تجمع معلمان در دستکم ۲۰ شهر ایران در حمایت از دانش‌آموزان؛ نیروهای امنیتی به خشونت متوسل شدند

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۶

معلمان و فرهنگیان سه‌شنبه ۱۶ اسفند در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان و همچنین مطالبه حقوق صنفی خود در بسیاری از شهرهای ایران راهپیمایی و تجمع برگزار کرده‌اند. این اعتراضات با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران برگزار شده است.

تا کنون عکس‌ها و ویدیوهایی از تج مع در بیش از ۲۰ شهر منتشر شده، از جمله در مشهد، اصفهان، کرج، رشت، سنندج، مریوان، لاهیجان، اهواز، بابل، شیراز ، نورآباد ممسنی، الیگودرز، سقز، کاشمر، لاهیجان، کازرون، جلفا، بوشهر، آبدانان و زنجان.

پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در فراخوان خود با اشاره به مسمومیت گسترده دانش‌آموزان و انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی اعلام کرده بود «دانش آموزان خط قرمز معلمان هستند». روز گذشته، شماری از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز با انتشار بیانیه‌ای از تجمع معلمان حمایت کردند.

فراخوان شورای هماهنگی معلمان از معترضان خواسته بود در تهران مقابل مجلس و در استان‌ها مقابل اداره کل آموزش و پرورش تجمع کنند.

بازداشت فعالان صنفی و استفاده از گاز اشک‌آور

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی گزارش داده که نیروهای لباس شخصی محمد علی زحمتکش بازرس ارشد انجمن صنفی معلمان فارس و غلامرضا غلامی کندازی را در جریان تجمع اعتراضی معلمان مقابل اداره کل آموزش و پرورش فارس بازداشت کرده‌اند. در استان البرز هم نیروهای امنیتی رحمان عابدینی دیگر فعال صنفی را دستگیر کرده‌اند.

در برخی از شهرها از جمله مریوان و اصفهان نیروهای امنیتی نیروهای امنیتی حضوری پر رنگ داشتند. در تهران نیز پلیس و نیروهای لباس شخصی به شدت با هر تجمعی برخورد می‌کنند.

در رشت و مشهد هم پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

نزدیک به چهار ماه است که صدها دانش آموز در مدارس شهرهای مختلف ایران با داشتن علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند. هدف قرار گرفتن مدارس و مراکز آموزشی عمدتا دخترانه با واکنش و انتقاد گسترده‌ای مواجه شد. علاوه بر این، والدین دانش‌آموزان نیز در این مدت بارها از عملکرد حکومت انتقاد کردند.

پس از نزدیک به چهار ماه که از مساله مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس ایران به ویژه مدارس دخترانه می‌گذرد، وزارت بهداشت ایران اولین گزارش «کمیته علمی» خود را منتشر کرد. کمیته علمی وزارت بهداشت تایید کرد که «بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند.» همزمان محمدحسن آصفری که عضو «کمیته حقیقت‌یاب مجلس بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان» معرفی شده است گفته است «۲۵ استان ایران شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه درگیر شده‌اند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه خود در واکنش به این مسمومیت‌ها نوشت «سکوت معنادار مسئولان و به ویژه نیروهای امنیتی در این رابطه به هیچ وجه قابل توجیه نیست. آمران و عاملان این وقایع باید بدانند که دانش آموزان خط قرمز معلمان هستند و ما معلمان شاغل و بازنشسته در چنین شرایط دردناکی فرزندانمان را تنها نخواهیم گذاشت».

این شورا ضمن انتقاد به «جو ناامنی موجود در مدارس و مسمومیت سریالی دانش آموزان و معلمان»، خواستار آزادی «معلمان زندانی» و همچنین «افزایش حقوق و مستمری» فرهنگیان شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اصلی‌ترین تشکل مستقل معلمان فرهنگیان ایران است که در سال‎‌های اخیر بارها تجمع‌هایی سراسری برگزار کردند. تاکنون بسیاری از فعالان این تشکل بازداشت و زندانی شده‌اند.

این نهاد یکی از ۲۰ تشکل‌ مستقل صنفی و‌ مدنی داخل ایران بود که در نگارش «منشور‌ مطالبات حداقلی» شرکت داشت.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *