پارلمان اروپا به تروریستی شناخته‌شدن سپاه پاسداران رأی مثبت داد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۹

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سخنانی تهدیدآمیز مدعی شد که اروپا با این اقدام به پای خود «شلیک» می‌کند

نمایندگان پارلمان اروپا در جلسه روز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه (۱۹ ژانویه) با ۳۱۳ رأی مثبت، از ۵۴۵ نماینده حاضر به شورای اروپا پیشنهاد کردند که نام سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن مانند بسیج و سپاه قدس را در فهرست سازمان‌های تروریستی بگنجاند.

در مصوبه پارلمان اروپا که در ۳۲ بند تنظیم شده، همچنین از علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و محمد جعفرمنتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی به دلیل نقش آنها در سرکوب خونین مردم ایران نام بردند و خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه آنها و اعضای خانواده آنان شدند.

در این مصوبه، اعدام معترضان در ایران هم محکوم شده است.

بررسی موضوع قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از روز دوشنبه در پارلمان اروپا آغاز شد. روز چهارشنبه نیز ۵۹۸ نماینده به متمم پیشنهادی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند و این متمم به به گزارش «اجرای سیاست خارجی واحد اتحادیه اروپا» اضافه شد.

طرح اصلی و نهایی نیز روز پنج‌شنبه در پارلمان اروپا به رأی گذاشته و تصویب شد. هرچند که پارلمان اروپا به تنهایی قدرت اجرایی ندارد و تنها می‌تواند به کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد کند که سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی بشناسد اما تصویب این طرح به معنای افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای ممانعت از سرکوب بیشتر معترضان است.

لایحه‌ای که روز پنج‌شنبه در پارلمان اروپا مطرح و به رأی گذاشته شد، چندین موضوع مهم را شامل می‌شود که تحریم علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، تمام نمایندگان مجلس و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران بخشی از آن است.

این لایحه علاوه بر پیشنهاد گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، خواستار توقف روابط اقتصادی با تمام نهادها و افرادی است که با سپاه در ارتباط‌اند. این لایحه خواهان توقف مذاکرات برجام نیست اما تاکید می‌کند که سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر در ایران، می‌تواند در مذاکرات احیای برجام تاثیر بگذارد.

بررسی موضوع گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، موجی از واکنش‌ها را در میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران داشت و آنان به روش‌های مختلف از گفت‌وگو گرفته تا تهدید تلاش کردند مانع این اقدام شوند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، گزارش داد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا این اقدام را «رویکرد احساسی» و «اقدام نسنجیده» توصیف کرده است.

امیرعبداللهیان در سخنانی تهدیدآمیز مدعی شد که اروپا با این اقدام به پای خود «شلیک» کرده است و باید به «تبعات رفتار احساسی خود بیندیشد».

هم‌زمان، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در سخنانی تهدیدآمیز گفت که جمهوری اسلامی ایران هم در مقابل «اقدام اروپا علیه امنیت ملی ایران» واکنش متقابل خواهد داشت.

پیش‌تر نیز علاءالدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: «اگر اتحادیه اروپا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد «ما نیز باید در مجلس شورای اسلامی، به‌خصوص کمیسیون امنیت ملی، بلافاصله  نیروهای مسلح اتحادیه اروپا و سازمان‌های وابسته به آن‌ها را جزو سازمان‌های تروریستی اعلام کنیم.»

روز چهارشنبه، تنها چند ساعت پس از تصویب متمم قطعنامه پارلمان اروپا، رسانه‌های حکومتی به نقل از محمد خدابخشی، نماینده مجلس از تهیه طرحی «دوفوریتی» خبر دادند که طی آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی جمهوری اسلامی ایران «تروریست» قلمداد می‌شوند.

روز دوشنبه ۱۶ ژانویه (۲۲ دی‌ماه) حدود ۱۲ هزار نفر در تجمع و راهپیمایی بزرگ ایرانیان در شهر استراسبورگ مقابل پارلمان اروپا شرکت کردند تا از اتحادیه اروپا بخواهند نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *