتی در آستانه روز مادر که در ایران به طور معمول فروش طلا افزایش می‌یابد این بازار چندان رونق ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *