درخواست خانواده‌های دادخواه برای بایکوت مراسم ۲۲ بهمن

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۰

گروهی از خانوادهایی که فرزندان آنها به دست جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، از نمایندگان کشورهای خارجی خواسته‌اند در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در روز ۲۲ بهمن شرکت نکنند و “پا روی خون” فرزندان آنها نگذارند.

پس از چهار ماه اعتراض و تظاهرات علیه جمهوری اسلامی، حال حکومت ایران تلاش می‌کند مراسم ۲۲ بهمن یعنی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را با هر وسیله‌ای پر جمعیت نشان دهد و برای این کار دست به بسیج نیرو و تبلیغات بسیار زده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۹ بهمن در جمع گروهی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، گفت: «به توفیق الهی ۲۲ بهمن امسال مظهر اتحاد و اعتماد ملی خواهد شد و مردم این پیام را به طور صریح به همه بدخواهان خواهند رساند که تلاش آنها برای ایجاد بی‌اعتمادی و از بین بردن اتحاد ملی، خنثی شده است.»

او در جای دیگری از سخنان خود اشاره‌ای غیرمستقیم به اعتراضات مردم و شکاف عمیق میان آنها و حکومت کرد و افزود: «اختلاف‌هایی قهراً وجود دارد اما نباید آنها را به گسل تبدیل کرد؛ همچنانکه یک وقت مسئله زن را مطرح می‌کنند یک وقت مسئله شیعه و سنی، و زمان دیگر مسئله اختلاف نسلی را.»

مجلس خبرگان رهبری نیز در بیانیه‌ای نوشت “اطمینان دارد آحاد مردم” در ایران “با قدم‌های استوار و شرکت یکپارچه” در راهپیمایی این روز شرکت می‌کنند و  “از نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های آن دست نخواهد کشید.”

در سال‌های گذشته رسم بر این بوده که نمایندگان سیاسی کشورهای دیگر که در ایران هستند، در این مراسم حضور پیدا کنند. امسال اما خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، کشته‌‌شدگان اعتراضات امسال و سال‌های گذشته و اعدامی‌ها در جمهوری اسلامی با هشتگ “BoycottIRIDay” از این دیپلمات‌ها خواسته‌اند در مراسم پیروزی انقلاب اسلامی شرکت نکنند.

مادر و پدر امیر حسین سعیدی‌نیا، از جان‌باختگان پرواز  ۷۵۲ اوکراین که با پرتاب موشک از سوی سپاه پاسداران سقوط کرد، در توییتی از تمام نمایندگان کشورهای دیگر خواستند “در مراسم ۲۲ بهمن جنایتکاران شرکت نکنند” و گفتند: «لطفا پا روی خون عزیزان ما نگذارید».

اکانت “۱۵۰۰ تصویر” نیز که اخبار اعتراضات سراسری را منتشر می‌کند، نقل از گروهی از خانواده‌ها خطاب به این دیپلمات‌ها نوشت: «بر خون هزاران ایرانی می‌خواهید پایکوبی کنید یا برای گلوله‌های جنگی در قلب کودکان ۹ساله دست بزنید؟ به خاک وخون کشیدن مردم سوریه را به شادی می‌نشینید یا موشک‌های تروریست‌های حزب‌الله را؟ در این جشن و هیاهو صدای ۴۴سال فقر، ۴۴سال خفقان، ۴۴سال داغ ما مردم ایران را نمیشنوید؟»

در این حساب کاربری نام خانواده‌‌ نیکا شاکرمی، نوید افکاری، مینو مجیدی، محمدحسن ترکمان، محمدجواد زاهدی، مهرگان زحمتکش، رضا شهپرنیا، محمدرضا اسکندری، اصغر نحوی‌پور، محمدرسول مومنی، علی سیدی، محسن محمدی، امید مویدی، آمنه شهبازی‌فرد، علی روزبهانی، بهاره کرمی‌مقدم، ابوالفضل مهدی‌پور، پوریا ناصری‌خواه دیده می‌شود که عزیزان‌شان را در خیزش سراسری چهار ماه اخیر از دست دادند.

۱۵۰۰ تصویر ویدیویی از یک کودک ۱۱ ساله را منتشر کرده که با گلوله‌ نیرو‌های امنیتی به شدت زخمی شده و پرسیده: «آیا می‌خواهید در کنار چنین هیولاهایی بایستید و قدرت آنها را جشن بگیرید؟»

خانواده‌های میلاد زارع، محمد مختاری، جواد رضایی، رحیم امین آبادی و نگار برقعی نیز که فرزندان‌شان در سال‌های گذشته قربانی جمهوری اسلامی شد خواهان تحریم این مراسم شده‌اند.

لادن برومند نوشته است که پدرش عبدالرحمن برومند در فروردین ۱۳۷۰ به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شد و او این مراسم را تحریم می‌کند. عبدالرحمن برومند فعال سیاسی و رئیس هیئت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران بود. او در روز در مقابل آسانسور منزل مسکونی خود در پاریس با ضربات کارد به قتل رسید.

همچنین خانواده الوند، نگار، سهند و سوفی نیز خواستار بایکوت مراسم ۲۲ بهمن شدند و نوشتند: «از نمایندگان تمام کشورها می‌خواهیم با شرکت در سور و سات قاتل‌ها آبروی خود را حراج نکنند.»

خانواده‌های دادخواه گفته‌اند «کسانی را که به مردم ایران پشت کردند، نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم.»

کاربرانی نیز به درد و رنج مردم در حکومت اسلامی اشاره کرده‌اند. یکی از کاربران خطاب به کشورهایی که می‌خواهند در جشن سالگرد “حکومت رنج و غارت و قتل و غارت” شرکت کنند، به وضع کودکان بلوچ اشاره کرده و نوشته کودکان محروم بلوچستان که از شناسنامه و حق تحصیل و نیازهای ابتدایی هر انسانی محرومند.

با شروع اعتراضات سراسری، جمهوری اسلامی چندبار از طرفدارانش خواست برای حمایت از این حکومت به خیابان بیایند. این فراخوا ن با وجود تبلیغات زیاد با استقبال به نسبت کمی روبرو شد.

در مقابل آنچه در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، به آتش کشیدن بنرهایی است که برای تبلیغ این روز در اماکن عمومی در شهرهای مختلف نصب شده‌اند.

این بنرها در کرمانشاه، مشهد، تهران و بسیاری شهرهای دیگر به آتش کشیده شد.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *