ریحانه طراوتی، فعال مدنی، به شش سال زندان محکوم شد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۲

ریحانه طراوتی، عکاس و فعال مدنی، که خردادماه امسال با قرار وثیقه از بند ۲۰۹ اوین آزاد شده بود به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و همچنین «اجتماع و تبانی» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مظلوم، این حکم را صادر کرده که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال از این حکم برای خانم طراوتی قابل اجرا است.

در رای صادر شده از سوی دادگاه، اقداماتی چون «طراحی فعالیت‌های هدفمند در راستای جنبش زنان در ایران» و «ایجاد نیاز‌های کاذب در زنان از طریق تبلیغ جنبش می تو» مصادیق عمل مجرمانه توسط این عکاس و فعال مدنی ذکر شده است.

سمیه میرشمسی، از دست‌اندرکاران سینمای ایران، شنبه اول بهمن‌ماه جزییات حکم صادر شده علیه ریحانه طراوتی را در توییتی منتشر کرد.

ریحانه طراوتی یکی از زنان امضاکننده بیانیه اعتراض به آزار و خشونت جنسی در سینما و تئاتر ایران است؛ بیانیه‌ای که بر لزوم تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما به منظور بررسی جرایم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی تاکید دارد و به امضای ده‌ها نفر از زنان دست‌اندرکار سینما و تئاتر رسیده است.

چند هفته پس از امضای این بیانیه، خانم طراواتی در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزلش بازداشت و به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

او پیش از این هم سابقه بازداشت داشته است و نخستین‌بار در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ به دلیل حضور در نسخه ایرانی ویدئوکلیپ ترانه «هپی» به همراه گروه سازنده آن بازداشت شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *