تحریم ۴۰ مقام سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی توسط اتحادیه اروپا و انگلیس به دلیل سرکوب مردم و نقض حقوق بشر

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۲

-«بنیاد تعاون فراجا» و «پژوهشگاه علوم انتظامی» دو نهادی هستند که تحریم شده‌اند.
– محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و ۳۰ نفر دیگر از عوامل حکومت از جمله ولی اسماعیلی، احمد نادری، زهره الهیان، احمد امیرآبادی فراهانی، حسین جلالی و سیدنظام‌الدین موسوی که نماینده مجلس شورای اسلامی هستند تحریم شدند.
-نام سردار پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و علی فدوی معاون فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در این فهرست قرار دارد.
-دولت انگلیس شماری از فرماندهان سپاه و چند قاضی را تحریم کرد.
-جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد کاردار جمهوری اسلامی در لندن را به دلیل تهدید خبرنگاران به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده است.

اتحادیه اروپا ۲۰ فوریه (اول اسفند) شماری از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی را به دلیل نقش آنها در سرکوب اعتراضات در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بعد از احمد وحیدی وزیر کشور و حمید سجادی وزیر ورزش جمهوری اسلامی این  دومین بار است که پس از آغاز خیزش ضدحکومتی در ایران دو وزیر (وزرای آموزش و پرورش و ارشاد) در فهرست تحریم‌های اروپا قرار گرفتند

بر اساس این فهرست، «بنیاد تعاون فراجا» و «پژوهشگاه علوم انتظامی» نیز دو نهادی هستند که تحریم شده‌اند.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و ۳۰ نفر دیگر از عوامل حکومت از جمله ولی اسماعیلی، احمد نادری، زهره الهیان، احمد امیرآبادی فراهانی، حسین جلالی و سیدنظام‌الدین موسوی که نماینده مجلس شورای اسلامی هستند تحریم شدند.

نام سردار پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و علی فدوی معاون فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در این فهرست قرار دارد.

اتحادیه اروپا ضمن ممنوع کردن سفر افراد تحریم‌شده به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه اموال آنها را توقیف خواهد کرد. قرار است اموال دو سازمان تحریم‌شده نیز از سوی اتحادیه اروپا توقیف شود.

اتحادیه اروپا تا کنون در مجموع ۱۹۶ فرد و ۳۳ نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

همزمان با اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه عوامل سرکوبگر جمهوری اسلامی هزاران ایرانی در بروکسل دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات شماری از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی مثل سعید بشیرتاش، حامد اسماعیلیون، علیرضا آخوندی، دریا صفایی، مسیح علینژاد و دانیال ایلخانی‌پور حضور داشتند.

به گزارش رویترز، پرویز آبسالان جانشین فرمانده سپاه در استان سیستان و بلوچستان، موسی آصف الحسینی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج، حسن عسگری فرماندار سنندج، مرتضی براتی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، امان‌الله گشتاسبی معاون فرمانده سپاه در استان سیستان و بلوچستان، محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، هادی منصوری رئیس شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد و محمدتقی اصانلو از فرماندهان سپاه در این فهرست قرار دارند. طبق اعلام دولت بریتانیا اموال و دارایی‌های این افراد در این کشور مسدود خواهد شد.

در همین روز جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد کاردار جمهوری اسلامی در لندن را به وزارت خارجه انگلیس فرا خوانده است.

وی اعلام کرد که برای کاردار ایران به روشنی توضیح داده است که «ما تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران در انگلیس را تحمل نکرده و تهدیدات ایران هرگز بدون پاسخ باقی نمی‌ماند.» این در حالیست که پخش تلویزیون فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» که در لندن مستقر بود اخیرا به دلیل این تهدیدات، به واشنگتن منتقل شد.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *