مشاور وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی: چین برای دریافت ۱۵ هزار پهپاد ما در صف قرار دارد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۰

مشاور وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شده که ۹۰ کشور «مشتری» پهپادهای ایرانی هستند و چین برای دریافت ۱۵ هزار فروند از این ریزپرنده در «صف» قرار دارد.

در گزارش رسانه‌های داخلی به نام این مشاور اشاره نشده و تنها آمده که او روز جمعه ۱۹ بهمن در مراسمی در دانشگاه بین‌المللی قزوین این ادعا را مطرح و به‌طور تلویحی همکاری ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین را تأیید کرده است.

مشاور وزیر اطلاعات در این باره گفته است: «از روزی که چرخش ما به سمت شرق شروع شد، غرب نتوانست تحمل کند که نمونه آن در جنگ اوکراین بود.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها انکار، سرانجام ارسال پهپاد به روسیه را تأیید کرد، اما مدعی شد که این پهپادها به‌صورت محدود و پیش از جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده شده است.

استفاده گسترده روسیه از پهپادهای انتحاری ایران علیه اهداف غیرنظامی، به‌ویژه زیرساخت‌های انرژی و مناطق مسکونی اوکراین انتقادات گسترده‌ جهانی را در پی داشته است و تاکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد همکاری‌های دو کشور در سطح گسترده هم‌چنان ادامه دارد؛ از جمله روزنامه «وال ‌استریت جورنال» اخیرا از اعزام یک هیئت ایرانی به روسیه برای ساخت کارخانه‌ای با قابلیت تولید شش‌هزار پهپاد طراحی‌شده توسط جمهوری اسلامی برای استفاده در جنگ اوکراین خبر داد.

در آخرین واکنش‌ به همکاری نظامی ایران و روسیه در تولید پهپاد، ۶۱ نماینده کنگره آمریکا روز چهارشنبه، ۱۹ بهمن در نامه‌ای به رئیس ‌جمهوری این کشور با اشاره این که ۷۵ درصد از اجزای پهپادهای ایرانی که در اوکراین به کار گرفته شده، تولید ایالات متحده است، از دولت خواستند تا رویکردی هماهنگ و همه‌جانبه برای قطع زنجیره‌های تأمین نیازهای جمهوری اسلامی و توقف جریان قطعات ساخت ایالات متحده ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *