گزارش دیده‌بان حقوق بشر: جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات از «نیروی قهریه مرگبار» استفاده کرده‌ است

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۲

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارش سالانه خود در مورد وضعیت جهانی حقوق بشر در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد در ایران مأموران جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات سراسری از «نیروی قهریه کشنده و بیش از حد» استفاده کرده‌اند.

این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد می‌گوید جمهوری اسلامی صدها فعال را «با اتهامات واهی زندانی کرده است، و در محاکمه‌هایی به شدت نامنصفانه» احکام اعدام برای آنها صادر کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «استفاده نیروهای امنیتی از شات‌گان، تفنگ جنگی، و هفت‌تیر علیه معترضان را در موقعیت‌هایی عمدتاً مسالمت‌آمیز و اغلب پر از جمعیت ثبت کرده است.»

بر اساس این گزارش، تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «با سرکوب عمومی، انتخابات ناعادلانه، و فساد و سوءمدیریت آشکار، حکومت خودکامه ایران با تنها چیزی که باقی مانده است حکومت می‌کند: نیروی بی‌رحمانه.»

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جهان ۲۰۲۳، سی و سومین گزارش سالانه خود که در ۷۱۲ صفحه منتشر شده است، عملکرد حقوق بشری در حدود ۱۰۰ کشور را مورد بررسی قرار داده است.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید می‌کند مقامات ایران بیش از ۱۵ هزار معترض را دستگیر کرده‌اند و هزاران نفر از آنها را در زندان‌های پر از جمعیت نگهداری کرده و آنها را از حقوق خود برای دادرسی عادلانه محروم کرده‌اند.

یک روز پیشتر نیز عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «خطر جدی» اعدام قریب‌الوقوع محمد قبادلو در زندان رجایی‌شهر کرج هشدار داد و از جمهوری اسلامی ایران خواست فوراً اعدام‌های مرتبط با اعتراضات سراسری را متوقف کند.

جمهوری اسلامی تاکنون چهار نفر از معترضان را اعدام کرده است. محمد حسینی ،‌ محمد مهدی کرمی، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد چهار تن از جوانانی هستند که تا تاریخ ۲۱ دی به اتهام حضور در اعتراضات اعدام شده‌اند.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *