تلاش دولت برای ایجاد «نظم رسانه‌ای»؛ ادغام تعدادی از خبرگزاری‌ها در «ایرنا»

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۲

مقامات دولت جمهوری اسلامی قصد دارند تا به منظور کنترل بیشتر اطلاع‌رسانی تعدادی از خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای دولتی را در هم ادغام کنند تا به تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «راهبری واحدی» داشته باشند.

البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پس از اعلام ادغام خبرگزاری‌های دولتی در خبرگزاری «ایرنا» از اظهارنظر خود عقب‌نشینی کرد و گفت که خبرگزاری‌های مورد نظر، «عمدتا در داخل مجموعه وزارت ارشاد هستند. راهکاری داریم که هم راهبری‌هایشان واحد شود و هم هزینه‌ها و تأثیرگذاری‌هایشان بیشتر شود.»

او ابتدا از ادغام خبرگزاری‌های دولتی در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، خبر داده بود.

محمد مهدی اسماعیلی همچنین درباره رویکرد دولت در زمینه «نظم رسانه‌ای» نیز گفت: «دوره‌ای که من مسئولیتش را دارم به یک خبرگزاری مجوز ندادیم، در عین حال عدد‌ها بالاست. ما از خودمان شروع کردیم که راحت‌تر درباره دیگران قضاوت کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد ۲۰ بهمن در سفر به قزوین با بیان اینکه قبول داریم «در حوزه رسانه‌ها مشکلاتی داریم» که یکی از دلایل آن «انبوه مجوزهاست»، اظهار کرد: ۱۴ هزار مجوز رسانه در کشور وجود دارد، در کشورهای توسعه یافته دنیا ۴ تا ۵ خبرگزاری وجود دارد اما در کشور ما ۴۸ خبرگزاری فعالیت می‌کنند؛ ما خودمان از دولت شروع کردیم، ۵-۶ خبرگزاری دولتی را در ایرنا ادغام می کنیم.

لازم به ذکر است که دولت یکی از رسانه‌داران بزرگ در ایران بوده و بودجه در نظر گرفته شده در لایحه ۱۴۰۲ تنها برای «سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی» (شامل خبرگزاری ایرنا، روزنامه ایران و مجموعه‌های وابسته) ۲۷۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون تومان است.

این تخصیص منابع به رسانه‌های دولتی در حالی است که در شرایط کم‌آبی و هشدارهای مربوط به بحران آب کشور در سال‌های اخیر، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهم «موسسه تحقیقات آب» تنها ۶۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان است که باتوجه به وضعیت خشکسالی کشور رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود. همین رقم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کمتر از بودجه درخواستی روابط عمومی وزارت بهداشت است.

همچنین، «پژوهشگاه رویان» وابسته به جهاد دانشگاهی که «قطب تحقیقاتی و فناوری» و «پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی» با مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولیدمثل، زیست‌فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود، بودجه‌ای معادل ۱۳۸ میلیارد و ۹۳۱ میلیون تومان در لایحه ۱۴۰۲ دارد.

«سازمان انتقال خون» نیز که یکی از سازمان‌های مهم بخش بهداشت و درمان کشور است، بودجه‌ای معادل ۲۳۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در لایحه ۱۴۰۲ دارد که از بودجه سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی کمتر است.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *