سهم ۴۳ درصدی هزینه خوراک

By | ۱۴۰۱-۱۲-۲۷

تورم رکوردهای جدیدی را تجربه می‌کند و در این میان سفره‌ی فقرا روز به روز کوچک‌تر می‌شود. دولت سیزدهم در حالی ادعای کاهش نرخ تورم را دارد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه به 47.7 درصد رسیده است. این رقم بالاترین میزان تورم ماهانه طی سال‌های اخیر است. نرخی که با بیش‌ترین میزان این شاخص در سال 1374 (49 درصد) فقط یک درصد فاصله دارد. تورم نقطه‌ای بهمن ماه هم به بیش از 50 درصد رسیده است که دومین نرخ تورم نقطه‌ای در سال جاری است.

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، رشد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در بهمن سال جاری نسبت به بهمن ماه سال گذشته 53.4 درصد بوده است. این رقم در گروه‌های مختلف غذایی متفاوت است و در گروه خوراکی‌ها به 76.5 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، خانوارهای شهری و روستایی در بهمن ماه امسال 76 درصد هزینه بیشتری نسبت به بهمن ماه سال گذشته برای خوراکی‌ها پرداخت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در بین گروه‌های خوراکی، گروه روغن‌ها و چربی‌ها با 246.9 درصد، بیش‌ترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. گوشت قرمز و گوشت ماکیان با 87.4 و شیر و پنیر و تخم‌مرغ با 82.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. گوشت قرمز، کره، رشته آشی، خیار و سس تورمی بیش از صددرصد داشته‌اند. پیاز با 222 درصد، ماکارونی با 140 درصد و تخم‌مرغ با 82 درصد از جمله اقلامی هستند که به دلیل ماهیت‌شان بر سفره اقشار کم‌درآمد تاثیر بیشتری دارند. به طور میانگین هرچه خانواده کم درآمدتر باشد، سهم اقلام خوراکی در سبد مصرفی آن خانواده نسبت به یک خانواده مرفه بیشتر است. یک خانوار چهارنفره با یک نفر شاغل را در نظر بیاورید. خانواده‌ای که معرف سهم بزرگی از اقشار جامعه است. برای سهولت محاسبه فرض می‌کنیم هر عضو خانوار چهارنفره در هر وعده فقط دو عدد تخم‌مرغ و دو عدد نان لواش مصرف کند. البته با توجه به میزان کالری دریافتی هر فرد، این خوراک تامین‌کننده تمام نیازهای خوراکی یک فرد در شبانه‌روز نیست.

قیمت هر عدد نان لواش 500 تومان و هر شانه تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها بیش از ۱۰۰ هزار تومان است. بر این اساس ماهیانه دو میلیون و 540 هزار تومان هزینه‌ی خرید تخم‌مرغ و 360 هزار تومان هزینه‌ی خرید نان خواهد شد. درمجموع دو میلیون و 900 هزار تومان هزینه‌ی خوراک این خانوار چهارنفره در یک ماه است. این در حالی است که حداقل دستمزد کارگران با دو فرزند در سال جاری معادل شش میلیون و 725 هزار و 700 تومان است. به عبارت دیگر با فرض دو نان لواش و دو عدد تخم‌مرغ در هر وعده، 43 درصد از درآمد خانوار چهارنفره صرف هزینه‌های خوراک می‌شود.

اهمیت تورم خوراکی‌ها از این جهت است که سیگنالی برای بررسی وضعیت خانوارهای کم‌درآمد است؛ چرا که این خانوارها سهم بیشتری از درآمدشان را در گروه خوراکی‌ها مصرف می‌کنند. از طرف دیگر تورم بالای خوراکی‌ها بر افزایش قیمت در بخش خدمات و کالاهای غیرخوراکی نیز اثرگذار است و باید منتظر تورم‌های بالاتر بخش غیرخوراکی در ماه‌های آینده بود.

ایران فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *