سفر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بحرین

By | ۱۴۰۱-۱۲-۲۱

گروهی از نمایندگان مجلس شورای جمهوری اسلامی با سفر به بحرین در مجمع «اتحادیه بین‌المجالس» که در این کشور برگزار می‌شود، شرکت کردند. منامه امسال میزبان مجمع این سازمان بین‌المللی است که متشکل از مجالس ۱۷۹ کشور در سراسر جهان است. رسانه‌های جمهوری اسلامی ضمن گزارش این خبر این فرضیه را مطرح کردند که این شاید پیش‌زمینه عادی‌سازی روابط بین جمهوری اسلامی و بحرین در پی اعلام عادی‌سازی روابط بین تهران و ریاض باشد.

عباس گلرو، نماینده اصولگرای سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه، یکی از سه نماینده حاضر در سفر به بحرین است. او در صفحه توییتر خود به زبان عربی گفت محمود عباس احمد الصالح، نماینده مجلس بحرین، در فرودگاه از هیئت ایرانی استقبال کرده است. گلرو افزود:‌ «چشم‌اندازهای درخشانی برای روابط دوجانبه بین دو کشور در آینده وجود دارد.» او در توییتی فارسی نیز ضمن انتشار عکس دیدارش با نماینده بحرینی نوشت «افق‌های روشنی بین دو کشور دیده می‌شود» و از هشتگ «توسعه روابط با همسایگان» استفاده کرد.

نشست «اتحادیه بین‌‌المجالس» از روز شنبه آغاز شده و تا ۱۵ مارس ادامه خواهد داشت.

ایران و عربستان سعودی روز جمعه اعلام کردند که به‌زودی روابط دیپلماتیک دو کشور از سر گرفته خواهد شد و سفارت‌ها در تهران و ریاض گشوده می‌شوند. کشورهای منطقه عموما از این توافق استقبال کرده‌اند. وزارت خارجه بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که منامه از این احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «پادشاهی بحرین از ابتکار جمهوری خلق چین برای میزبانی و پشتیبانی از مذاکرات ایران و سعودی که مکمل تلاش‌های دیپلماتیک عراق و عمان بودند، تقدیر می‌کند.»

عربستان سعودی در روز ۴ ژانویه ۲۰۱۶ در پی حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد روابط خود با ایران را قطع کرد. این حمله‌ها در پی اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه، در عربستان سعودی اتفاق افتاد. بحرین نیز همگام با ریاض در همان روز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *