تشدید اعتراضات معیشتی با رشد گرانی؛ کارگران، کسبه و بازنشستگان شهرهای مختلف تجمع کردند

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۲

تورم، گرانی و افزایش قیمت کالاها در کنار کاهش قدرت خرید مردم، اعتراض‌های معیشتی را در ایران ادامه‌دار کرده است. روز سه‌شنبه دوم اسفند نیز کارگران شهرداری‌های خوزستان، کسبه بانه، بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و پیمانکاران شرکت‌های فضای سبز در تبریز دست به تحصن و تجمع زدند.

علاوه بر رکوردشکنی تاریخی قیمت ارز و طلا و رشد سرسام‌آور مسکن و خودرو، اقلام مصرفی و خوراکی‌ها نیز در ماه‌ها و به ویژه روزهای گذشته با افزایش قیمت چشم‌گیری روبه‌رو شدند.

تورم و گرانی‌ها که فشار مضاعفی را بر شهروندان وارد کرده، اعتراض‌های معیشتی کارگران و کارکنان اصناف مختلف را نیز در پی داشته است.

روز سه‌شنبه دوم اسفند، بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در تهران تجمع کردند.

شماری از مغازه‌داران پاساژ گلستان شهر بانه هم در اعتراض به گرانی اجاره و وضعیت اقتصادی خود دست به اعتصاب زدند.

کیلومترها آن‌سوتر و در جنوب کشور هم کارگران تحصیل‌کرده شهرداری‌های خوزستان با سفر به اهواز برای چندمین بار مقابل استانداری تجمع کردند.

هم‌زمان در تبریز پیمانکاران انجمن صنفی شرکت‌های فضای سبز در برابر استانداری آذربایجان شرقی تجمعی اعتراضی و صنفی برگزار کردند.

علاوه بر این تجمع‌های معیشتی و صنفی اما جمعی از افراد دارای معلولیت ساکن مشهد هم در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، مقابل بهزیستی استان خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز گذشته (دوشنبه) هم کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی آدیش کنگان واقع در سایت تمبک در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و‌ وعده‌های واهی برای پرداخت آن، دست به اعتصاب زده و در محوطه کارگاه تجمع کردند.

در همین روز تعدادی از کارگران کارخانه فولاد آریای اردستان نیز برای چندمین روز متوالی در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌های معوق خود دست از کار کشیدند.

کارگران پیمانکاری (ارکان ثالث) شاغل در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی هم اعلام کرده بودند روز یکم اسفند در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان در مقابل ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه دست به تجمع خواهند زد.

اما به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیروهای امنیتی و انتظامی با مستقر شدن در محل، مانع از تجمع شدند و جمع محدود کارگرانی که قصد طرح مشکلات صنفی داشتند را هم با رفتارهای خشونت‌آمیز متفرق کردند.

علاوه بر کارکنان و کارگران پروژه‌های نفتی، بازنشستگان مخابرات چند استان مانند تهران، مرکزی، کردستان، اهواز، اصفهان، کرمانشاه، لرستان و ایلام نیز روز دوشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند.

هم‌زمان با این اعتراضات، قیمت دلار از ۵۰ هزار تومان و سکه از ۳۰ میلیون تومان گذشت و بسیاری از شهروندان، از فروش آجیل به قیمت کیلویی یک میلیون تومان و گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومانی خبر دادند.

این افزایش قیمت‌ها توان خرید و تقاضای مردم برای بسیاری از خوراکی‌ها به ویژه مواد پروتیینی، گوشت، مرغ و ماهی را به شدت کاهش داده است.

با وجود آن که جمهوری اسلامی در تلاش است تا قیمت اقلام خوراکی و مصرفی را در سال نو و به ویژه ماه رمضان کاهش داده یا دست‌کم ثابت نگه دارد اما روند صعودی قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *