رئیس‌جمهوری کره جنوبی: دشمن امارات و بزرگ‌ترین تهدید آن، ایران است

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۷

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در سفر به امارات متحده عربی گفت که «دشمن امارات و بزرگ‌ترین تهدید آن، ایران است و دشمن ما کره شمالی است. ما در وضعیت بسیار مشابه با امارات هستیم».

به گزارش بخش عربی خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، یون سوک‌یول روز یکشنبه ۲۵ دی در دیدار با نظامیان این کشور که در امارات مستقر هستند، افزود: «امنیت امارات که ملت خواهر ماست، امنیت ماست».

آقای سوک‌یول که همراه با همسرش با این نیروها دیدار می‌کرد، اظهار داشت به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشور «به این نیروها افتخار می‌کند و اگر به دنیا بگوییم که توان دفاعی ما قوی است، تمایل دشمن ما به اقدامات تحریک‌آمیز کاهش می‌یابد».

رئیس‌جمهوری کره جنوبی برای یک سفر رسمی چهار روزه به دعوت محمد بن‌زاید آل‌ نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، به این کشور سفر کرده است.

به نظر می‌رسد این نخستین بار است که کره جنوبی، جمهوری اسلامی ایران را «دشمن و بزرگ‌ترین تهدید» برای امنیت امارات می‌نامد.

مناسبات سئول با تهران، به جز مسائل فنی بر سر پنج تا هفت میلیارد دلار پول‌های راکد مانده ایران در بانک‌های کره جنوبی، معمولا روابطی عادی و به دور از تنش تلقی می‌شد.

آقای سوک‌یول اولین رهبر یک کشور خاور دور نیست که به تازگی مواضعی را آشکارا اتخاذ می‌کند که در تضاد با منافع ملی ایران و احتمالا نوعی چرخش در سیاست محتاطانه کشورش محسوب می‌شود.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، نیز دو ماه پیش در جریان یک دیدار رسمی از عربستان سعودی، بیانیه‌های مشترک حمایت از جزایر سه‌گانه در خلیج فارس را امضا کرد؛ امری که با ناخشنودی رهبران ایران روبرو شد و در دیدار با معاون نخست‌وزیر چین که پس از زمانی کوتاه به تهران رفت، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، این ناخشنودی را بیان کرد.

در همین حال، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه دوشنبه گفت که این وزاتخانه «در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت‌آمیز رئیس‌جمهوری کره جنوبی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده به عنوان دو کشور همسایه و دوست است».

او اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای را «نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه» جمهوری اسلامی با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات دانست.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *