جو خوابگاه‌های دانشگاه تهران ملتهب است؛ «مسموم‌سازی» بعد از مدارس به دانشگاه‌ها رسید

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۰

دانشگاه تهران و خوابگاههای دخترانه و پسرانه دانشگاه تهران برای دومین شب متوالی صحنه اعتراضات دانشجویان بود، اعتراضی که با برخورد نیروهای حراست همراه شد.

به گزارش کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور، در پی اعلام مقامات دانشگاه تهران مبنی بر تعطیل شدن زودهنگام و بازگشایی دیرهنگام فعالیت‌های این دانشگاه در پایان سال جاری و آغاز سال آینده شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه برای دومین شب متوالی به این تصمیم مسئولان مربوطه اعتراض کردند.

دانشجویان، ضمن اعتراض به تصمیم دانشگاه تهران برای مجازی شدن دانشگاه و تعطیلی خوابگاه پس از تعطیلات نوروز تا نیمه اردیبهشت با حضور در محوطه خوابگاهها شعارهایی همچون «مصوبه لغو نشه، شعارها تندتر میشه»،‌ «دانشجو به‌پاخیز، برای رفع تبعیض»، «آموزش حضوری حق مسلم ماست» و «آموزش مجازی نمیخواییم نمیخواییم» سر دادند.

شورای صنفی دانشجویان کشور همچنین اعلام کرد این اعتراض دانشجویی با تهدید و حمله مسئولین خوابگاه همراه شده‌ است. براساس این اعلام، در لحظات اولیه‌ شکل‌گیری تجمع یکی از مسئولین خوابگاه با تهدید به لغو اسکان دانشجویان سعی در پراکنده کردن آنان داشته که با شعار «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» از سمت دانشجویان همراه شده‌ است.

همچنین حراست و مسئولین خوابگاه با کشیدن موبایل از دست دانشجویان و کشیدن ماسک از روی صورت آنها سعی در شناسایی دانشجویان معترض داشته‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران، روز ششم اسفند ماه با اعلام خبر تعطیلی خوابگاه‌ها و غیر‌حضوری شدن همه کلاس‌های این دانشگاه گفت که اسکان دانشجویان در مجتمع‌های خوابگاهی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ممنوع و سلف سرویس‌های دانشگاه نیز در این بازه زمانی غیر فعال است.

محمود کمره‌ای، علت این تعطیلی‌ها را همزمانی با ماه رمضان و مشکلات موجود در تهیه بلیط بازگشت دانشجویان پس از تعطیلات نوروز عنوان کرد، اما شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفته که دلیل اعلام تعطیلی بیش از یک ماهه خوابگاه‌ها و تعطیلی آموزش حضوری، «کمبود بودجه لازم برای اداره‌ امور دانشگاه» است.

همزمان با این رخداد از استان لرستان هم خبر رسید که تعدادی از دانشجویان خوابگاه بروجرد، پس از پیچیدن بوی عجیبی در هوا، مسموم و به بیمارستان منتقل شدند. این نخستین مورد از مسمومیت مرموز به دانشگاههای کشور، بعد از حملات گسترده به مدارس دخترانه در دو ماه گذشته است.

در دو ماه گذشته، شماری از دانش‌آموزان در اردبیل، ساری، قم، بروجرد و تهران با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند، وزیر آموزش و پرورش گفت که «بخش اعظم» این مشکل ناشی از «شایعات فضای مجازی» است و مراجع ذی‌صلاح می‌گویند مشکلی وجود ندارد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم، مسمومیت دانش‌آموزان را «بسیار خفیف» توصیف کرد و گفت عامل آن «میکروبی نیست.»

این در حالی است که یکی از مدرسان حوزه علمیه قم این «مسموم‌سازی»ها را به گروهی از متعصبان مذهبی قم و اصفهان نسبت داد و گفت این گروه با تحصیل دختران مخالفند. جمع زیادی از کاربران فضای مجازی اما معتقدند که این اقدامات نوعی انتقام‌گیری حکومت از نافرمانی‌های نوجوانان و جوانان معترض است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *