هرانا: مریم اسمعیل‌زاده، معترض ۳۹ ساله، بر اثر اصابت گلوله به سینه و قلب کشته شد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۷

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) می‌گوید به اسناد و شواهدی دست‌یافته که ثابت می‌کند یک شهروند ساکن تهران به نام مریم اسمعیل‌زاده روز ۲۴ آذرماه با شلیک مستقیم ماموران امنیتی کشته شده است.

بابک اسمعیل‌زاده، برادر این معترض جان‌باخته، ضمن تایید کشته شدن خواهرش توسط ماموران امنیتی به خبرگزاری هرانا گفته است که مریم بر اثر «اصابت سه گلوله به ناحیه سینه و قلب کشته شد».

بر اساس گزارش هرانا، این شهروند معترض با نام کامل مریم اسمعیل‌زاده فعال، فرزند محرم و متولد ۱۳۶۲، روز ۲۴ آذر پس از خروج از منزل به دست نیروهای امنیتی کشته شد و پیکر او تحت تدابیر شدید امنیتی در آرامستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

به گفته برادر این معترض کشته‌شده، خانواده او پس از مدتی بی‌خبری از مرگ خواهرش مطلع شدند و پیکر مریم را پیچیده در پلاستیک تحویل گرفتند اما هیچ‌یک از اعضای خانواده اجازه نیافتند جسم بی‌جان او را «از پلاستیک خارج کنند».

آقای اسمعیل‌زاده همچنین گفته که در روز واقعه، اعتراض و تجمعی در محله نیاوران صورت نگرفته بود، اما خواهرش «نقش فعالی در اعتراضات روزهای قبل داشت و به گمان ما او پیشتر از سوی نهادهای امنیتی مورد شناسایی قرار گرفته بود».

او دلیل سکوت خانواده خود تاکنون را «فشار شدید نهادهای امنیتی» عنوان کرد که اصرار داشتند خانواده اسمعیل‌زاده در رسانه‌های اجتماعی دلیل مرگ مریم را «ایست قلبی» اعلام کنند.

پزشکی قانونی علت مرگ مریم اسمعیل‌زاده را «صدمات متعدد بدنی ناشی از اصابت جسم سخت» عنوان کرده است.

این نخستین‌بار نیست که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در ازای تحویل پیکر فرد کشته‌شده به خانواده‌اش، بازماندگان جان‌باختگان را وادار به سکوت می‌کنند. به‌علاوه در گواهی فوت بسیاری از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر دلیل مرگ فرد، «اصابت جسم سخت» عنوان شده است.

دور تازه اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریورماه در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد. در چهار ماه گذشته، صدها تن از جمله ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال در جریان این اعتراضات به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

هرانا می‌گوید که با احتساب مریم اسمعیل‌زاده، برآورد این نهاد حقوق بشری از شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری تا روز ۲۶ دی‌ماه به ۵۲۵ تن افزایش می‌یابد.

سازمان حقوق بشر ایران، دیگر نهاد مستقر در اسلو، نیز در گزارش روز ۱۹ دی‌ماه خود کشته شدن ۴۸۱ تن از جمله ۶۴ کودک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را تایید کرد.

کشتار معترضان و سرکوب گسترده این اعتراضات با واکنش‌های بین‌المللی و تحریم شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی از سوی کشورهای غربی روبه‌رو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *