روزنامه شرق: رؤیاپردازی زمستان سخت و عاقبت تندروها / سیاست داخلی و خارجی کشور را برای «هیچ» به گروگان گرفته‌اند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۸
چرا برخی مسئولان اجرائی پاسخ‌گوی تصمیم‌های اشتباه خود نیستند؟

‌«مردم برای گرم‌کردن خود در روستاها از هیزم و فضولات حیوانی استفاده می‌کنند»؛ این سخنان را نه یک نماینده مجلس در یک کشور اروپایی، بلکه نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفته است. زمستانی که قرار بود زمستان سخت اروپا باشد و این‌گونه ایران در مذاکرات برجامی دست بالا را بگیرد و برای صادرات گاز به اروپا امتیاز به دست‌ بیا‌ورد،‌ یکباره به معرکه تندروهای داخلی تبدیل شده است. تندروهایی که بر تحلیل‌های تخیلی خود اصرار دارند و سیاست داخلی و خارجی کشور را برای «هیچ» به گروگان گرفته‌اند.

‌«مردم برای گرم‌کردن خود در روستاها از هیزم و فضولات حیوانی استفاده می‌کنند»؛ این سخنان را نه یک نماینده مجلس در یک کشور اروپایی، بلکه نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفته است. زمستانی که قرار بود زمستان سخت اروپا باشد و این‌گونه ایران در مذاکرات برجامی دست بالا را بگیرد و برای صادرات گاز به اروپا امتیاز به دست‌ بیا‌ورد،‌ یکباره به معرکه تندروهای داخلی تبدیل شده است. تندروهایی که بر تحلیل‌های تخیلی خود اصرار دارند و سیاست داخلی و خارجی کشور را برای «هیچ» به گروگان گرفته‌اند.

تندروهای مخالف ارتباط ایران با دنیا و به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها، با دیدن زمستان سخت ایران همچنان بر مواضع خود اصرار دارند و معتقدند اگر مشکلی هم وجود دارد، مربوط به مردم و دولت قبل است و همچنان در رؤیای زمستان سخت اروپا هستند. برای نمونه، چندی پیش روزنامه جوان نوشته بود‌:‌ «‌ایرانی که با هزارو ۶۰۰ نوع تحریم مواجه است، تنها یک درجه کاهش دمای محل کار یا زندگی می‌تواند به مدیریت شرایط کمک کند، فرانسوی‌ها حواله هیزم گرفته‌اند، آلمانی‌ها سراغ زغال‌سنگ رفته‌اند، انگلیسی‌ها خاک مدفوع گربه می‌سوزانند و سوئدی‌ها با پتو سر کار می‌روند تا در زمستان سخت امسال زنده بمانند؛ زمستان سختی که تحریم گاز روسیه از سوی اروپا به دلایل سیاسی و جنگ اوکراین آن را سخت‌تر و مردم اروپا تاوان این بازی سیاسی را پرداخت می‌کنند. نروژی‌ها در این زمستان به سمت باشگاه‌های بدن‌سازی هجوم آورده‌اند، البته نه برای ورزش که دوش‌گرفتن! قیمت برق در اروپا پنج تا ۱۰ برابر شده و مردم هزینه وحشتناکی برای انرژی می‌پردازند. دولت‌ها میلیارد‌ها میلیارد یورو یارانه انرژی داده‌اند و مردم هنوز در فشار شدید اقتصادی هستند‌».

همچنین روزنامه‌ کیهان در ستون «گفت‌وشنود» شماره روز شنبه‌ خود که غالبا به قلم حسین شریعتمداری، مدیرمسئول این روزنامه تولید می‌شود‌، نوشته است: «‌در انگلیس اعلام شده مردم باید بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند و از خاک مدفوع گربه به‌عنوان سوخت استفاده کنند. در فرانسه هیزم هم سهمیه‌بندی شده است».

اظهار نظرهایی از این دست میان تندروها کم نیست و رسانه‌های این اقلیت، مدت‌هاست شرایط فعلی کمبود گاز را به مصرف بالای مردم و کم‌کاری دولت قبل ربط می‌دهند و این‌گونه شانه‌ از مسئولیت خالی می‌کنند.

این در حالی است که در بحث ترک فعل و حقوق عامه، قرار بود مدیران حداقل خود را در پیشگاه دستگاه قضا پاسخ‌گو ببینند و شاهد اجرای قانون و مجازات مدیران خاطی باشیم؛ اما شاهد هستیم حتی در مقابل هشدارها نیز به اتهام‌زنی روی آورده‌اند.

چندی پیش کیهان در مقابل هشدارها در رابطه با مشکل گازی ایران و زمستان سختی که در پیش‌روی کشور بود، نوشت: «در‌حالی‌که مقامات اروپایی به‌صراحت از نگرانی‌های خود درباره بحران گازی و زمستان سخت در این قاره سخن می‌گویند، طیف غرب‌گرای داخلی مصرانه منکر این اظهارات است و شدیدا تلاش دارد تا با القای این گزاره که «ایران گرفتار سختی زمستان شده نه اروپا»!‌ زیر بغل تحریم‌کنندگان عصا بگذارد».

زمستان سخت اروپا از‌ کلیدواژه‌هایی است که اصولگرایان با پروپاگاندای گسترده وارد ادبیات سیاسی ایران کردند و بر اساس آن معادلات سیاسی و دیپلماتیک ایران را به سمت انزوایی خودخواسته هدایت کردند و چشمان خود را بر شرایط سخت کاملا قابل پیش‌بینی این‌روزهای کشور بستند.

این در حالی رخ داده که کارشناسان اقتصادی بارها هشدار داده بودند «افزایش تولید گاز در ایران، سرمایه‌ای نزدیک به ۸۰ تا صد میلیارد دلار نیاز دارد که با شرایط موجود، بعید است در پنج سال آینده تحقق پیدا کند» و این امر به گفته کارشناسان نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است. امری که به گفته مصباحی‌مقدم تا زمانی که برجام به ثمر نرسد، امکان وقوع آن ممکن نیست. اما تندروهای مخالف برجام در چند ماه گذشته چنان بر به نتیجه نرسیدن مذاکرات تمرکز کردند که اکنون ظاهرا امیدی هم برای رسیدن به توافق وجود ندارد و هر روز هم شاهد اعمال تحریم‌های جدید به عناوین مختلف هستیم.

اکنون در‌حالی‌که تندروها در انتظار عجز اروپاییان در زمستان سخت هستند، محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس، گفته است: استان سیستان‌و‌بلوچستان از گاز طبیعی که مردم بتوانند خودشان را با آن گرم کنند، بی‌بهره است. در این شرایط با کمبود شدید نفت سفید و سیلندر گاز مواجه هستیم؛ به نحوی که مردم برای گرم‌کردن خود در روستاها از هیزم و فضولات حیوانی استفاده می‌کنند. او به ایسنا گفته است: با توجه به سرمای بی‌سابقه‌ای که در ۶۰ سال گذشته در استان سیستان‌و‌بلوچستان و شهر زابل اتفاق افتاد، دمای هوا به منفی ۲۰ درجه کاهش پیدا کرد. هم‌زمان با این سرما، توفان صد‌کیلومتری نیز در زابل اتفاق افتاد؛ به نحوی که شعاع دید به کمتر از پنج متر رسید و متأسفانه ما هیچ‌گونه حمایتی از سوی دستگاه‌های اجرائی برای مردم سیستان‌و‌بلوچستان نداشتیم.

در تصاویری که از شهرهای مختلف هم در این روزها منتشر شده، قطعی گاز و کمبود سیستم گرمایشی، زندگی بسیاری را با مشکلات شدیدی مواجه کرده است و تعطیلی ادارات و بسیاری از شهرک‌های صنعتی یک راه‌حل موقت با زیان هدررفت سرمایه در پیش گرفته شده است.

در این شرایط، مدت‌هاست این سؤال مطرح است که توهم «خود‌بزرگ‌بینی» و «همه‌چیز‌دانی‌» برخی اصولگرایان قرار است تا کجا ادامه پیدا کند؟

تصمیم‌هایی که بر اساس همین اطلاعات و تحلیل‌های غلط بر اداره کشور تحمیل می‌شوند، قرار است تا کجا ادامه پیدا کند و چرا مسئولان و مدیران ایرانی بابت چنین رفتارهای پرهزینه‌ای پاسخ‌گوی اعمال خود نیستند؟

«زمستان سخت» فقط یک نمونه از رؤیا‌پردازی‌های این اصولگرایان است که اقتصاد و معیشت مردم را به امری تخیلی و بی‌حاصل گره زده‌اند و دل در گرو پیروزی نبرد انرژی پوتین با اروپا داشتند، اما در نهایت این مردم ایران هستند که گرفتار سرمای سخت شده‌اند و برای حل مشکل به خود واگذار شده‌اند. چنان‌که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به سرمای سراسری در کشور و بحران گاز تصریح کرد: «درخواست ما این است که مردم خودشان به خودشان یاری برسانند که از این سرما آسیب نبینند».

ناترازی انرژی و اختلال شدید در اینترنت کشور

اینترنت که با روی کار آمدن دولت سیزدهم با انواع محدودیت‌ها مواجه بوده و با کاهش پهنای باند در ابتدای تابستان و در ادامه با فیلترینگ‌ گسترده در سه ماهه اخیر تقریبا بین بودن و نبودن اینترنت تفاوت چشمگیری نباید قائل بود. حال همین اینترنت قطره‌چکانی و البته طبقانی با اختلال‌ مواجه شده و دسترسی مردم به حداقل رسیده است. دلیل هم طبق گزارش ابرآروان به ناپایداری شبکه برق در منطقه پیام و مشکل سوخت‌رسانی عنوان شده است؛ بنابراین مشکل انرژی در زمستان سخت ایران به اینترنت هم رسیده است.

از ساعت ۱۴:۳۸ دیروز اختلال‌های شدیدی در اینترنت کشور مشاهده شد. در پی این اختلال، حتی دسترسی به برخی پیام‌رسان‌های ایرانی و وب‌سایت‌های داخلی برای بخشی از کاربران امکان‌پذیر نبود یا به سختی ممکن بود.

براساس اطلاعات سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران، اواخر سه‌شنبه‌شب هم یک اختلال دو ساعته در ترافیک داخل کشور رخ داد. دیروز هم شواهد حاکی از آن است که این اختلال در ترافیک داخل کشور همچنان وجود دارد و کندی اینترنت احساس می‌شود.

در همین رابطه، ابرآروان با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که به دلیل ناپایداری شبکه برق در منطقه پیام و مشکل سوخت‌رسانی، دیتاسنتر بامداد این شرکت با قطعی و اختلال مواجه است و این شرایط تا ساعت ۲۴، دیشب (۲۷ دی) ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *