تکرار اتهام محاربه علیه معترضان، ربودن کودکان و وخامت حال زندانیان شکنجه شده

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۲

در حالی که هشدارهای جهانی درباره خطر اعدام معترضان در ایران ادامه دارد، گزارش‌ها از سایر شیوه‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی، از جمله ربودن کودکان، صدور احکام سنگین و شکنجه معترضان زندانی ادامه دارد.

کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان گزارش داد معید حسینی، دانش‌آموز ۱۷ ساله، در جوانرود به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

محمد مقیمی، وکیل حشمت‌الله طبرزدی، فعال سیاسی، نیز خبر داد که او روز ۲۰ دی در شعبه ۱۱ بازپرسی دادسرای انقلاب اصفهان، به ۲۰ اتهام از جمله «افساد فی‌الارض» متهم شده است.

احمد رونقی، پدر حسین رونقی، نیز در اینستاگرامش نوشت که ماموران امنیتی وزارت اطلاعات روز چهارشنبه فرزند او حسن رونقی را چند ساعت در دادسرا بازجویی کرده‌اند. او نوشت پرونده‌ای قضایی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای حسن رونقی تشکیل شده است.

در همین حال، بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، فاطمه حربی، زن معترض که در زندان کچویی کرج اعتصاب غذا کرده بود، دچار عفونت روده شده است. او مادر دو فرزند است و به دلیل اینکه روسری سرش نبوده به ۵ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شده است.

از سوی دیگر، اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال هم حاکی از پایان اعتصاب غذای ۱۵ زن معترض زندانی در زندان کچویی کرج است.

حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز، با تایید پایان اعتصاب غذای تعدادی از زنان زندانی در زندان کچویی، گفت پایان این اعتصاب با تمایل خود زندانیان بوده و هیچ تهدیدی وجود نداشته است.

در حالی که نگرانی‌های جهانی درباره خطر اعدام محمد قبادلو در زندان رجایی شهر ادامه دارد و در روزهای گذشته نیز تجمعی اعتراضی مقابل این زندان گرفته بود، گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی از استقرار نیروهای سرکوبگر و آمبولانس در مقابل زندان رجایی‌شهر کرج حکایت دارد.

از سوی دیگر، پایگاه خبری هرانا گزارش داد لیلا منصور،‌ فعال حقوق زنان، از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس،‌ ۵۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران محکوم شده است.

در همین حال، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با انتشار فهرستی گزارش داد که ۳۰ روزنامه‌نگار از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

این در حالی است که وکیل و مادر نسیم سلطان بیگى، خبرنگار و فعال دانشجویی، نیز در توییت‌های جداگانه از بازداشت او حین خروج از کشور در «فرودگاه امام خمینی» خبر دادند و گفتند از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. وسایل نسیم سلطان‌بیگی نیز هنگام بازداشت توقیف شده‌اند.

همچنین گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است دادگاه انقلاب شهرستان ساری ۲۴ دانشجوی دانشگاه مازندران را با وجود فرا رسیدن زمان امتحانات پایان ترم در ارتباط با اعتراضات سراسری احضار کرده که ۱۶ نفر از این دانشجویان در یک روز احضار شده‌اند.

در همین حال، کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان گزارش داد زاهد سلیمانی، معلم و فعال صنفی معلمان روز سه‌شنبه در دیواندره بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

پایگاه خبری هرانا نیز گزارش داد متین گرجی،‌ شهروند بهائی ساکن قائمشهر از سوی دادگاه انقلاب این شهر به «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری» متهم شده است.

اعمال جریمه‌های مالی سنگین علیه بازداشت‌شدگان نیز ادامه دارد. غلامعلی صادقی، رییس کل دادگستری خراسان رضوی، اعلام کرد که چند معترض به اتهام «آتش زدن سیستم‌های رایانه‌ای کنترل دوربین‌های مداربسته شهری» به ۱۷۰ میلیون تومان جریمه محکوم شدند.

در همین حال، ده‌ها فعال سیاسی در داخل و خارج ایران طی بیانیه‌ای در اعتراض به اعدام معترضان اعلام کردند که «ارعاب با هدف جمع کردن و نه حل کردن ریشه اعتراضات مردمی، آن هم با ابزار قرار دادن جان شهروندانی بی‌پناه و مستضعف، نهایت بی‌تدبیری است که تلقی ظلم را در جامعه فراگیر می‌کند.»
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *