عفو بین‌الملل برای جمع‌آوری اطلاعات از شکنجه‌شدگان و شاهدان شکنجه در ایران فراخوان داد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۵

همزمان با آزادی شماری از کنشگران و شهروندانی که در جریان سرکوب مرگبار خیزش اخیر در ایران زندانی شده بودند، عفو بین‌الملل با انتشار یک فراخوان، خواستار همکاری برای جمع‌آوری اطلاعات و مستندات شکنجه شد.

این سازمان مردم‌نهاد در وبسایت خود نوشته است که برای جمع‌آوری اطلاعات و مستندات در مورد «الگوهای شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» در بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی این فراخوان عمومی را منتشر می‌کند.

عفو بین‌الملل از «همه بازداشت‌شدگان سابق که متحمل شکنجه شده یا شاهد شکنجه بوده‌اند، بستگان شکنجه‌‌دیده‌گان، کادر پزشکی و سایر منابع مطلع» دعوت کرده است که برای «ارائه روایات و اطلاعات خود» با این سازمان تماس بگیرند.

عفو بین‌الملل همچنین گفته مصمم است که با تهیه «مستندات دقیق و حقوقی»، جامعه بین‌المللی را از «جنایات» صورت گرفته علیه معترضان، هرچه بیشتر مطلع سازد و افزوده است که گردآوری شواهد و اسناد از جمله در مورد هویت شکنجه‌گران و مقامات مسئول برای «پیگیری‌های دادخواهانه» در آینده «حیاتی» است.

این نهاد حقوق بشری بین‌المللی با اعلام این که هویت تماس‌گیرندگان «محفوظ می‌ماند» شماره تلفن ۰۰۴۴۷۹۶۱۴۲۱۵۷۸ را برای تماس افراد از طریق پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، سیگنال و تلگرام منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *