ائتلاف مخفی جرج سوروس و شرکاء برای احیای معامله اتمی با جمهوری اسلامی در پوشش «حمایت از مردم ایران»! نایاک و دیده‌بان حقوق بشر پشت صحنه همکاری دارند

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۴

– لابیگران جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند برای پیشبرد سیاست مماشات با رژیم سرکوبگر ایران، می‌بایست از پوشش «حمایت از خواست مردم» و همچنین «دفاع از حقوق بشر» استفاده کنند تا راه معامله غرب به ویژه آمریکا با حکومتی که مردم ایران آن را «بچه‌کش» می‌نامند و خواهان سرنگونی آن هستند، همچنان باز بماند.
-حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم که به آمریکای لاتین سفر کرده ادعا می‌کند آمریکایی‌ها «اصرار فراوانی» برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی دارند.
-پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» گزارش داد ائتلافی از فعالان تحت حمایت جرج سوروس، چارلز کُخ و صندوق «برادران راکفلر» در حال راه‌اندازی یک کمپین لابی مخفی جهت «احیای برجام» از طریق مرتبط کردن آن با جنبش حقوق‌ بشر در ایران هستند.
-در این گزارش آمده گروه‌هایی از جمله شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، بنیادهای جامعه باز، دیده‌بان حقوق بشر و صندوق برادران راکفلر پشت طرحی برای لابی کردن قانونگذاران جهت استفاده از لوایح حقوق بشر به عنوان پوششی برای احیای توافق اتمی در آن همکاری دارند. گفتنی است که چندی پیش نایاک اعلام کرده بود که از خواست مردم مبنی بر تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کند! به این ترتیب، این «چرخش» نیز در ارتباط با همین طرح بوده است.

با اینکه مقامات رسمی آمریکا طی ماه‌های اخیر پس از تداوم خیزش ضدحکومتی از ایران بارها تأکید کردند که دیگر مذاکرات اتمی در اولویت سیاست‌های آنها قرار ندارد اما حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم که به آمریکای لاتین سفر کرده ادعا می‌کند آمریکایی‌ها «اصرار فراوانی» برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی دارند.

این در حالیست که دولت بایدن هرگونه پیام به جمهوری اسلامی در مورد آغاز مذاکرات اتمی با هدف «احیای برجام» را تکذیب می‌کند.

اخیراً ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد «برجام در دستور کار واشنگتن نیست» و ایالات متحده «حمایت از جنبش آزادیخواهانه مردم ایران» و مقابله با ارتباطات امنیتی میان جمهوری اسلامی و روسیه را در اولویت خود قرار داده است.

در چنین شرایطی پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» اول فوریه (۱۱ بهمن) گزارش داد ائتلافی از گروه‌های فعال تحت حمایت جرج سوروس، چارلز کُخ و صندوق «برادران راکفلر» در حال راه‌اندازی یک کمپین لابی مخفی برای «احیای برجام» از طریق مرتبط کردن آن با جنبش حقوق‌ بشر ایران هستند.

در این گزارش آمده سوروس و کخ میزبان جلسه‌ای محرمانه برای طرح احیای برجام در پوشش فعالیت‌های حقوق بشری بودند که دسامبر ۲۰۲۲، یعنی سه ماه پس از آغاز انقلاب آزادیخواهی مردم ایران، برگزار شد. طرحی که گروه‌هایی از جمله شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، بنیادهای جامعه باز، دیده‌بان حقوق بشر و صندوق برادران راکفلر پشت طرحی برای لابی کردن قانونگذاران جهت استفاده از لوایح حقوق بشر به عنوان پوششی برای احیای توافق اتمی در آن همکاری دارند. گفتنی است که چندی پیش نایاک اعلام کرده بود که از خواست مردم مبنی بر تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کند!

این گروه‌های فعال «برنامه‌ای برای پیگیری یک دستور کار قانونگذاری دوگانه را دنبال می‌کنند بطوری که از طریق قانونی بتوان راهی جهت پوشش دموکرات‌های طرفدار توافق اتمی با حمایت از زنان ایران و حقوق‌بشر در ایران یافت  بدون آنکه احیای توافق اتمی برجام با مشکل روبرو شود.»

گفته می‌شود قرار است ائتلافی از اعضای مجلس نمایندگان و سنا ایجاد شود که قصد دارند در نامه‌ای به جو بایدن از وی بخواهند که کانال‌های دیپلماسی را در ارتباط با پرونده اتمی جمهوری اسلامی حفظ کند.

سوروس و کُخ در سال ۲۰۱۹ با بودجه ۳/۵ میلیون دلاری مؤسسه کوئینسی را راه‌اندازی کردند که تریتا پارسی از بنیانگذاران نایاک نایب رئیس اجرایی آن است. نایاک نقش مهمی در فریب دولت اوباما و انجام معامله اتمی دولت وی  با جمهوری اسلامی ایران داشت.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند هرگونه معامله غرب با رژیم ایران بخشیدن جان دوباره به ملاها و خیانت به مردم ایران است که علیه رژیم به خیابان‌ها می‌آیند و دست خالی در مقابل سرکوبگران مسلّح ایستاده‌اند و جان خود را فدا کرده و همچنین هزاران تن از آنان با زندان و شکنجه و حکم اعدام روبرو هستند.

با تداوم خیزش ضدحکومتی در ایران نایاک که همسو با جمهوری اسلامی به دنبال خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا بود در توییتی مدعی شد از خواست مردم ایران برای «تغییر رژیم» حمایت می‌کند اما اکنون طبق گزارش واشنگتن فری‌بیکن این ادعا نیز بخشی از طرحی است که هدف آن احیای برجام و حفظ کانال‌های معامله اتمی با رژیم است!

«واشنگتن فری بیکن» می‌نویسد، دیده‌بان حقوق بشر از اظهار نظر مستقیم در مورد این لابیگری خودداری کرد. سخنگوی این گروه با اشاره به پیش‌نیوس رسمی توافق با رژیم ایران گفت که این گروه «در مورد برجام موضعی نمی‌گیرد و با سیاست‌گذاران و دیگر مقاماتِ سیاست خارجی در مورد چگونگی ارتقاء و حمایت از حقوق بشر در ایران همکاری می‌کند.»

در همین ارتباط الی گرانمایه در مقاله‌ای در ماه اکتبر برای مؤسسه کوئینسی نوشت: «با تشدید نگرانی ها در مورد استفاده فزاینده دولت ایران از خشونت علیه معترضان، پایتخت‌های غربی تحت فشار گروه‌هایی قرار دارند که مدت‌هاست با دیپلماسی با [رژیم جمهوری اسلامی] ایران مخالفت می‌کنند تا مذاکرات هسته‌ای لغو شود.» وی تأکید می‌کند «اروپا و ایالات متحده نباید در برابر این فشارها تسلیم شوند.»

سارا فلاحی رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه قطر به ایران، گفته بود «آمریکایی‌ها پیام‌های متعددی درباره برگزاری مجدد جلسات مذاکرات از طریق کشورهای قطر و عمان به ایران داده  و می‌دهند.»

وی همچنین ادعا کرد « آمریکا از طریق قطر به ایران پیام داده‌ که خواستار مذاکره مستقیم با ایران است و پاسخ ما هم به آنها این است که ابتدا باید تمام شرایط ایران را برآورده کنند.»

فریدون مجلسی دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در یادداشتی می‌نویسد «سیاست آمریکا همواره بر این اصل استوار است که در میان تهدید و فشار دریچه مذاکره را باز می‌گذارد. امروز هم آن روزنه باز است ولی تصمیم به ایران واگذار شده که یا بپذیرد یا نه! شیوه آمریکا این است که طرف مقابل را در گیر هزینه تقابل می‌کند که ضعیف شود و از شدت ضعف از پا در بیاید.»

در چنین شرایطی است که لابیگران جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند برای پیشبرد سیاست مماشات با رژیم سرکوبگر ایران، می‌بایست از پوشش «حمایت از خواست مردم» و همچنین «دفاع از حقوق بشر» استفاده کنند تا راه معامله غرب به ویژه آمریکا با حکومتی که مردم ایران آن را «بچه‌کش» می‌نامند و خواهان سرنگونی آن هستند، همچنان باز بماند.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *