در میانه کمبود دارو، وزارت بهداشت به فکر همکاری با حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی است

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۷

بهرام عین اللهی از آمادگی وزارت بهداشت برای تعامل با حوزه‌های علمیه و «جامعه المصطفی» در تدوین «پیوست فرهنگی سلامت» خبر داد. وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت توجه به پیوست فرهنگی حوزه سلامت، عنوان کرد: کار فرهنگی می‌تواند افراد مجاهد، خدوم و ایثارگری تربیت کند که برای خدمت در مناطق کمتر برخوردار داوطلب شوند و تحقق عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی را سرعت ببخشند.

عین اللهی با اشاره به اینکه «در ایام اربعین حسینی، سه هزار نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی به عنوان خادم در خدمت زائران اربعین حسینی بودند» مجموعه این اقدامات را دارای «آثار و برکات فراوانی در ارتقای فرهنگ دینی در نظام سلامت کشور» دانست.

این اقدام وزارت بهداشت در حالی است که تامین داروهای مورد نیاز کشور در ماه‌های گذشته یکی از چالش‌های این وزارتخانه بوده است. در ماه‌های اخیر بیماران خاص دسترسی به داروهای خود را از دست داده‌اند و به گفته وزیر سال آینده با بودجه این وزارتخانه تنها ۴۰ درصد از داروی مورد نیاز را می‌توان تهیه کرد.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان نیز نسبت به نبود ذخایر استراتژیک دارو هشدار داد و گفت: «علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، کمبودهایی در سایر اقلام هم داریم و حتی داروهای خیلی ساده نیز که برای کودکان استفاده می‌شد هم در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.»

کمبود داروهای معمولی که از اواسط تابستان گذشته در کشور خودنمایی کرد، وزارت بهداشت را وادار کرد برای برون‌رفت از بحران، اقدام به واردات کند و ۵۰ تُن داروهای آنتی بیوتیک را از هند وارد کرد. اما کمبود در حوزه دارو و بحران‌ ذخیره استراتژیک به گونه‌ای است که نایب‌رئیس انجمن داروسازان می‌گوید: «در کشورمان، ذخایر استراتژیک دارو تعریف نشده و حتی اگر برنامه آن روی کاغذ وجود داشته باشد، اما در عمل چنین چیزی نداریم.»

در چنین شرایطی که وزارت بهداشت از انجام وظایف اولیه خود به بهانه نبود بودجه عاجز است، تخصیص بودجه به حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی برای تدوین پیوست فرهنگی جای سوال دارد.

لازم به یادآوری است که جامعه‌المصطفی ۸۹۵ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دارد و طی سالهای گذشته هم مشخص نیست این حجم از منابع عمومی که به این نهاد اختصاص پیدا می‌کند کجا و چگونه هزینه می‌شود. گزارش رسمی از عملکرد جامعه‌المصطفی در دست نیست، اما مدیران آن مدعی‌اند در نتیجه فعالیت‌های این موسسه ۵۰ میلیون نفر در سطح جهان توسط جامعه المصطفی العالمیه شیعه شده‌اند. هر چند این ادعا قابل راستی‌آزمایی نیست.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *