پهپادی که به اصفهان حمله کرد قادر به حمل «یک تن مواد منفجره» است

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۵

تداوم اعتراضات سراسری و پیامد حمله پهپادی به تاسیسات اسلحه‌سازی در اصفهان، و تحقیقات درباره سامانه رصد شهروندان، از جمله مطالب امروز رسانه‌های غرب در ارتباط با رویدادهای ایران است.

تایمز لندن در سرمقاله اصلی‌ روز جمعه تاکید دارد که سپاه باید در فهرست سازمان‌های تروریستی بین‌المللی بریتانیا قرار گیرد. تایمز اقدام دو مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا برای مسکوت کردن موقت اقدام علیه سپاه پاسداران را نادرست می‌داند.

تایمز لندن در گزارش دیگری می‌نویسد برای نخستین بار اسرائیل مسئولیت حمله به تاسیسات وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اصفهان را رسما بر عهده گرفت و به نقل از سخنگوی نیروی دفاعی اسرائیل می‌نویسد پهپاد آ‌یتان که از پایگاه نیروی هوائی در جنوب تل آویو پرتاب شده بود، می‌تواند مواد منفجره‌ به وزن حدود یک تن را حمل کند.

انفجار بامداد یکشنبه ۹ بهمن در اصفهان

شبکه الجزیره‌ قطر به نقل از آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که حمله پهپادی اسرائیل سقف کارگاه تسلیحات نظامی در اصفهان را سوراخ کرد.

واشنگتن پست که بررسی آسوشیتدپرس از خسارات حمله به اصفهان را چاپ کرده، می‌نویسد رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده که حکومت ایران برای ساختن چندین بمب اتمی، اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

تایمز و دیگر روزنامه‌های اسرائیل گزارش ضیافت شام امانوئل ماکرون برای نخست وزیر اسرائیل را چاپ کرده‌اند که طی آن بنیامین نتانیاهو افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را خواستار شد.

واشنگتن پست در یک گزارش تحلیلی دیگر بر اساس بیش از یکصد ویدیو و عکس و مصاحبه با ناظران، می‌نویسد ویدیوهائی که در ماه‌های اخیر از ایران رسیده نشان دهنده بن‌بست خونین در مقابله نیروهای سرکوب با معترضان است که در هیچ جا به اندازه استان سیستان و بلوچستان برجسته نیست، که به گفته فعال حقوق بشر هادی قائمی، به محل بزرگترین تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شده.

مفسر واشنگتن پست جیسون رضائیان روز گذشته در مقاله‌ای در باره سیاست بهره‌گیری از خشونت برای سرکوبی سیاسی، اظهارنظر کرده بود که محاکمه معترضان از دادگاه‌های نمایشی بدتر است.

وال استریت جورنال از تهدید عامل حمله پهپادی به اصفهان خبر داده و می‌نویسد جمهوری اسلامی در شکایت‌نامه سفیر حکومت در سازمان ملل، برای اولین بار اسرائیل را عامل این حمله معرفی می‌کند.

رویترز در گزارشی که صبح جمعه در ده‌ها رسانه سراسر جهان انعکاس یافت، از وکیل حقوق بشر برنده جایزه صلح نوبل خانم شیرین عبادی نقل قول کرده که می‌گوید روند انقلابی که چهار ماه پیش در ایران آغاز شده، بازگشت‌ناپذیر است.

یک استاد دانشگاه سن‌دیه‌گو در ستون مقالات روزنامه لس آنجلس تایمز می‌نویسد در کشورهائی مثل پاکستان و ایران، از قوانین علیه کفرگوئی برای مقاصد سیاسی استفاده می‌شود.

در آلمان شب گذشته مجله خبری پربیننده پانوراما گزارشی درباره ادامه بازداشت رپر مبارز توماج صالحی پخش کرد که بنا بر این گزارش، در خطر اعدام قرار دارد. پانوراما با پخش تصاویر تظاهرات حامیان توماج صالحی در خارج از کشور می‌نویسد محبوب‌ترین رپر مبارز با بیش از یک میلیون هوادار در اینستاگرام در متن‌ ترانه‌های خود به شدت از نظام حاکم انتقاد می‌کند و در ترانه‌ای به مقامات حکومت توصیه کرده بود برای خود دنبال سوراخ موش بگردند.

روزنامه اقتصادی-مالی لندن فایننشال تایمز در یک گزارش ویژه از هنرهای تجسمی در ایران امروز، به نمایشگاهی از هنر مفهومی با نقاشی‌های تکه‌پاره در گالری ارکیده دروی پرداخته که نمایشگاه خود را بعد از شش هفته تعطیلی به مناسبت اعتراضات سراسری بازگشائی کرده تا آثار سه هنرمند زن ایرانی را عرضه کند که بلافاصله واکنش معترضان را برانگیخت که با پرتاب رنگ سرخ به ویترین گالری، او را به عادی‌سازی اوضاع متهم کردند.

فایننشال تایمز لندن پیشتر در مقاله‌ای از خانم نجمه بزرگمهر نوشته بود معترضان در ایران سرمشق جدیدی از شهادت را عرضه می‌کنند و به نظام نشان دادند که آن‌ها هم حاضر هستند برای هدفی که مذهب نیست، جان خود را فدا کنند.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *